arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۸۹۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۷

مخالفت دوباره اردوغان با اقدام نظامی در ادلب

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه روز سه شنبه با انتشار یادداشتی در نشریه وال استریت ژورنال، بار دیگر در مخالفت با اقدام نظامی در استان ادلب سوریه سخن گفت. وی در این یادداشت با اشاره به شمار بالای پناهجویان سوری در ترکیه و مشکلات ایجاد شده برای این کشور، از اقدامات صورت گرفته برای حل بحران سوریه از جمله در همکاری با ایران و روسیه نوشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه روز سه شنبه با انتشار یادداشتی در نشریه وال استریت ژورنال، بار دیگر در مخالفت با اقدام نظامی در استان ادلب سوریه سخن گفت.

به گزارش ایرنا، وی در این یادداشت با اشاره به شمار بالای پناهجویان سوری در ترکیه و مشکلات ایجاد شده برای این کشور، از اقدامات صورت گرفته برای حل بحران سوریه از جمله در همکاری با ایران و روسیه نوشت.
اردوغان اظهار کرد: امروز همزمان با آماده شدن دولت اسد برای حمله همه‌جانبه به ادلب با همکاری متحدانش، بار دیگر در نقطه‌ای حساس ایستاده‌ایم. دولت من در تلاش برای جلوگیری از این اقدام، در ایجاد مناطق کاهش تنش و 12 پست دیده‌بانی برای ثبت و گزارش موارد نقض آتش‌بس، مشارکت داشته است.
رئیس جمهوری ترکیه در یادداشت خود با تاکید بر لزوم مبارزه با گروه‌های تروریستی در ادلب، سیاست بشار اسد در این مسیر را «اشتباه» خواند و آن را موجب تلفات انسانی دانست.
اردوغان نوشت: این اقدام، تنها زمینه‌ساز تروریسم و افزایش افراطی‌گری خواهد شد. ظهور داعش، نه علت، که برآیند تحولات سوریه بود. جامعه جهانی باید اِعمال خشونت را مهار کند تا مانع ریشه دواندن تروریسم شود.
رئیس جمهوری ترکیه افزود: در ادلب با چالش‌های مشابهی مواجه هستیم؛ سازمان‌های تروریستی مشخصی همچون هیأت تحریر‌الشام در منطقه فعال هستند که بخشی از جمعیت ادلب را تشکیل می‌دهند. برای مقابله با تروریست‌ها و عناصر افراطی‌ در ادلب و اجرای عدالت و مجازات جنگجویان خارجی، عملیات ضدتروریسم بین‌المللی و جامع‌تری مورد نیاز است.
اردوغان با تکرار اتهام‌های گذشته علیه دولت سوریه، نوشت: حمله به ادلب موجب ایجاد ریسک‌های امنیتی و انسانی برای ترکیه، اروپا و دیگر نقاط خواهد شد.
وی با درخواست از آمریکا و دیگر کشورها برای جلوگیری از اقدام نظامی در این منطقه، افزود: این همچنین برعهده شرکای ما در روند صلح آستانه، یعنی ایران و روسیه است که از این فاجعه انسانی جلوگیری کنند.
به گزارش ایرنا، ادلب در شمال سوریه همچنان در کنترل گروه های تروریستی است و دولت سوریه قصد دارد تا این استان را از دست تروریست‌های مورد حمایت غرب خارج کند.
کشورهای غربی در هفته‌های گذشته با سناریوسازی و ادعای احتمال بکارگیری تسلیحات شیمیایی، در تلاش برای جلوگیری از این اقدام نظامی بوده‌اند.
رئیسان جمهوری ایران، ترکیه و روسیه در همین ارتباط جمعه گذشته در تهران گرد هم آمدند و آخرین تحولات سوریه و ادلب را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
در بیانیه‌ای که در پایان آن نشست منتشر شد، سران سه کشور بر ادامۀ همکاری برای نابودی نهایی داعش، جبهةالنصره و تمامی دیگر افراد، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجودیت‌های وابسته به القاعده یا داعش در سوریه که از سوی شورای امنیت سازمان ملل شناسایی شده‌اند، تأکید کردند.
رئیسان جمهوری سه کشور در بیانیه همچنین تصریح کردند که در جنگ علیه تروریسم، جداسازی میان گروه های تروریستی مذکور و گروه های معارض مسلح که به رژیم آتش بس پیوسته اند یا خواهند پیوست، از جمله با توجه به جلوگیری از تلقات غیرنظامی، بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

نظرات بینندگان