arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۸۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۲۰ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۷

آتش سوزی در حسینیه قنادها؛ چادر تاریخی حسینیه در آتش سوخت

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سبزوار گفت: چادر تاریخی حسینیه قنادها دچار حریق شد و به طور کامل سوخت. مهدی احمدی راد افزود: این حادثه در ساعت ۳:۳۷ دقیقه بامداد به مرکز فرماندهی آتش نشانی اطلاع داده شد که بلافاصله ۶ آتش نشان از ایستگاه یک آتش نشانی با دو خودرو به محل حادثه اعزام شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آتش سوزی در حسینیه قنادها؛ چادر تاریخی حسینیه در آتش سوخترئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سبزوار گفت: چادر تاریخی حسینیه قنادها دچار حریق شد و به طور کامل سوخت. مهدی احمدی راد افزود: این حادثه در ساعت ۳:۳۷ دقیقه بامداد به مرکز فرماندهی آتش نشانی اطلاع داده شد که بلافاصله ۶ آتش نشان از ایستگاه یک آتش نشانی با دو خودرو به محل حادثه اعزام شدند.

وی اظهار کرد: پس از اعلام مرکز فرماندهی بی درنگ آتش نشانان خود را به محل حادثه رساندند ولی به دلیل ساعت وقوع حادثه که معمولاً به علت عبور و مرور کم در این ساعت دیرتر به آتش نشانی اطلاع داده می شود و همچنین جنس این نوع چادر ها، چادر به طور کامل سوخته و به قسمت هایی از سیستم برق و ایزوگام حسینیه خسارت وارد شده بود که علت حادثه توسط کارشناسان در دست بررسی است.

گفتنی است: قدمت حسینیه قنادها که متعلق به یزدیهای مقیم سبزوار می باشد، مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی و به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.در دهه اول محرم هر سال، در داخل حسینیه خیمه ای بر روی ۴ تیر چوبی به ارتفاع ۱۳ متر و برای عزاداری این ایام برپا می‌شود.

چادر حسینیه، مزین به هنر خوشنویسی و منقوش با مضامین کربلا، نقوش جقه شیر با شمشیری در دست و اشعاری با مضامین مرثیه واقعه کربلا تزیین شده است. این چادر به سفارش یزدی‌های مقیم سبزوار برای نصب در محوطه حسینیه قنادها به همت هنرمندان اصفهان و حدود یک قرن پیش تهیه شده است.

نظرات بینندگان