arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۸۷۸۰
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۳ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۷

جولان دلالان در بازار مواد اولیه ظروف یکبار مصرف/رشد ۳۰۰ درصدی قیمت‌ها

یکی از فروشندگان ظروف یکبار مصرف گفت: افزایش قیمت انواع ظروف یکبار مصرف از ابتدای سال آغاز شد و باید گفت قیمت ها چند برابر شده است. برخی از اقلام رشد قیمتی 3 برابری داشته اند و در کل قیمت تمامی اقلام حدودا 2.5 برابر شده است.اوج گیری قیمت ها از اردیبهشت ماه آغاز شد. عموما و طبق روال هر ساله داغ شدن بازار نذورات تاثیر چندانی بر قیمت ظروف ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

حال و هوای محرم که از راه می رسد، تب و تاب آماده شدن برای پخت و توزیع نذورات شهر را در بر می گیرد، اما امسال اوضاع با سال های گذشته متفاوت است.

پخت و توزیع نذورات جزء لاینفک مراسم ماه های محرم و صفر است و در مناسبت های مذهبی از جمله مناسبت های این دو ماه، مصرف انواع ظروف یکبار مصرف به شدت افزایش می یابد و امسال شاهد بالا رفتن قیمت این اقلام نیز هستیم.

قیمت ها سه برابر شده/سرمایه تولیدکننده جلوی چشمش از بین می رود

یکی از فروشندگان انواع ظروف یکبار مصرف در اراک به ایسنا گفت: افزایش قیمت انواع ظروف یکبار مصرف از ابتدای سال آغاز شد و باید گفت قیمت ها چند برابر شده است. برخی از اقلام رشد قیمتی 3 برابری داشته اند و در کل قیمت تمامی اقلام حدودا 2.5 برابر شده است.

اکبری گفت: اوج گیری قیمت ها از اردیبهشت ماه آغاز شد. عموما و طبق روال هر ساله داغ شدن بازار نذورات تاثیر چندانی بر قیمت ظروف ندارد.

وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته اجناس را همواره قبل از محرم تهیه می کردیم و افزایش قیمت احتمالی در آستانه محرم بروز نمی کرد، اما امسال وضعیت عجیب و غریبی حادث شده است، افزود: وضعیت به شکلی است که حتی به تعطیلی کارخانه های تولید اینگونه کالاها ختم شده است چراکه توان تولید ندارند.

اکبری تصریح کرد: یک کارخانه دار اگر امروز مواد اولیه را با قیمتی بخرد و با کمترین سود به بازار عرضه کند و بفروشد، فردا باید برای خرید مواد اولیه رقمی بیشتر را پرداخت کند و سودی هم عایدی نمی شود و در واقع سرمایه در مقابل چشمش از بین می رود.

وی اضافه کرد: امروز برخی از اجناس را کمتر از قیمت کارخانه در بازار عرضه می کنیم چراکه بازار کشش این حجم افزایش قیمت را ندارد و به امید اینکه وضعیت بهتر شود، کار می کنیم.

این فروشنده انواع ظروف یکبار مصرف با بیان اینکه تمامی اجناس مورد نیاز خود را از خارج از استان تامین می کنیم، گفت: کارخانه تولید انواع ظروف یکبار مصرف در استان نداریم و حتی اگر فردی تمایل به فعالیت در این حرفه داشته باشد بلافاصله ورشکست می شود به همین دلیل از خارج استان و از هر شهری که ارزان تر اجناس را بفروشد نیاز خود را تامین می کنیم تا بتوانیم در بازار دوام بیاوریم.

بازار قیمت را تعیین می کند

یکی دیگر از فروشندگان بیان کرد: قطعا این افزایش قیمت باعث خواهد شد که مردم خرید نکنند چراکه توان خریدی باقی نمانده است، نه تنها در قیمت انواع ظروف یکبار مصرف که جزئی ترین کالا برای نذورات است در تمامی اقلام رشد قیمت بروز کرده است و این امر مردم را سرگردان کرده است.

وی در خصوص قیمت گذاری گفت: امروز قیمت را بازار و مشتری تعیین می کند و چیزی به عنوان قیمت گذاری معنایی ندارد. سود یک فروشنده باید 15 درصد باشد درحالی که امروز سود به 3 درصد رسیده است چراکه بازار توان پرداخت سود بیشتر را ندارد.

رضایی با بیان اینکه هفته قبل نایلکس کیلویی 10 هزار تومان فروخته می شد، اما امروز من به عنوان فروشنده آنرا کیلویی 16 هزار تومان خریداری کنم و 16 هزار و 500 تومان به بازار و مشتری عرضه کنم، افزود: تا چند ماه پیش قیمت یک بسته لیوان کاغذی 2500 تومان بود در حالی که امروز قیمت خرید من 8 هزار تومان شده است چراکه کاغذ این نوع لیوان وارداتی است، لیوان گیاهی هم 20 درصد افزایش قیمت و ظروف در دار ویژه نذری حدود 25 درصد افزایش قیمت داشته اند، اما نایلکس و پلاستیک رشد بالایی داشته است.

این فروشنده تصریح کرد: ماده اولیه این اقلام پلاستیکی توسط پتروشیمی که در کنار اراک فعال است، تهیه می شود، اما به دلیل اینکه مواد اولیه به بورس عرضه می شود، افزایش قیمت رقم خورده است. گفته می شود که دلالان اقلام عرضه شده در بورس را خریداری می کنند و خارج از بورس با رقمی که بخواهند می فروشند و تولیدکننده برای تامین نیاز خود چاره ای جز خرید مواد اولیه با قیمت بالا ندارد.

برای خرید ظروف یکبار مصرف 2 برابر سال گذشته پرداخت کردم

یکی از خریداران ظروف یکبار مصرف گفت: من برای نذری سال گذشته خود حدود 100 ظرف غذای در دار، لیوان و کاسه خریداری کردم که چیزی حدود 70 هزار تومان هزینه داشت، اما هزینه خرید همین میزان اقلام یاد شده امروز 127 هزار تومان شد. این افزایش قیمت واقعا فشار بالایی را به جامعه وارد می کند و چون نذر دارم مجبورم که به هر شکل شده این هزینه را تامین کنم.

هزینه نذری را نقدا به خیریه می دهم

یکی دیگر از خریداران به ایسنا گفت: انتظار افزایش این چنینی قیمت ها در ظروف یکبار مصرف را نداشتم و با این شرایط شاید هزینه ای که برای نذر خود در نظر گرفته بودم را نقدا به خیریه پرداخت کنم.

قیمت ها روزانه شده

رئیس اتحادیه پلاستیک و ملامین فروشان اراک به ایسنا گفت: امروز امکان هیچ نظارتی در بازار وجود ندارد چراکه تعیین قیمت، روزانه شده است و قیمت ها هر روز افزایش می یابد و تولیدکننده هر روز باید سرمایه مورد نیاز برای خرید نیاز خود را افزایش دهد و هیچ سودی هم در واقع عایدش نمی شود.

بهرام شیخ الاسلام با بیان اینکه اگر کالا فراوان و ارزان باشد، فروشندگان بازار رقابتی ایجاد می کنند و تعادل حفظ می شود، افزود: به دلیل افزایش روزانه قیمت عملا رقابتی در بازار وجود ندارد و حتی گرانفروشی هم صورت نمی گیرد چراکه فروشنده تنها خواستار فروش جنس خود است و با توجه به توان بازار آنرا عرضه می کند.

وی در خصوص قیمت ها گفت: به عنوان مثال مواد اولیه ظروف پلاستیکی شفاف قبل از افزایش قیمت ها، کیلویی هفت هزار تومان بوده است، اما امروز هر کیلو به 20 هزار تومان رسیده و رشد 300 درصدی را نشان می دهد، مواد اولیه ظروف یکبارمصرف مانند لیوان کیلویی 10 هزار تومان بوده است اما به 18 هزار تومان و مواد اولیه فوم برای ظروف ویژه غذا 90 هزار تومان بوده که به 120 هزار تومان رسیده است و در چنین شرایطی تولیدکنندگان اقدام به فروش و عرضه کالا به بازار نمی کنند.

جولان دلالان در بازار مواد اولیه

شیخ الاسلام با بیان اینکه تمامی مواد اولیه تولید این اقلام، داخلی است، افزود: متاسفانه به دلیل صادرات این مخواد، نیاز تولیدکننده داخلی به اینگونه مواد اولیه تامین نمی شود و آنچه امروز در اختیار تولیدکننده است بواسطه عرضه در بورس است که آنهم توسط دلالان خریداری می شود و آنها آنرا به قیمت بسیار بالا به تولیدکننده می فروشند به طوری که مواد اولیه پلاستیک که 6 هزار تومان بوده امروز با رقم 17 هزار تومان به تولیدکننده عرضه می شود.

وی افزود: قیمت لیوان 950 گرمی از بسته ای 8 هزار تومان به 27 هزار تومان رسیده و 3.2 برابر گران شده، کاسه بسته ای 30 هزار تومان بوده که به 80 هزار تومان رسیده و 27 برابر شده است، در واقع قیمت همه اقلام رشد 300 درصدی را نشان می دهند.

رئیس اتحادیه پلاستیک و ملامین فروشان اراک تصریح کرد: شرایط به شکلی شده است که تولیدکنندگان، مواد اولیه درجه یک و 2 را مخلوط می کند چراکه استفاده از مواد اولیه درجه یک به صرفه نیست و این مخلوط کردن این مواد از نظر بهداشتی درست نیست و در این شرایط دولت باید نظارت کند که نظارتی اعمال نمی شود.

عرضه کم شده/کارخانه ها تعطیل و نیمه تعطیل هستند

وی با اشاره به آغاز ماه محرم و رشد تقاضای خرید ظروف یکبار مصرف در بازار، بیان کرد: تقاضا هست، اما عرضه نیست چراکه تولیدکنندگان ظروف یکبار در نوبت دریافت مواد اولیه باقی مانده اند.

شیخ الاسلام با بیان اینکه تنها یک کارخانه تولیدکننده انواع ظروف یکبار مصرف در تفرش فعال است که نیاز شهرستان خود و حواشی را تامین می کند، افزود: استان مرکزی فاقد کارخانه تولید ظروف یکبار مصرف است و فروشندگان از قم، کرج، تهران و سنندج نیاز خود را تامین می کنند که البته در شرایط کنونی برخی از کارخانجات هم تعطیل و نیمه فعال شده اند.

وی گفت: یکی از کارخانه ها که تا قبل از عید سه شیفته کار می کرد امروز تنها در یک شیفت کار می کند و حتی برخی هم تعطیل کرده اند چراکه قیمت مواد اولیه بالاست، هزینه تولید افزایش یافته است و بازار و مردم توان خرید و تغییرات قیمتی هر روزه را ندارند.

به گزارش ایسنا، فروشندگان برای فروش اجناس خود حتی گاهی برای اطلاع از قیمت روزانه کالای خود دست به تلفن می شوند تا از قیمت روز مطلع شوند و البته مجبورند که این کار را بکنند چراکه اگر کالای خود را با قیمت قدیم بفروشند باید برای خرید جنس جدید از جیب هزینه کنند و سرمایه ای اضافی در اختیار داشته باشند تا بتوانند خرید جدید انجام دهند و در غیر این صورت باید درب مغازه خود را ببندند، اینجاست که سرمایه جامعه هر روز کمتر و بی ارزش تر می شود. باید دهنه این اسب افسارگسیخته قیمت ها را کشید بلکه در جایی بایستد یا به عقب برگردد.

نظرات بینندگان