arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۶۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۰۸ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۷
مشروح جلسه «سوال از رییس‌جمهور» در مجلس؛

روحانی: رهبری نکاتی را درباره جلسه امروز به من فرمودند؛ امیدوارم بتوانم رعایت کنم / مشکل اشتغال، بیکاری و قیمت ارز و ... را قبول دارم / تصویب ۴ لایحه ضدپولشویی را تسریع کنید / چه شد که عده‌ای هوس کردند رییس‌جمهور مملکت را به ترور تهدید کنند؟ / اگر تهدید به ترور شوم مهم نیست / اگر برجام هیچ بود چرا نگران هیچ هستید؟ شما که می‌گفتید هواپیما‌های برجام کاغذی بود / نمایندگان از پاسخ روحانی به ۴ سوال در مورد «کنترل قاچاق»، «بیکاری و تدابیر دولت برای اشتغالزایی»، «رکود اقتصادی» و «بازار ارز» قانع نشدند

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با دستور سوال از رییس جمهور آغاز شد. این سوال شامل پنج محور عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت درباره کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چند ساله و افزایش شتابان نرخ ارز خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روحانی: رهبری نکاتی را درباره جلسه امروز به من فرمودند؛ امیدوارم بتوانم رعایت کنم / مشکل اشتغال، بیکاری و قیمت ارز و ... را قبول دارم / تصویب ۴ لایحه ضدپولشویی را تسریع کنید / چه شد که عده‌ای هوس کردند رییس جمهور را مملکت را به ترور تهدید کنند؟ / اگر تهدید به ترور شوم مهم نیست / اگر برجام هیچ بود چرا نگران هیچ هستید؟ شما که می گفتید هواپیماهای برجام کاغذی بود

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با دستور سوال از رییس جمهور آغاز شد.

به گزارش «انتخاب»، سوال جمعی از نمایندگان از رییس‌جمهوری -که دهم مرداد با ۸۰ امضا در مجلس اعلام وصول شده بود- در دستور کار جلسه علنی صبح امروز(سه‌شنبه) مجلس قرار دارد.

این سوال شامل پنج محور عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت درباره کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چند ساله و افزایش شتابان نرخ ارز خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی است.

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۱۰:۳۲

به دلیل قانع نشدن نمایندگان نسبت به پاسخ‌های رییس‌جمهوری به 4 سوال، سوالات مطرح شده به قوه‌قضاییه ارجاع خواهد شد و پس از آن نتایج بررسی قوه‌قضاییه بار دیگر به مجلس ارجاع می‌شود و مجلس در این باره تصمیم‌گیری می‌کند.

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۱۰:۲۲

نمایندگان از پاسخ رئیس جمهور درباره افزایش قیمت ارز قانع نشدند

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۱۰:۱۹

نمایندگان از پاسخ رئیس جمهور از سوال در مورد " علت رکود اقتصادی " قانع نشدند

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۱۰:۱۸

سوال سوم: بیکاری و تدابیر دولت برای اشتغالزایی

نمایندگان از پاسخ رئیس جمهوری قانع نشدند

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۱۰:۱۶

سوال دوم: استمرار تحریم های بانکی

نمایندگان از پاسخ رئیس جمهوری قانع شدند

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۱۰:۱۵

نمایندگان از پاسخ رئیس جمهور از سوال در مورد "کنترل قاچاق " قانع نشدند

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۱۰:۱۲

۲۲ نماینده درخواست دارند که رای‌گیری درباره پاسخ روحانی به سوالات به صورت علنی و مکتوب انجام شود

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۱۰:۱۰

روحانی مجلس را ترک کرد

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۱۰:۰۷

حسن روحانی، رئیس جمهور در صحن علنی مجلس:

دشمن می خواهد نفت ما کمتر صادر شود، اگر صرفه جویی کنیم بیشتر صادر می شود، دولت تحریم در اختیار ما هست اگر در کنار هم باشیم ما عبور می کنیم، سریع عبور می کنیم

اگر باهم نباشیم و فاصله بگیریم زمان طولانی می شود.

این نکته را تاکید کنم، ملت ایران، نمایندگان مردم، مردم مساله نخستشان این است که ما باهم اختلاف نداشته باشیم، مردم از تهدیدات خارجی، از امریکا، از تحریم نمی ترسند، مردم از دعواهای ما می ترسند.

امروز دست به دست هم دهیم بیاییم کنار هم برای حل مشکلات و معضلات، مردم ببینند باهم هستیم می فهمند مشکل حل می شود، علامتی که باید دهیم این است

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۱۰:۰۵

روحانی:
حتما اشتباه داریم و داریم باید باهم جبران کنیم. در مساله ارز آنهایی که گرفتند کالا وارد کنند و وارد نکردند، موظفیم به قوه قضاییه بدهیم

اگر کسی کالایی اورده و کم اورده کم اورده با او برخورد می شود، اگر کالایی در گمرک هست ما به تفاوت می گیریم

مساله را در حد خودش ببینیم، وقتی مشکل را اضافه می کنیم همه عاجز می شویم، مشکل را حل می کنیم

می گویند، رابطه مجلس و دولت ضعیف هست، هربار با وزرا کار داریم می گویند مجلس هستیم (لاریجانی: اینجا که نیستند، ببنید کجا می روند، روحانی: شماکه کمیسیون نمی روید)

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۱۰:۰۴

روحانی:

اینکه دولت نقص دارد، حتما دارد. اما تلاش من این بوده که بهترین‌هارا جمع کنم. به همین دلیل است که سوال می کنید، استیضاح می‌کنید و این حق شماست.

مهم است دست به دست هم بدهیم برای حل مشکل مردم. مردم نمی‌خواهند از من بپرسید و من آمار و ارقام بدهم. مردم درد را بهتر از من و تو می‌دانند و به صورت روزمره‌ای می‌بینند. در مغازه و اتوبوس.

لمس این مساله که زندگی مردم توام با سختی شده، وجود دارد. کمردم درمان موقع نمی‌پذیرند. درمان دائم می خواهند. چطور درست می‌شود؟ با کار دولت؟ بهتنهایی نه، با کار مجلس؟ به تنهایی نه. با کار قوه قضاییه؟ به تنهایی نه. همه با هم

پشت تریبون ها نگویید دچار بحران شده‌ایم. ما در مرحله اسیبیم، در گاهی مواقع در لبه آسیبیم، اما نه بحران. ما مشکل داریم، باید دست به دست هم بدهیم.

ما بدون ایراد نستیم، شما باید تذکر بدهید. اما هیچ تصمیم بدون مشورت جمعی انجام نمی‌دهم. من برای تصمیمی، صددرصد قاطع بودم، اما دیدم حمع مخالف است و از تصمیمم برگشتم

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۱۰:۰۲

حسن روحانی، رئیس جمهور در صحن علنی مجلس

نمایندگان محترم می فرمایید، مردم زندگی شان مطلوب نیست، کاملا حرف درستی است اما من می پرسم آیا دولت یازدهم برای رفاه کاری نکرد؟ تورم پایین امد، حقوق دو برابر نشد؟ اگر زندگی مردم سخت شد، برای مبارزه با فقر مطلق آیا مستمری بگیران پرداختی را و 3.4 دهم برابر افزایش ندادیم؟

اگر به این ها تکیه کنیم باید همه را بگیم، آن چیزی که اشتغال میگویید عده ای خارج می شوند، من میگویم خالص، آنهایی که خارج شدند را منهی کردیم، مرکز امار میگوید.

به مردم و نمایندگان عزیز بگویم، در دنیای امروز انچه قول داده ام، در انتخابان 92، 96 قول دادم و گفتم راه من راه اعتدال است و بازهم می گویم، ملت ایران با تندروی به جایی نمی رسیم.

راهی جز اعتدال نداریم، راهی جز دوستی و برادری نداریم، راهی جز وحدت نداریم. مخالف دولت باشید حق شماست. برای منافع ملی کنار هم باشیم.

یک نکته را عرض کنم، خواهش میکنم همه یک بار اصل 40 قانون اساسی را بخوانیم، اصل 40 قانون اساسی در اجرای حقوق در اجرای حق نمی توانیم ضربه به منافع ملی بزنیم. اصل منافع ملی در تمام برنامه ها هست

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۹:۵۶

حسن روحانی، رئیس جمهور در صحن علنی مجلس

بیاییم همه ما منصفانه قضاوت کنیم، اگر برجام هیچ بود چه غصه ای داریم، آمریکا رفته، ماهم برویم، از هیچ که نباید ترسید، گفتید هیچ شرکتی نیامده است ایران، پس چرا می گویید شرکت ا می روند بیرون.

میگویید چرا هواپیما نیامده است، کاغذیه، اعلام کردید این برجام هیچ رابطه بانکی را درست نکرد، حتی گفیتم سوییف برقرار شده مجبور شدیم خبرنگاران را ببریم به بانک ها که ببینند، گفتید امکان نداره .

می گویید به صد در صد اهداف رسیدیم، خیر نرسیدیم، بله صدر در صد نرسیدیم، اما در بسیاری از زمینه ها به صد در صد رسیدیم.

پی ام دی چیزی بود که تمام کارشناسان می گفتند ا زمحالات هست اما خب حل شد تمام شد، قطع نامه ها علیه ایران برچیده شد، تحریم بلند مدت نظامی کوتاه شد

نمایندگان محترم می فرمایید، مردم زندگی شان مطلوب نیست، کاملا حرف درستی است اما من می پرسم آیا دولت یازدهم برای رفاه کاری نکرد؟ تورم پایین امد، حقوق دو برابر نشد؟ اگر زندگی مردم سخت شد، برای مبارزه با فقر مطلق آیا مستمری بگیران پرداختی را و 3.4 دهم برابر افزایش ندادیم؟

اگر به این ها تکیه کنیم باید همه را بگیم، آن چیزی که اشتغال میگویید عده ای خارج می شوند، من میگویم خالص، آنهایی که خارج شدند را منهی کردیم، مرکز امار میگوید.

به مردم و نمایندگان عزیز بگویم، در دنیای امروز انچه قول داده ام، در انتخابان 92، 96 قول دادم و گفتم راه من راه اعتدال است و بازهم می گویم، ملت ایران با تندروی به جایی نمی رسیم.

راهی جز اعتدال نداریم، راهی جز دوستی و برادری نداریم، راهی جز وحدت نداریم. مخالف دولت باشید حق شماست. برای منافع ملی کنار هم باشیم.

یک نکته را عرض کنم، خواهش میکنم همه یک بار اصل 40 قانون اساسی را بخوانیم، اصل 40 قانون اساسی در اجرای حقوق در اجرای حق نمی توانیم ضربه به منافع ملی بزنیم. اصل منافع ملی در تمام برنامه ها هست

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۹:۵۵

روحانی:

اگر با هم باشیم، فیضیه تبدیل به جایی که اب به اسیاب دشمن بریزد، نمی شود

شما گفتید بعد از برجام هیچ شرکتی به ایران نیامد و هیچ هواپیمایی نیامد. هواپیماها کاغذی بود. شما گفتید برجام هیچ مشکل بانکی را رفع نکرد. اما الان نگرانی تان پس چیست

 

واکنش روحانی به ماجراهای فیضیه و تهدید به مرگ
۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۹:۵۰

رییس جمهور مجددا پشت تریبون مجلس قرار گرفت
روحانی، رییس جمهور در پاسخ به مجلس:
من اولا از وزرای مربوطه در زمینه همه این ۵ سوال و نکاتی که در زمینه آن مطرح شد، توضیح لازم به نمایندگان بدهند، هم به مردم

نکته اساسی این است که چه شد کشور؟ کشوری که در مسیر آرام حرکت می‌کرد و امد در منطقه خلیج فارس و همان ایام انتخابات بود و حماسه بزرگ را آفریدند و ضربه بزرگی را به ترامپ و کشورهای اطرافش زدند، چرا یک مرتبه تغییر کرد؟

تاریخ این تغییر ۵ دیماه ۱۳۹۶ است؛ هرکس تاریخ دیگری بدهد، آدرس غلط داده است. ۵ دی ۹۶ بود که مردم دیدند ناگهان عده‌ای امدند، شعار می‌دهند و بعد شعارهای هنجارشکنانه و غیرقابل قبول برای مردم.

مردم دچار حیرت شدند، پاسخ قاطع در راهپیمایی ها دادند، اما حادثه کم‌نظیری بود و نداشتیم. حادثه دیماه آقای ترامپ را به طمع انداخت تا در اواخر دیماه اعلام کند من در برجام نمی‌مانم مگر آنکه اروپا و دیگران درباره منطقه و موشک همراه شوند و اگر نشوند، یکجانبه خارج می‌شوم

بعد از آن تهدید و با ناآرامی داخل، مردم نگران شدند. بدانید تخریبِ، خرابی می‌آورد. بدانید سیاه نمایی، زندگی مردم به سمت سیاهی می برد. کلام نیست، شعار در گوشه و کنار نیست. البته اگر شعار درباره فردی مثل حسن روحانی باشد، اهمیتی ندارد. من اگر تهدید شوم به ترور، مهم نیست. من همه ماه رمضان ها هم خواندیم

چه شد که عده‌ای هوس کردند رییس جمهور را مملکت را به ترور تهدید کنند؟ احساس کردند اختلاف وحود دارد

اگر اتحاد داشته باشیم،‌فیضیه انقلاب به جایی تبدیل نمی‌شود که آب به آسیاب دشمن بریزند.

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۹:۴۴

ذوالنور، نماینده قم خطاب به روحانی:

رییس جمهور کاهش قاچاق را از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۲.۵ میلیارد دلار فرمودند و بخشی هم از کاهش واردات از ۷۰ میلیارد دلار به ۴۰ میلیارد دلار گفتند.

اگر این آمارها صحیح باشد، باید در چندجا نمود داشته باشد؛ تقاضای ارز کاهش پیدا کند. خودنمایی حنش خارجی باید کم شده باشد. باید تولیدات داخلی برای تامین آن کاهش بیشتر فعال شده باشد. اما چنین نشده است. اما این بحثی که قاچاق و واردات کم شده، درست نیست.

آقای رییس جمهور، در این ۶ سال که رییس جمهور هستید، تاگنون نماینده ویژه در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نداشتید.

گفتید با ۳۰۰ بانک دنیا ارتباط برقرار شد، این ارتباط با بانک‌های بزرگ دنیاست یا بانک های کوچک دنیاست؟ اگر مشکل نرم افزار است، با بانک‌های کوچک و درپیتی مشکل نداریم و با بانک های بزرگ داریم؟

اگر ارجاع به FATF می‌دهید، که بخشی تصویب شد، این دوسال که مشکل FATF نداشتیم، چرا بانک های بزرگ دنیا با ما ارتباط نگرفتند؟مشکل در برجام بود. قصه این است. برجام ماموریت را انجام نداد. تحریم های بانکی سرجایش است.

بعدی درباره بیکاری است؛ زمانی که مسکن مهر ساخته شد، کارگران سر کار بودند. سه سال بعد از شروع بکارتان گفتید دو میلیون و ۶۰۰هزار شغل ایجاد کرده اید، سال بعد هم گفتید ۷۰۰ هزار تا، میشود سه میلیون و ۳۰۰هزار شغل، اما اکنون می‌گویید دو میلیون و ۷۰۰هزار تا تاکنون

گفتید ساعت ۹ نمی‌دانیم ساعت ۱۱ قیمت ارز چه می‌شود. مشکل کجاست؟ مشکل خودشیفتگی است، مشکل مشورت نکردن با کارشناسان است.

چه اتفاقی افتاده که بازار ما بهم می‌ریزد؟ این فضا را کی درست کرد؟ یک کاخی ساختید به اسم کاخ آرزوها، برجام و تهش ارتباط با آمریکا بود. توانمندی داخلی تکیه نشد، ارتباط با همسایگان فراموش شد. بارها گفتاید برای گزینه‌های مختلف برنامه دارید. اما ما نتوانستیم مدیریت کنیم. مشکل در توزیع ارز بود

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۹:۳۸

ذوالنور خطاب به روحانی:

برجام ماموریتش را انجام نداد

آدرس غلط به مردم ندهید

 شما رییس جمهور سوییس هستید یا جمهوری اسلامی؟

تضادهای آماری را چجوری ما باید بفهمیم؟

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۹:۳۱

حسن روحانی رئیس جمهور در صحن علنی مجلس:

در خصوص ارز، کمی توضیح میدهم و مابقی برای وقت دوم، چرا شرایط ارز این چنین شد؟ آیا عامل اقتصادی، سیاسی، روانی و یا همه ی این ها بود. در نوبت دوم اشاره بیشتری می کنم، در زمینه ارز مسائل روانی سیاسی و سیاست خارجی آثارش بیشتر بوده است تا مسائل اقتصادی.

ما در مقطعی یک تصمیم گرفتیم و در مقطعی دیگر تصمیم دیگر. بعد و قبل تحریم امریکا تصمیمات متقاوتی گرفتیم و نتیجه تصمیمات هم اجماع اقتصاد دانان بود. اینکه می گویید چرا به مسافر ارز دادیم، خب ندهیم که می رود از کوچه و پس کوچه ارز می خرد که بر تمام اقتصاد تاثیر می گذاشت

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۹:۳۰

حسن روحانی رئیس جمهور در صحن علنی مجلس

تنها دولتی هستیم که بعد جنگ با رشد منفی کار را تحویل گرفتیم، در سال 91 و 92 رشد منفی داشتیم. 93 رشد مثبت داشتیم، از 94 به این سو تمام فصول ما رشد اقتصادی هستیم.

رشد متوسط ما در این 5 سال بالای 4 درصد هست که دولت قبلی 2.2 بوده است. در زمینه رونق اقتصادی تلاش کردیم. رکود به معنی مصطلح اقتصادی نداشته ایم و این راه را باید ادامه دهیم تا رونق مطلوب فاصله داریم

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۹:۲۷

روحانی، رییس جمهور در پاسخ به مجلس:

در زمینه بیکاری، ببینید از سال ۸۴ تا ۹۱ چقدر بوده است؟ اشتغالخالص ما آنقدر کم بوده که نمی توانم بگویم؛ ۱۰ هزار نفر بوده!

اشتغال خالص ما در طول خالص ما دو میلیون و ۷۰۰هزار نفر است. این افتخار بزرگ برای کشور است.

به آمار بانک مرکزی، مرکز آمار مراجعه کنید. البته اشتغال ارتباط خارجی می‌خواهد، امنیت داخلی می‌خواهد، آرامش سیاسی می‌خواهد. اما برای اولین بار در بهار ۹۷ بیش از داوطلب کار، کار ایجاد کردیم؛ ۷۱۱ هزار نفر جویای کار بودند، ۷۵۶ هزار کار ایجاد شده.

البته مردم ما قانع نیستند، هنوز بیکاری فراوانی داریم. بیکاری مضمن چندین ساله داریم، رقم بیکاری ما ۱۲.۱ درصد است و به نظر من قابل قبول نیست. خانواده‌های فراوانی هستند که این اشتغال را حس نکرده اند.

اگر دولت یازدهم و دوازهم مثل نهم و دهم کار می‌کرد، رقم بیکاری ما ۲۲ درصد بود. این هنر دولت یازدهم و دوازدهم است. که البته در همهاین زمینه ها قوای دیگر کمک کردند

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۹:۲۴

 روحانی، رییس جمهور در پاسخ به مجلس:

دستاوردهایی در برجام داشتیم که از بین نمی‌رود. تحریم تسلیحاتی کشور را تقلیل دادیم به ۵ سال که ۲.۵ سال دیگر تمام می‌شود

در زمینه اقتصادی هم گشایش‌هایی هم حاصل شد. بعد از امضای برجام و اجرایی شدن، تحریم‌هایی که مربوط به برنامه هسته‌ای بود، لغو شد. اما تحریم‌ها بخش‌های دیگر دارد که به هسته‌ای مربوط نیست.

با ۲۷۸بانک رابطه کارگزاری داریم. هزاران حواله رد و بدل می‌شود.

در زمینه بانک، ۴ لایحه تقدیم مجلس کردیم که برای بانک اساسی است. برای حیثیت ایران اساسی است؛ ما کشوری هستیم ضد پولشویی و ضدتروریسم. بنابراین این لوایح بسیار کمک می‌کند در ارتباط بانکی. یکی تصویب شده، سه تا مانده است. درخواست می کنم تسریع کنید در تصویب این لوایح.

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۹:۲۱

روحانی:

برجام برای این بود که ما به دنیا ثابت کنیم که فعالیت هسته ای ما صلح آمیز است

آنها بنابر دروغی که ما را تهدید جهانی هستیم، ما را به فصل هفتم منشور سازمان ملل بردند.

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۹:۱۹

روحانی، رییس جمهور در پاسخ به مجلس:

در قاچاق خروجی که عمدتا سوخت است، دولت با برنامه ریزی برای کنترل پیمایش خودروها و دادن گازوییل برمبنای پیمایش، قاچاق ۷.۸ میلیارد به نیم میلیارد در سال ۹۵ رسید.

در زمینه قاچاق، نقش نیروی انتظامی و سربازان گمنام و نیروهای نظامی دیگر بخصوص سپاه، پررنگ است. مرزهای جنوبی را در اختیار سپاه قرار دادیم و با کمک همه اینها توانستیم به این عدد برسیم.

سوال باید چنین باشد که دولت چطور توانست قاچاق ۲۵ میلیارد را به ۱۲.۵ میلیارد رساند و حالا برنامه‌اش چیست که به صفر برساند.

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۹:۱۲

حسن روحانی رئیس جمهور در صحن علنی مجلس:

ما به مردم اطمینان می دهیم که اجازه نمی دهیم توطئه های ضد ایرانی آمریکا نتیجه دهد

کاخ سفید فکر نکند از پایان جلسه امروز خوشحال خواهد بود، پایان جلسه امروز اتحاد بالاتر بین مجلس و دولت و دو قوه و نیروهای مسلح و نظارت و رهبری مقام معظم رهبری است. نه ترسی از آمریکا داریم و نه ترسی از مشکلات داریم

من در فرصت نخستم به این پنج سوال به طور خلاصه اشاره می کنم

مشکلات این چند ماهه زود گذر است
۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۹:۱۰

روحانی:

امروز برای مردم این سوال مطرح شده که چه شده است که باید برای آینده خود نگران باشد

این سوال به وجود آمده است که چرا سرعت ما رو به جلو بود اما در این هفت هشت ماه اخیر چرا ناگهان شرایط جدیدی آغاز شده است

به هرکوچه و خیابانی بروید بخشی از سوالات مردم همین است. حق دارند بپرسند، مردمی که در طول چهار سال و در ماه های اولیه دولت دوازدهم شاهد تحول مثبت در اقتصاد، فرهنگ، مسائل اجتماعی، امنیت ملی بوده اند امروز این سوال برایشان مطرح شده است که چه شده؟

سوال اصلی این است که چرا ما در طول چهارسال و نیم حرکت رو به جلو داشتیم، در رشد اقتصادی، اشتغال، نرخ ارز و رونق اقتصادی، امار و ارقام وجود دارد، چیزی مخفی نیست اما در این 7.8 ماه اخیر چرا ناگهان شرایط دیگری آغاز شد؟

شاید بفرمایید از اشتغال و ارز و رکود و قاچاق و سیستم بانکی بود، به نظر بنده حقیر اشکال از تصور مردم و ترسیم مردم ایران نسبت به آینده ایران بود، ناگهان تصور مردم نسبت به آینده ایران دچار تغییر شد و این درد بزرگ است، تمام این موارد مهم است و بزرگ، نابسامانی بانکی هم مشکل است، مساله رونق هم مهم است، اما همه ی این ها در برابر اطمینان و امید مردم ناچیز است.

چرا امید مردم تغییر کرده؟ چرا نسبت به آینده ایران دچار تردید شده اند؟ حتی عده ای نسبت آینده ایران، رشد و توسعه دچار شک شده اند، ما باید این شک را درمان کنیم، با زبانی صحیح و درست با مردم سخن بگوییم که مردم قانع شوند. که مشکلات این چند ماهه زود گذر است، کلید مساله در همین است، به مردم توضیح دهیم از این مشکلات با هدایت رهبری و هماهنگی سه قوه و نیروهای مسلح عبور خواهیم کرد.

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۹:۰۹

حسن روحانی رئییس جمهور در صحن علنی مجلس:

هیچ کس از مردم شریف ایران و دوستان و دشمنان ما فکر نکنن امروز آغاز شکافی بین دولت و مجلس است.

این بار مسوولیت را باهمکاری یکدیگر باید به مقصود برسانند.

سوال نمایندگان محترم آن طور که می فهمم باید از دولت دوازدهم باشد نه یازدهم. لحن سوالات، سوالات دولت یازدهم و دوازدهم است.

با اینکه دولت یازدهم و دوازدهم دو شخصیت حقوقی هستند. همواره در دو دولت تلاش من این بوده که بین دولت و مجلس یک ارتباط نزدیک و برادرانه باشد و به نظر من این چنین بوده است.

بسیاری از نمایندگانی که در برابرشان سخن میگویم در انتخابات 96 حضور فعال داشتند، در کابینه و لوایح و طرح ها کمک کردند. در کنار هم بودیم. ممکن است گله ای وجود داشته باشد اما گله ها دوستانه و برادرانه است.

به نظر من سوال نمایندگان محترم که در 5 بند تدوین شده است، و بسیاری از سوالات مشابه دیگر، سوالات ملت ایران هم هست.

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۹:۰۲

آیه ای که روحانی خواند:

وَقُل لِّعِبَادِي يَقُولُواْ الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلإِنْسَانِ عَدُوًّا مُّبِينًا
و به بندگان من بگو که با یکدیگر به بهترین وجه سخن بگویند، که شیطان، در میان آنها به فتنه گری است ، زیرا شیطان آدمی را دشمنی آشکار است
اسراء/53

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۸:۵۹

روحانی:

رهبری نکاتی را درباره جلسه امروز به من فرمودند

امیدوارم این نکات را رعایت کنم

کسی گمان نکند پاسخگویی نشان دهنده ضعف است

همه باید در چهارچوب وظایف خود پاسخ گو باشند

 

 

آغاز سخنرانی روحانی
۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۸:۵۶

سخنرانی روحانی آغاز شد.

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۸:۵۴

فولادگر، نماینده اصفهان:

اینجانب در آغاز دولت یازدهم،‌ از برنامه‌های اقتصادی شماو وزیرتان حمایت کردم، اما چرا به همان برنامه پایبند نبودید که کشور به سمتی رفته است که هم معیشت مردم در خطر قرار گرفته و هم شاهد رکود پروژه های صنعتی و عمرانی هستیم و هم باید طلب‌هایشان را به صورت اوراق مشارکت دریافت کنند؟

بگویید چه اقدامات اصلاحی برای بازار ارز و اقتصاد انجام داده‌اید؟

به وعده خویش درباره ترمیم تیم اقتصادی خود در ابتدای دولت دوازدهم عمل کرده اید؟

در شعارهای تبلیغاتی دولت یازدهم به بهبود فضای کسب و کار که در دولت دهم اجرا نشده بود، تاکید کردید، اما گزار‌ش ها نشان می‌دهد چنین نشده است.

در شرایط رکودی فعلی بیشترین فشار را در بخش صنعتی و تولیدی خواهیم داشت

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۸:۵۴

کرم‌پور، نماینده فیروزآباد، فراشبند، قیر و کارزین:

جناب آقای رییس جمهور مگر رهبر معظم انقلاب نفرمودند، اگر کالایی به صورت قاچاق وارد کشور شد، به صورت عمومی به آتش کشیده شود. گفتند مراد من فلان کولبر نیست، قاچاق‌های بزرگ را می‌گویم، پس از ان آیا در چشم من نمایند خوابی می‌ماند که برخورد با قاچاق را ببینم.

عدم توانایی دولت در برخورد با قاچاق چیست؟خطر جدی است و لازم است با جدیت تمام با آن مقابله شود. نفرمایید نمی‌شود، نمی‌گذارند.

از قدرتی می‌گویم که به کمک مردم سوریه و عراق می‌رود و فرزند نامشروع آمریکا را شکست می‌دهد، اما از برخورد با قاچاق می‌ماند.

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۸:۴۶

نقوی حسینی: همه می‌دانیم معضل امروز کشور، بیکاری است. آقای رییس جمهور خانواده‌ای را در نظر بگیرید حتی تا ۵ فرزند تحصیل کرده تا دکتری، از ۲۰ تا ۴۰ سال، شب‌ها پای سفره پدر که شاید خودش هم بیکار باشد، می‌نشینند.

۵ میلیون بیکار در این کشور. آقای رییس جمهور شما مجری قانون اساسی هستید که از شما خواسته اشتغال مناسب، تامین اجتماعی و دستمزد مکفی برای ملت ایجاد کنید.

به مردم بگویید شورای عالی اشتغال بالاترین مرجع اشتغال در کشور، در دوره شما چندبار تشکیل شده است؟ طرح کارورزی شما به کجا رسید؟ شما مجری قانون اساسی هستید، باید پاسخگوی مردم باشید

به مردم می‌گوییم، تحریم‌ها را له می کنیم، ما پشت سر شما هستیم آقای رییس جمهور هستیم، شما پشت سر رهبری حرکت کنید، پشت سر شما هستیم.

از ظرفیتهای داخل کشور استفاده کنید، به نخبگان خودتان توجه کنید. وزیر صنعت شما نمایشگاهی گذاشت به اسم صنایع کوچک، ای کاش سر می‌زدید

اشتغال مصیبت کشور است، ظرفیت های اشتغال مهمتر از شغل است. این همه روی بودجه مانور ندهید. ۳۰۰ نوع شغل روی صنعت نهفته است.

آمار خودتان است؛ بیش از ۵۰ هزار منشاء شغل تعطیل شده است.

مرد کسانی هستند که روز سخت نظام پای کشور بایستند.

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۸:۳۹

فرهنگی، نماینده اسکو:

رکود معضلی نیست که در دولت شما بوجود آمده باشد، از قبل بوده است، اما نبود برنامه مشخص برای آن در دولت شما، تشدید کرد. برنامه های علمی برای رکود وجود دارد، اما در دولت شما برنامه ریزی مدونی وجود ندارد

این رکورد سنگین و بی‌سابقه درحالی است که بودجه سالانه افزایش پیدا کرده است. و نقدینگی افزایش یافته است

رد شدن نقدینگی از ۱۶۰۰هزار میلیارد تومان موجب هجوم به بازار ارز و طلا شد

تورم بانک مرکزی، زیر ۱۰ درصد است، اما شواهد می‌گوید بالای ۶۰ درصد است. رکود تورمی حاکم شده است.

رکود تورمی حتی اگر کوتاه‌مدت باشد، می تواند تاثیر طولانی داشته باشد و باید دولت دست به اصلاحات اقتصادی می‌زد، اما تحولی انجام نداد

از سال ۹۲ دست به کدام تحول اقتصادی زده‌اید؟ در زمینه بیکاری، قاچاق و … و حتی یارانه‌ها که از آن انتقاد می‌کردید، اتفاقی نیفتاد

معضلات را به دیگران حواله ندهید، حلقه مفقوده این سال‌ها، مدیریت بوده است.

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۸:۳۸

دهقان، نماینده طرقبه:

کدام کارشناس در دولت شما باعث ده ها میلیارد دلار برای واردات کالا اختصاص دهد

عمده کارشناسان بر اشتباه بودن اعلام نرخ 4200 تومانی دلار توسط آقای جهانگیری تاکید کردند ولی دولت شما 3ماه و نیم مقاومت کردند.

از شما خواسته شد لیست دریافت کنندگان ارز منتشر شود، اگر کسی رانتی نگرفته است چرا در مقابل خواست مردم مقاومت می شود؟

در زمانی که مردم با گرانی دست و پنجه نرم می‌کنند، دولت شما صدها میلیون دلار را برای سفر اختصاص داد تا بروند آنتالیا و …

در زمان تحریک تقاضا، جلوی توزیع ارز را گرفتند، هم ارز صادرات و هم کسی می خواست ۱۰هزار دلار ارز بفروشد، به عنوان قاچاق گرفتند.

ارز ناشی از صادرات کالا کهتوسط رکت های دولتی و خصولتی توزیع می‌شود، ۱۰ میلیارد دلار است، اما دو میلیارد دلار توزیع شد

چرا دولت شما 61 تن سکه را به تعداد معدودی فروخت؟

اگر ذخایر شما کافی بود چرا فروش آن را قطع کردید؟

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۸:۳۸

حسن روحانی رئیس جمهوری دفترچه‌ای 47 صفحه‌ای تهیه کرده و در اختیار خبرنگاران و نمایندگان مجلس قرار داده است.

در این دفترچه روحانی به 5 سوال نمایندگان پاسخ داده است

لاریجانی: این جلسه ادب دیوان نظام را عیان می‌کند
۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۸:۳۴

علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی مجلس:

با رعایت اصول، جلسه امروز می‌تواند در نوع خود کمال سیاست ورزی در کشور را نشان دهد

چون مستقیما این جلسه در اختیار مردم قرار می‌گیرد، این جلسه در عین جدیت موضوعات مطروحه، ادب دیوان نظام را عیان می‌کند

چه کسانی رئیس‌جمهوری را در مجلس همراهی می‌کنند؟
۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۸:۳۱

اسحاق جهانگیری، پرویز اسماعلیی رحمانی فضلی، محمود واعظی، محمدجواد آذری جهرمی، محمدجواد ظریف، لعیا جنیدی و محمود علوی خسن روحانی را در صحن مجلس همراهی می‌کنند

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۸:۳۱

جلسه سوال از رییس‌جمهور در 5 محور شامل: عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز و کاهش نرخ بیکاری، استمرار تحریم‌های بانکی، رکود اقتصادی شدید چند ساله، افزایش نرخ ارز آغاز شد.

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۸:۳۰

روحانی: رهبری نکاتی را درباره جلسه امروز به من فرمودند؛ امیدوارم بتوانم رعایت کنم / مشکل اشتغال، بیکاری و قیمت ارز و ... را قبول دارم / تصویب ۴ لایحه ضدپولشویی را تسریع کنید / چه شد که عده‌ای هوس کردند رییس جمهور را مملکت را به ترور تهدید کنند؟ / اگر تهدید به ترور شوم مهم نیست / اگر برجام هیچ بود چرا نگران هیچ هستید؟ شما که می گفتید هواپیماهای برجام کاغذی بود

حسن روحانی با استقبال علی مطهری نایب رئیس مجلس برای پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس وارد صحن علنی مجلس شد.

نظرات بینندگان