arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۵۶۰۲
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۱ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۷

صادق صندوقی، تصویرگر کارت‌های «هزارآفرین» و «صدآفرین» درگذشت

صادق صندوقی، تصویرگر کتاب‌های درسی و کتاب‌های کودکان و نوجوانان در ۷۲ سالگی درگذشت. بسیاری از کتاب‌های درسی، داستانی و نشریات در دهه‌های ۵۰ تا ۷۰ خورشیدی، با تصویرگری و نقاشی او منتشر می‌شدند. کارت‌های «هزارآفرین» و «صدآفرین» که خیلی‌ها از دوران مدرسه به یادگار دارند، اثر زنده‌یاد صندوقی است. یکی از معروفترین کار‌های صندوقی، تصویر اصحاب فیل در کتاب‌های درسی بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صادق صندوقی، تصویرگر کتاب‌های درسی و کتاب‌های کودکان و نوجوانان در ۷۲ سالگی درگذشت.

به گزارش ایرنا، صندوقی از پیشکسوتان تصویرگر کتاب‌های درسی کودک و نوجوان بود که از هفته گذشته به دلیل سکته مغزی در بیمارستان فیروزگر تهران بستری بود.
وی روز گذشته مورد عمل جراحی قرار گرفت، اما عمل جراحی موفقیت‌آمیز نبود و دارفانی را وداع گفت.
به گزارش ایرنا، این هنرمند تصویرگر در سال ۱۳۲۵ در شهر همدان متولد شد. بسیاری از کتاب‌های درسی، داستانی و نشریات در دهه‌های ۵۰ تا ۷۰ خورشیدی، با تصویرگری و نقاشی صادق صندوقی منتشر می‌شدند.
او پس از تصویرگری قصه‌های قرآنی به‌عنوان یک تصویرگر کتاب شناخته شد. یکی از معروفترین کار‌های صندوقی، تصویر اصحاب فیل در کتاب‌های درسی بود.
در ششمین دوسالانه تصویرگری در بخش تصویرگری کتاب به عنوان پیشکسوت تصویرگری ایران از وی تجلیل شد. کارت‌های «هزارآفرین» و «صدآفرین» که خیلی‌ها از دوران مدرسه به یادگار دارند، اثر زنده‌یاد صادق صندوقی است.
بیشتر طرح‌های روی جلد کتاب‌های ترجمه شده از ژول ورن، نویسنده مشهور فرانسوی هم که پس از انقلاب چاپ شدند، کار این هنرمند بود.
به گفته افشین داورپناه، معاون فرهنگی موسسه خانه کتاب هنوز زمان دقیق تشییع پیکر این هنرمند مشخص نیست، اما به احتمال زیاد مراسم خاکسپاری روز جمعه (دوم شهریور) در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود.

نظرات بینندگان