arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۵۲۰۳
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۲ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۷

مقامات سعودی خطیب مسجدالحرام را بازداشت کردند

در راستای تداوم بازداشت‌های فعالان حقوق بشر و مبلغان در عربستان، مسؤولان سعودی این بار خطیب مسجد الحرام را بازداشت کردند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مقامات سعودی خطیب مسجدالحرام را بازداشت کردنددر راستای تداوم بازداشت‌های فعالان حقوق بشر و مبلغان در عربستان، مسؤولان سعودی این بار خطیب مسجد الحرام را بازداشت کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، حساب کاربری "زندانیان عقیدتی" عربستان در توئیتر اعلام کرد: مسؤولان سعودی شیخ صالح آل طالب، خطیب مسجد الحرام را به دلیل سخنرانی‌اش در این مسجد درخصوص منکرات بازداشت کردند.

اصل و نسب شیخ صالح آل طالب به حوطه بن تمیم یکی از خانواده‌ای بازمی‌گردد که به علم، قضاوت و حافظ قرآن کریم بودن شناخته می‌شوند.

در همین راستا، یحیی عسیری، یکی از فعالان حقوق بشر عربستانی تاکید کرد که خبر بازداشت شیخ صالح تا این لحظه توسط منابع نزدیک به این خطیب تایید نشده اما به نظر می‌رسد که درست باشد چراکه مقامات سعودی به دنبال بازداشت تمامی اشخاصی هستند که ممکن است در آینده از هرگونه رفتار آن‌ها انتقاد کنند.

عسیری همچنین افزود: بازداشت شیخ صالح ممکن است به دلیل سخنرانی‌اش یا به دلایل دیگر باشد. مقامات عربستانی هر شخص بانفوذی که در عربستان حضور دارد و حتی کسانی که نظرات خود را بیان نکرده‌اند، هدف قرار می‌دهند.

انتشار خبر بازداشت خطیب مسجدالحرام توسط حساب کاربری "زندانیان عقیدتی" عربستان واکنش گسترده کاربران توئیتر را به دنبال داشته و بیشتر آن‌ها این بازداشت را محکوم کردند.

یکی از کاربران توئیتر نوشت: به صراحت بگویم که از این مساله متعجبم که چرا شیخ صالح پیشتر بازداشت نشده بود، وی از ابتدای کارش در مسجدالحرام همواره خطبه‌های بسیار قوی و جسورانه‌ای ایراد می‌کرد و حق را می‌گفت و به خاطر رضایت خداوند از سرزنش هیچ شخصی هراسی نداشت و وی همواره وضعیت مسلمانان در هر مکانی را یادآوری می‌کرد و ما از خداوند می‌خواهیم که وی و زندانیان دیگر را آزاد کند.

این در حالی است که برخی از کاربران توئیتر سعی دارند خبر بازداشت خطیب مسجدالحرام را رد کنند و یکی از کابران توئیتر اعلام کرد: شیخ صالح آل طالب امشب امام جماعت است.

به این ترتیب شیخ صالح به ده‌ها تن از متفکران و فعالان حقوق بشری که از سپتامبر ۲۰۱۷ میلادی توسط مسؤولان سعودی بازداشت شده‌اند، پیوست.

حساب کاربری "زندانیان عقیدتی" بر عزم مسؤولان ریاض در راستای انجام محاکمه‌های محرمانه هشت تن از برجسته‌ترین اشخاص بازداشت شده از جمله سلمان العوده و عوض القرنی در روزهای آتی تاکید کرد.

کمپپین بازداشت‌های بی‌وقفه فعالان حقوق بشر در عربستان مورد انتقاد کشورهای مختلف قرار گرفته است.

نظرات بینندگان