arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۸۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۵ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۷

فلاحت پیشه: اجلاس تهران بیشترین نقش را در ورود تحولات سوریه از حوزه میدانی به سیاسی داشت

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه برای بررسی تحولات سوریه گفت: با ابتکار ایران، روسیه و ترکیه بیشترین تحولات مثبت علیه داعش شکل گرفت که بر خلاف ائتلاف آمریکا و ۴۰ کشور دنیا بود چراکه ائتلاف آمریکا نه تنها تاثیر مثبت در سوریه نداشت که تاثیرات منفی هم به جای گذاشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نشست سه جانبه سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه را دارای بازتابی جهانی دانست و گفت که این نشست تحولات سوریه را از حوزه میدانی به حوزه سیاسی وارد کرده است.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه برای بررسی تحولات سوریه گفت: با ابتکار ایران، روسیه و ترکیه بیشترین تحولات مثبت علیه داعش شکل گرفت که بر خلاف ائتلاف آمریکا و ۴۰ کشور دنیا بود چراکه ائتلاف آمریکا نه تنها تاثیر مثبت در سوریه نداشت که تاثیرات منفی هم به جای گذاشت.

وی با بیان اینکه ابتکار ائتلاف ایران، ترکیه و روسیه بیشترین نقش را در سقوط تروریست‌ها در منطقه داشته است، افزود: این ائتلاف می‌تواند بیشترین نقش را در ورود از حوزه میدانی به حوزه سیاسی تحولات سوریه داشته باشد. در ادلب نیز آخرین باقیمانده‌های تروریست حضور دارند. به طور طبیعی اختلاف نظرهایی بین گروه‌ها وجود دارد اما توافق بر سر پایان دادن تروریست‌ها بین همه است.

فلاحت پیشه در ادامه تاکید کرد: باید سه کشور طوری عمل کنند که آخرین سنگرهای داعش تبدیل به جو منفی علیه این ابتکار سه جانبه نشود. سعی شود با در نظر گرفتن راهکارهای سیاسی و مذاکرات، تروریست‌ها از منطقه ادلب خارج شده و عملا به جشن پایان تروریست‌ها در سوریه نزدیک شویم. بعد از آن باید به سمت سوری سازی تحولات در این کشور حرکت کنیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به واکنش آمریکا به برگزاری این اجلاس گفت: آمریکا بعد از آنکه دید جایی در این ابتکار سیاسی برایش تعریف نشده است اعلام کرد که نیروهای نظامی آمریکا در سوریه باقی بماند. اقدامی که خلاف تحولات داخلی آمریکاست و سوریه نیز موافقت با این کار ندارد اما ترامپ می‌خواهد در قالب یک جو روانی حضورش را در سوریه باقی نگه دارد تا در عرصه سیاسی صاحب نقش باشد.

وی ادامه داد: در مقابل، ابتکار پیروزمندانه برگزاری اجلاس سه جانبه در تهران عملا به معنای ورود به جنبه‌های عملی کار بود. در کنار آن در حاشیه اجلاس، دیدارها و مذاکراتی صورت گرفت که مهمترین آن دیدار با مقام معظم رهبری بود. در این دیدارها نوع جملات و مواضع طرفین نشان داد که طرفین مجبورند به سمت رابطه راهبردی حرکت کنند. دلیل اصلی آنکه اکنون خارج از ساز و کارهای آمریکا و غرب منطقه به سمت آرامش پیش برده شده است وجود چنین اهتمامی می‌باشد.

فلاحت پیشه در پایان گفت: البته آمریکا از آرامش در منطقه عصبانی است به همین دلیل سیاست‌های تحریمی مشترکی علیه ایران، روسیه و ترکیه با درجات مختلف اعمال کرده است. به هر حال این سه کشور به دنبال انجام اقداماتی هستند. هر چند هنوز اعلام نکردند که رابطه راهبردی بین‌شان برقرار شده است اما این اجلاس می‌تواند مقدماتی برای شکل گیری رابطه راهبردی بین طرفین باشد.

نظرات بینندگان