arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۸۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۲ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۷

محسن هاشمی در مراسم اهتزاز پرچم عزای حسینی: ابعاد حماسه عاشورا، در معرض خطر سانسور و تحریفند/ نباید صدای ساز و شور وهیجان عزاداری، همچون صدای کف و سوت سپاه کوفه، مانع رسیدن پیام حسینی شود

رئیس شورای شهر تهران بیان داشت: امروز پس از حدود 4 دهه از انقلاب ، شاهد تحریفات بسیار بیشتر در واقعه عاشورا وفرهنگ عاشورا هستیم. فرهنگ عاشورا، فرهنگ مرگ نیست، مسیر زندگی است، امام حسین(ع) در طول حیات خود بویژه در مقطع پایانی درسهای فراوانی برای تمامی بشریت وهمه اعصار ارائه کردند، اما متاسفانه ما فقط به قطعه ای کوتاه آن هم توام با تحریف و تبدیل بسنده کرده ایم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محسن هاشمی در مراسم اهتزاز پرچم عزای حسینی: ابعاد حماسه عاشورا، در معرض خطر سانسور و تحریفند/ نباید صدای ساز و شور وهیجان عزاداری، همچون صدای کف و سوت سپاه کوفه، مانع رسیدن پیام حسینی شودمحسن هاشمی در مراسم اهتزاز پرچم عزای حسینی بیان داشت: در آستانه فرارسیدن ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین قرار داریم، مراسمی که از جهات مختلف در پوست وگوشت ما نفوذ کرده است، از بعد دینی، اقامه عزای سیدالشهدا برترین اعمال معنوی محسوب می شود و هیچ فضیلتی بالاتر از حسینی شدن نیست.

در بعد ملی، فرهنگ ایران، عزاداری حسینی را در خود تنیده است واز ادبیات آیینی به زبان فارسی و سایر زبانها و لهجه های ایرانی بسیار فربه و غنی برخورداریم و سنت عزاداری دهه محرم ، بخصوص مراسم تاسوعای حسینی در فرهنگ و جامعه ایران که شیفته اهل بیت و اباعبدالله بوده، پرورش یافته است. صدها سال است که کربلا، نجف ، کاظمین و سامرا نمایشگاه هنر معنوی و اصیل ایرانی و دستهای عاشق صنعتگران ایران زمین هستند.

در بعد سیاسی نیز همانگونه که امام خمینی فرمودند انقلاب ما، در امتداد قیام حسینی است و اسلام را محرم و صفر زنده نگه داشته است. در بعد اجتماعی نیز کهن ترین نهادهای مدنی در جامعه ایران، هیئات مذهبی محسوب می شوند و حتی قومیتها نیز در کلانشهری نظیر تهران براساس عزاداری حسینی شکل گرفته اند، اقتصاد عزاداري نيز در جامعه دارد و بايد اين اقتصاد مردمي بماند و دولتي و حكومتي نشود .

بنابراین ابعاد فرهنگی، هنری ، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جامعه ما آنگونه در عزاداری حسینی تنیده شده که کمتر حقیقتی را در جامعه ایران می توانیم سراغ بگیریم که به نوعی با اسم و رسم ویاد حسین علیه السلام پیوند نخورده باشد. اما ابعاد حماسه عاشورا وعزاداری حسینی به همان میزان که گسترده ودر تاروپود جامعه رسوخ کرده اند، در معرض خطر سانسور وتحریفند.

تعبیر شهید مطهری آن است که از خود امام حسین مظلوم تر عزاداری حسینی است که بی‌رحمانه دستخوش تقطیع وتحریف وتبدیل شده اند و ایشان در اثر ماندگار حماسه حسینی این موضوع را به خوبی تشریح کرده اند.

البته امروز پس از حدود 4 دهه از انقلاب ، شاهد تحریفات بسیار بیشتر در واقعه عاشورا وفرهنگ عاشورا هستیم.
فرهنگ عاشورا، فرهنگ مرگ نیست، مسیر زندگی است، امام حسین(ع) در طول حیات خود بویژه در مقطع پایانی درسهای فراوانی برای تمامی بشریت وهمه اعصار ارائه کردند، اما متاسفانه ما فقط به قطعه ای کوتاه آن هم توام با تحریف و تبدیل بسنده کرده ایم.

نباید عزاداری حسینی را فقط در ظواهر، عواطف و رسوم و بدعتها منحصر کرد، پرچمی پرچم حسینی است که مخاطب را با جهت گیری اصیل سالار شهیدان که اصلاح جامعه، مبارزه با ظلم و فساد در عین عقلانیت و صلح طلبی و فرهنگ گفتگو و منطق است رهنمون سازد.

نباید صدای ساز و شور وهیجان عزاداری ما، همچون صدای کف و سوت سپاه کوفه، مانع رسیدن پیام حسینی به دیگران شود، امروزه همانگونه که همانگونه که مراجع تقلید و مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده اند، متاسفانه شاهد غلبه شور وهیجان و رفتارهای احساساتی بر معرفت گرایی و درک معنویت عزاداری حسینی در بخشی از جامعه هستیم.

پیام عاشورا برای همه تاریخ، پیام کرامت انسانی، نپذیرفتن ذلت و ایستادگی در عین صلح طلبی ومنطق بود، امام حسین با دشمنانش بارها وبارها سخن گفت، هم در مذاکرات خصوصی و هم در سخنرانی های علنی خود مقابل لشگر کوفه ، منطق ، عقلانیت و صلح طلبی خود را به نمایش گذاشت و به همین جهت وقتی دشمنان دیدند در مقابل منطق حسین علیه السلام پاسخی ندارند ، پاسخ او را با هیاهو و تیر وسنگ دادند.

باید عزاداری ما از ظواهر و مناسک و شو و احساسات برای انتقال معرفت و پیام حقیقی عاشورا استفاده کنیم و امیدواریم این پرچم ها و نمادها ، بهانه ای برای تفکر ، تعقل وپیروی از مکتب حسینی باشد. جهت گیری مدیریت شهری نیز باید تعمیق و تقویت فرهنگ عزاداری اصیل حسینی باشد.

البته معمولا در جايگاههاي رسمي پرچم، پرچم ملي در مواقع عزاداري برداشته نمي شود و بصورت نيمه افراشته به اهتزاز در مي آيد كه مناسب است در كشور ما نيز پرچم ايران، بصورت نيمه افراشته همراه با پرچم حسيني به اهتزاز درآيد.

نظرات بینندگان