arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۵۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۲۳ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۷

رئیس جمهوری عراق؛ پارلمان جدید عراق در موعد مقرر تشکیل می شود

'فواد معصوم' رئیس جمهوری عراق گفت در موعد مقرر قانونی پارلمان جدید عراق با صدور دعوت رسمی از سوی وی بعنوان رئیس جمهوری این کشور، تشکیل جلسه خواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس جمهوری عراق؛پارلمان جدید عراق در موعد مقرر تشکیل می شودمعصوم روز دوشنبه یک روز پس از تایید نهایی نتایج انتخابات پارلمانی 22 اردیبهشت عراق از سوی دادگاه عالی فدرال این کشور با صدور بیانیه ای اعلام کرد که پارلمان جدید مطابق روزشمار قانونی کار خود را آغاز می کند. 
در پی اعلام نتایج نهایی، 'حیدر العبادی' نخست وزیر عراق دیروز (یکشنبه) طی بیانیه ای از رییس جمهوری خواست که طبق قانون اساسی درخواست تشکیل اولین جلسه پارلمان را بکند. 
معصوم به عنوان رییس جمهوری عراق طبق ماده 54 قانون اساسی 15 روز از زمان تایید نتائج انتخابات فرصت دارد تا طی یک حکم ریاستی برای تشکیل اولین جلسه پارلمان جدید فراخوان بدهد. 
اکنون رئیس جمهوری عراق در بیانیه خود ضمن تاکید بر رعایت روزشمار قانونی، همچنین از دولت و پارلمان آتی این کشور خواست همه تلاش خود را برای انجام اصلاحات لازم و موثر جهت تضمین زندگی کریمانه برای شهروندان عراقی بکار گیرند. 
معصوم همچنین به اقشار مختلف مردم عراق بابت برخورداری از روح مسالمت جو و مسوولیت پذیر در جریان اعتراضات خیابانی هفته های اخیر بر ضد مشکلات مربوط به برق، آب، بهداشت، آموزش، بیکاری و ضعف خدمات عمومی و مبارزه با فساد داشتند، تبریک گفته و از آنان تشکر کرده است. 
درهمین حال بر اساس روزشمار قانونی در عراق نخستین جلسه پارلمان جدید باید حداکثر تا 12شهریور ماه 97 به ریاست رییس سنی (کهنسال ترین نماینده پارلمان) برگزار شود. 
در اولین جلسه علاوه بر سوگند قانونی که نمایندگان قرائت می کنند، هیات رییسه پارلمان شامل رییس و دو نائب اش برگزیده می شوند. 
رییس جدید پارلمان در همین جلسه امکان نامزدی برای پست ریاست جمهوری را اعلام و سه روز مهلت را برای کاندیدا شدن افراد مایل به تصدی پست ریاست جمهوری از بین نمایندگان پارلمان مشخص می کند. 
بعد از اینکه نامزدهای ریاست جمهوری اسامی خود را ظرف سه روز به هیات رییسه پارلمان اعلام کردند، هیات رییسه نامزدها را در صورت داشتن شرایط قانونی لازم به رای گیری نمایندگان می گذارد. 
اگر نامزدی نامش در بین اسامی نامزدهای ریاست جمهوری ذکر نشد، می تواند ظرف سه روز به این امر اعتراض کرده و دادگاه عالی قانون اساسی ظرف سه روز باید به شکایت رسیدگی کند و علاوه بر آن، دادگاه سه روز نیز فرصت دارد که نتیجه را به پارلمان جدید اعلام کند. 
هیات رییسه پارلمان اسامی نامزدهای تایید شده از طرف دادگاه قانون اساسی را به اطلاع نمایندگان می رساند و جلسه جدید پارلمان برگزار و رییس جمهوری جدید با رای نمایندگان برگزیده می شود. 
طبق قانون عراق بین برگزاری اولین جلسه پارلمان و انتخاب رییس جمهوری نباید بیشتر از 30 روز باشد. 
براین اساس بایستی رییس جمهوری جدید عراق حداکثر تا 12 مهرماه 97 برگزیده شود. 
رییس جمهوری منتخب موظف است ظرف 15 روز از تاریخ انتخاب اش، فراکسیون بزرگ پارلمان را مکلف به تشکیل دولت جدید کند. 
طبق این سقف زمانبندی قانونی، انتظار می رود حداکثر تا 27 مهرماه 97 رییس جمهوری منتخب فراکسیون بزرگ پارلمان را مکلف به تشکیل دولت کند. 
فراکسیون بزرگ پارلمان، می تواند نخست وزیر مورد نظر خود را از داخل اعضای فراکسیون و یا خارج از آن برای تشکیل کابینه جدید برگزیند. 
نخست وزیر جدید برگزیده شده، طبق قانون 30 روز فرصت دارد تا اعضای کابینه خود را انتخاب و به هیات رییسه پارلمان عراق معرفی کند. 
طبق این سقف زمانبندی یعنی حداکثر تا 28 آبان ماه 97 انتظار می رود کابینه جدید معرفی شود. 
هریک از وزیران کابینه به علاوه نخست وزیر باید از پارلمان رای اعتماد بگیرند و با گرفتن رای اعتماد، دولت جدید کار خود را در عراق آغاز خواهد کرد. 
در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که با مشارکت 44.5 درصد واجدین شرایط برگزار شد، فهرست های انتخاباتی 'سائرون' (مقتدا صدر) با 54 کرسی، الفتح (هادی العامری) با 48 کرسی، النصر (حیدر العبادی) با 42 کرسی در رتبه اول تا سوم قرار گرفته اند. 
دولت قانون (نوری المالکی) با 26 کرسی، دموکرات (مسعود بارزانی) با 24 کرسی، الوطنیه (ایاد علاوی) با 20 کرسی، جریان حکمت (سیدعمار حکیم) با 19 کرسی و اتحادیه میهنی (کوسرت رسول جانشین جلال طالبانی) با 18 کرسی در رده های بعدی قرار گرفته اند. 
در این دوره از انتخابات در مجموع 28 فهرست و حزب سیاسی توانستند به پارلمان راه پیدا کنند. 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان