arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۸۹۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۲ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۷

تهدید چین هم‌زمان با گرمی روابط تجاری آمریکا و اروپا

رییس تجارت اتحادیه اروپا برای نخستین بار از زمانی که دونالد ترامپ از تهدید برای وضع تعرفه روی واردات خودروهای اروپایی دست کشید، با همتای آمریکایی خود دیدار و گفت و گو کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

سسیلیا مالم استروم، رییس تجارت اتحادیه اروپا برای نخستین بار از زمانی که دونالد ترامپ از تهدید برای وضع تعرفه روی واردات خودروهای اروپایی دست کشید، با همتای آمریکایی خود دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش ایسنا، مالم استروم روز دوشنبه میزبان رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا در بروکسل بود. این دو قرار است دوباره در اواخر سپتامبر دیدار کنند.

مالم استروم که کمیسر تجارت اروپایی است، این دیدار را نخستین فرصت برای پیگیری توافق میان ترامپ و ژان کلود یانکر، رییس کمیسیون اروپایی توصیف کرد.

دفتر لایتیزر این مذاکرات را سازنده توصیف و اعلام کرد کارشناسان در اکتبر برای شناسایی موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای که می‌توانند کاهش داده شوند، دیدار خواهند کرد و پس از آن روسای تجاری در نوامبر برای نهایی کردن نتایج قطعی دیدار می‌کنند.

بر اساس گزارش رویترز، در بیانیه دفتر تجاری آمریکا آمده است ما امیدواریم در بخش موانع فنی برای تجارت به نتایج سریعی دست پیدا کنیم.

ترامپ در ژوییه با یانکر موافقت کرد از وضع تعرفه روی خودروهای اتحادیه اروپا خودداری کند و دو طرف مذاکراتی را برای رفع تعرفه روی محصولات صنعتی غیرخودرویی آغاز کردند.

یک گروه کاری به ریاست مدیران تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا مسئول یافتن راه‌هایی برای کاهش تعرفه‌ها، افزایش صادرات گاز طبیعی مایع آمریکا و اصلاحات سازمان تجارت جهانی هستند.

کمیسر تجارت اتحادیه اروپا گفت: ما درباره چگونگی توسعه تجارت دوجانبه و شناسایی اولویت‌ها در هر دو طرف و چگونگی دستیابی به نتایج عینی در کوتاه مدت تا میان مدت گفت و گو کردیم.

در این بین، دولت ترامپ اعلام کرده بدنبال دریافت موافقت سریع کنگره با توافق تجاری است که با اتحادیه اروپا مذاکره کرده است.

دفتر نماینده تجاری آمریکا اعلام کرد رایزنی با کنگره درباره توافق تجاری با اروپا تحت سازمان توسعه تجارت را آغاز خواهد کرد. دولت نیز باید مجموعه موانع از جمله مشاوره‌های نزدیک با کمیته‌ها در مجلس و سنا که بر تجارت نظارت دارند را هموار کند.

این اقدامات نشان می‌دهد که مذاکرات میان آمریکا و اتحادیه اروپا به خوبی در جریان است در حالی که دو ماه پیش دو طرف یکدیگر را به وضع تعرفه روی واردات طرف مقابل تهدید می‌کردند و بیم یک جنگ تجاری مخرب می‌رفت.

اما اختلافات تجاری میان آمریکا و چین همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین تحولات، وزارت خارجه چین تهدید کرد اگر آمریکا اقدامات جدیدی در خصوص تجارت انجام دهد، این کشور به تلافی خواهد پرداخت.

دونالد ترامپ، روز جمعه اعلام کرد علاوه بر تعرفه روی ۲۰۰ میلیارد دلار واردات کالاهای چینی، آماده است روی ۲۶۷ میلیارد دلار دیگر واردات چین تعرفه اعمال کند که به معنای وضع مالیات بالاتر روی کل واردات چینی است.

آمریکا و چین از ژوییه با تشدید اختلافات تجاری با وجود چند دور مذاکره، روی ۵۰ میلیارد دلار از واردات یکدیگر تعرفه اعمال کرده‌اند.

ترامپ از مازاد تجاری عظیم چین با آمریکا انتقاد کرده و خواستار کاهش فوری آن شده است.

همچنین تنش‌ها بر سر محدودیت دسترسی شرکت‌های آمریکایی به بازارهای چینی، حفظ مالکیت معنوی، انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری ادامه دارد.

چین در اوت فهرست از تعرفه‌های تلافی جویانه روی واردات ۶۰ میلیارد دلار کالای آمریکایی را رونمایی کرد که شامل گاز طبیعی مایع و برخی از مدل‌های هواپیما است و تهدید کرد اگر واشنگتن تعرفه‌ها روی ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را اجرایی کند، آن را عملی خواهد کرد.

این تعرفه‌ها از ۵ تا ۲۵ درصد متغیر است و روی ۵۲۰۷ مورد محصول اعمال می‌شود و اقدامات بعدی پکن با توجه به اقدامات آمریکا در وضع تعرفه‌های بیشتر دنبال خواهد شد.

چین روی ۱۱۰ میلیارد دلار کالای آمریکا تعرفه وضع یا پیشنهاد کرده که تقریبا عمده واردات این کشور از آمریکا هستند با این حال نفت خام و هواپیماهای بزرگتر هنوز هدف تعرفه‌های تلافی جویانه قرار نگرفته‌اند.

نظرات بینندگان