arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۶۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۸ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۷

ماکرون: آمریکا در حال پشت کردن به اروپا است

رئیس جمهور فرانسه گفت: من هرگز نبودن بشار اسد را به عنوان پیش شرط مطرح نکرده‌ام این موضوع به فرانسه ربطی ندارد که رهبر مردم سوریه را انتخاب کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس جمهور فرانسه امروز در تبین سیاست خارجی کشورش به استقلال اروپا و احترام به حاکمیت مردم سوریه در تعیین سرنوشت کشورشان تاکید کرد.

به گزارش فارس، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه امروز دوشنبه در سخنانی، خط مشی اصلی این کشور در سیاست خارجی را تبیین کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، ماکرون گفت که دیپلماسی را می‌توان در تغییر ذهنیت ارزیابی کرد. وی همچنین درباره وضعیت سوریه هم گفت: «من هرگز نبودن بشار اسد را به عنوان پیش شرط مطرح نکرده‌ام این موضوع به فرانسه ربطی ندارد که رهبر مردم سوریه را انتخاب کند.»

وی افزود: «بگذارید به حاکمیت مردم سوریه احترام بگذاریم به عبارت ساده، تنها اجرای چنین نقشه راهی می‌تواند به ما کمک کند تا ثبات را برای منطقه به ارمغان بیاوریم و در این صورت ما می‌توانیم مسایل مربوط به ایران را هم حل کنیم. سیاست ما در برابر سوریه روشن است. مقابله با داعش، حمایت از مردم و کمک‌های بشردوستانه. این باعث می‌شود که ما درخواست بیشتری از رژیم (سوریه) و هم پیمانانش داشته باشیم. ما از ترکیه و روسیه انتظار بیشتری داریم.»

ماکرون همچنین گفت: «اگر ثابت شود که سلاح‌های شیمیایی در سوریه به کار گرفته شده‌اند، ما به اقدامات خود ادامه خواهیم داد. فرانسه زمانی که (مسایل) به ایران مربوط می‌شوند، بدون اینکه ساده‌لوح باشد عمل می‌کند.»

رئیس‌جمهور فرانسه در بخش دیگری از سخنانش گفت: «اروپا دیگر نمی‌تواند برای تأمین امنیت خود به ایالات متحده متکی باشد. اروپا باید امنیتش را مستقلانه به دست بگیرد... ائتلاف‌های پس از جنگ جهانی هنوز هم مفید هستند، اما موازنه و مواضع تغییر کرده‌اند، بنابراین، اروپا هم موضع متناسب را اتخاذ کند.»

ماکرون افزود: «تردید در ناتو، جنگ تجاری با چین و خروج از توافقنامه پاریس و برجام نشانه‌های این تغییر هستند. به نظر می‌رسد که یک شریک، در حال پشت کردن به اروپا است. ما همواره تلاش کردیم تا از این موارد جلوگیری کنیم، هر بار تلاش کردیم تا گزینه‌های جایگزین را به آن‌ها پیشنهاد کنیم. باید از توافق پاریس حمایت شود هر روز فجایع طبیعی به ما فوریت چنین اقدامی را یادآور می‌شوند.»

وی گفت: «انزواگرایی و یکجانبه‌گرایی که آمریکا در حال تجربه آن است، چیز جدیدی نیست. بلکه سابقه آن به دولت جانسون بازمی‌گردد و حتی در دولت سابق این کشور هم وجود داشته است. معتقدم که باید این وضعیت را یک نشانه و نه دلیل دانست. این نشانه تضعیف نظم پساوستفالی و نظم لیبرال است... این نظم سیاسی و اجتماعی اکنون در بحران است، به این دلیل که ما عدم موازنه‌های این مدل را برطرف نکردیم، عدم موازنه‌هایی مانند نابرابری در جوامع ما.»

رئیس‌جمهور فرانسه افزود: «سال گذشته افراط‌گرایی رشد داشته است و ما باید اقدامات خود (برای مقابله با آن را) دو برابر کنیم. فرانسه حامی چندجانبه‌گرایی است که این موضوع را اقتدارگرایان به چالش کشیده‌اند. چند ماه آینده تعیین‌کننده خواهد بود. نقش ما این است که در راستای امنیت ما همه توافق پاریس را امضا کنند.»

ما باید به ارزش‌های خود تاکید داشته باشیم و از حقوق‌بشر دفاع کنیم . اینها مواردی هستند که هسته جامعه ما را تشکیل می‌دهند. ما باید از آنهایی که حقوق‌بشر را رعایت می‌کنند، حمایت کنیم.»

این مقام فرانسوی همچنین به لزوم ایجاد اتحاد‌های جدید اشاره کرد و از حاضرین خواست تا در مذاکره با کشورهای آفریقایی همکاری کنند. چرا که آفریقا برای فرانسه بسیار مهم است.

نظرات بینندگان