arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۷۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۰ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۷

کاخ سفید: بشار اسد دوباره از تسلیحات شیمیایی استفاده کند، پاسخی سریع دریافت خواهد کرد

کاخ سفید در ادامه فضاسازی‌های گذشته و با صدور بیانیه‌ای هشدار داد که استفاده از تسلیحات شیمیایی در استان ادلب، «پاسخی سریع» را از جانب این کشور و متحدانش به دنبال خواهد داشت. در بیانیه روز سه شنبه کاخ سفید آمده است: آشکارا می‌گوییم، چنانچه «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه تصمیم به استفاده دوباره از تسلیحات شیمیایی بگیرد، آمریکا و متحدانش سریع و متناسب به این اقدام پاسخ خواهند داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کاخ سفید در ادامه فضاسازی‌های گذشته و با صدور بیانیه‌ای هشدار داد که استفاده از تسلیحات شیمیایی در استان ادلب، «پاسخی سریع» را از جانب این کشور و متحدانش به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، در بیانیه روز سه شنبه کاخ سفید که نشان از نگرانی آمریکا از شکست کامل تروریست‌ها دارد، آمده است: آشکارا می‌گوییم، چنانچه «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه تصمیم به استفاده دوباره از تسلیحات شیمیایی بگیرد، آمریکا و متحدانش سریع و متناسب به این اقدام پاسخ خواهند داد.
این بیانیه با انتقاد از حمایت‌های ایران و روسیه، بار دیگر ادعای احتمال بکارگیری تسلیحات شیمیایی از سوی نیروهای وابسته به دولت را مطرح کرده است.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا هم چندی پیش در پیامی توئیتری که بازتاب دهنده همین موضع بود، نوشت: اسد رئیس جمهوری سوریه نباید بی محابا به استان ادلب حمله کند. روس ها و ایرانی ها در صورت مشارکت در این فاجعه بالقوه انسانی دچار اشتباه سختی می شوند.
این اظهارات در شرایطی است که دولت سوریه در پی توافقی که در سال 2014 صورت گرفت، تمامی تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح های شیمیایی تحویل داده بود.
روسیه برای شفاف‌سازی در این رابطه چندی قبل از سازمان منع تسلیحات شیمیایی خواسته بود که بر وضعیت ادلب متمرکز شده و اقدامات گروه‌های تروریستی را به دقت زیر نظر قرار دهد.
مسکو بارها در اشاره به فضاسازی تروئیکای غربی (آمریکا، فرانسه و انگلیس) برای حمله به نیروهای دولتی سوریه به بهانه واهی استفاده از سلاح شیمیایی، به آنها در خصوص پیامدهای اجرای چنین طرح‌هایی هشدار داده است.
در همین رابطه چندی پیش «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان هم با تاکید بر مذاکرات سیاسی گفته بود که تمام تلاش‌ها، بر جلوگیری از هزینه‌های انسانی در عملیات پاکسازی ادلب از تروریست ها است.
ظریف تاکید داشت که مقام‌های آمریکایی با این تهدیدها به دنبال «ماهی گرفتن از آب گل آلود برای اهداف سیاست داخلی» هستند.
آمریکا و کشورهای هم پیمان ضدسوری هفت سال قبل طرح ساقط کردن دولت قانونی اسد را با استفاده ابزاری از گروه های تروریستی مورد حمایت خود کلید زدند و اکنون با شکست این گروه ها، سناریوهای دیگری را پیش گرفته اند.

نظرات بینندگان