arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۶۱۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۰ - ۰۵ آبان ۱۳۹۰

پیکر «پدر برق ايران» تشییع شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پيكر مهندس تيمور لكستاني، «پدر برق ايران» و از بنيانگذاران دانشگاه صنعتي شريف كه روز دوشنبه دوم آبان ماه جاري بر اثر سكته مغزي درگذشت، صبح پنجشنبه 5 آبان ماه تشييع شد.

به گزارش خبرنگار علمي ايسنا، پيكر مرحوم مهندس لكستاني در مراسمي كه ساعت 9:30 صبح امروز با حضور جمعي از مسؤولان فعلي و پيشين صنعت برق، شماري از استادان، دانشجويان به همراه اعضا و رييس هيأت مديره كانون مهندسين فارغ‌التحصيل دانشكده فني دانشگاه تهران برگزار شد، از مقابل دانشكده فني اين دانشگاه تشييع و پس از انتقال به بهشت زهرا (س)، در قطعه «نام‌آوران» به خاك سپرده شد.

مهندس تيمور لکستاني در سال 1294 در شهر سلماس به دنيا آمد و پس از اخذ ديپلم از دبيرستان فردوسي تبريز در سال 1313 به دانشكده فني دانشگاه تهران راه يافت و در زمره 10 نفر اول پذيرفته و با اخذ رتبه ممتاز فارغ‌التحصيل شد.

لكستاني كه از شاگردان دانشمند فقيد پروفسور حسابي بود، جزء نخستين گروه مهندسان برق دانش‌آموخته دانشگاه تهران به شمار مي‌رفت كه پس از فراغت از تحصيل به صنعت برق كشور ملحق شد.

وي را به خاطر خدمات متعهدانه‌اش به صنعت برق كشور و نقش تاثيرگذار در توسعه شبكه برق تهران، «پدر برق ايران» لقب داده‌اند.

مهندس لكستاني در زمان حضور مهندسين چك در كارخانه برق تهران توانست با سختكوشي و تلاش مجدانه، با مطالعه پنهان نقشه‌هاي فني و فراگيري تخصص لازم براي اداره برق پايتخت، امور حساس آن را به همراه چند تن ديگر از مهندسان ايراني بر عهده گرفته و صنعت برق را از حضور مهندسان چك بي‌نياز و آنها را وادار به ترك كارخانه كند.

وي همچنين تلاش فراواني براي انتقال دانش و تجربيات صنعت برق به دانشجويان و مهندسين جوان در طول سال‌هاي فعاليت خود كرد و پس از انتصاب به رياست شبكه برق تهران در سال 1326، در توسعه اين شبكه نقش بسيار تاثيرگذاري داشت.

لكستاني همچنين از پايه‌گذاران دانشگاه صنعتي شريف بود كه در سال‌هاي 1345 تا 1359 عضو هيات امنا بوده و معاونت فني اين دانشگاه را برعهده داشت.

وي كه بر اثر سكته مغزي در بيمارستان ايرانمهر تهران بستري شده بود، سرانجام روز دوشنبه، دوم آبان ماه جاري در سن 96 سالگي، دار فاني را وداع گفت.

مراسم يادبود مرحوم لكستاني، از ساعت 16 الي 17:30 روز شنبه 7 آبان ماه در آمفي‌تئاتر دانشكده فني دانشگاه تهران واقع در اميرآباد شمالي برگزار مي‌شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رها
|
UNITED STATES
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
0
3
آنان که خاک رابنظرکیمیا کنند.روحش شاد
ناشناس
|
NETHERLANDS
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
0
3
روحش شاد
امیرهوشنگ عرب اول
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
0
4
خدایش بیامرزاد
انشاالله با نیکان و صالحان محشور گردد.
خداوندبه خانواده گرامیشان صبرعنایت فرماید.
نظرات بینندگان