arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۶۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۹ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۷

معاون وزیر بهداشت: شمار مبتلایان مالاریا در ایران به ۶۰ نفر کاهش یافت

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شمار مبتلایان به مالاریا اکنون در ایران ۶۰ نفر است و سازمان جهانی بهداشت کشور ما را به عنوان الگو در زمینه کنترل مالاریا معرفی و تشویق کرده است. علیرضا رئیسی افزود: حدود چهار دهه گذشته میزان مرگ و میر ناشی از بیماری مالاریا بیش از ۲۴ هزار نفر در سال بود و سالانه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بیش از هزار و ۶۰۰ نفر به این بیماری مبتلا می‌شدند که با اقدامات موثر وزارت بهداشت این بیماری تحت کنترل درآمده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شمار مبتلایان به مالاریا اکنون در ایران ۶۰ نفر است و سازمان جهانی بهداشت کشور ما را به عنوان الگو در زمینه کنترل مالاریا معرفی و تشویق کرده است.

علیرضا رئیسی روز چهارشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: حدود چهار دهه گذشته میزان مرگ و میر ناشی از بیماری مالاریا بیش از ۲۴ هزار نفر در سال بود و سالانه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بیش از هزار و ۶۰۰ نفر به این بیماری مبتلا می‌شدند که با اقدامات موثر وزارت بهداشت این بیماری تحت کنترل درآمده است.
وی منشا اصلی بیماری مالاریا را از کشور‌های افغانستان و پاکستان دانست و اظهار داشت: اتفاقات خوبی برای کنترل این بیماری در کشور افتاد از جمله اینکه افراد بسیاری برای تشخیص و درمان مالاریا آموزش دیدند و بهورزان در خانه‌های بهداشت به ویژه در استان سیستان و بلوچستان از مردم در این زمینه کمک گرفتند.
رئیسی ادامه داد: همچنین تیم‌های مبارزه با مالاریا تشکیل شدند و این بیماری در صورت مشاهده در هر منطقه توسط بهورزان و مردم شناسایی و از شیوع آن پیشگیری می‌شد.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: اکنون مالاریا کنترل شده و موارد ابتلای افراد ایرانی به آن به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه ۹۴ درصد موارد جدید ابتلا به مالاریا در ایران اتباع بیگانه هستند، تصریح کرد: برنامه‌های وزارت بهداشت در مقابله با این بیماری و با هدف ریشه کنی آن به ویژه در مناطق مرزی درحال پیشرفت است و دستاورد‌های حاصل شده در این زمینه درخشان بوده است.
معاون بهداشت وزیر بهداشت، افزود: با توجه به تجارب ارزشمندی که طی این سال‌ها در مبارزه با مالاریا در کشور حاصل شده است، کشور‌های همسایه خواهان کمک و همراهی ایران در زمینه کنترل این بیماری هستند.
به گفته رئیسی، تنها کشوری هستیم که افراد از کشور‌های همسایه وقتی از مناطق مرزی وارد ایران می‌شوند، از لحاظ ابتلا به مالاریا شناسایی و به صورت رایگان درمان می‌شوند.
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار امیدواری کرد که تا سال ۲۰۲۵ مالاریا در ایران ریشه کن شود.

* مالاریا چیست
مالاریا یکی از بیماری‌های کشنده است که توسط گزش حشره سمی موسوم به مالاریا ایجاد می‌شود و بسته به شدت سمی بودن نشانه‌های آن تشخیص داده می‌شود. راه‌های درمان مالاریا در برخی شرایط نیاز به مراقبت‌های ساده تر، اما در موارد خاص به بستری و مراقبت‌های ویژه نیاز دارد.
بیماری ایجادشده توسط انگل مالاریا که به عنوان بیماری مالاریا نامیده می‌شود، می‌تواند نشانه‌های متنوع و گسترده‌ای داشته باشد که می‌توان آن‌ها را به دوره کمون یا بیماری خیلی خفیف و شدید و حتی مرگ طبقه بندی کرد.
با این حال بیماری مالاریا معمولا به دو نوع خفیف و شدید طبقه بندی می‌شود و در کل مالاریا بیماری علاج پذیری است که لازمه درمان آن تشخیص و اقدام به موقع و صحیح است.

نظرات بینندگان