arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۸۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۳ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۷

آمریکا: آسمان ایران از عراق خطرناک‌تر است / حتی فرود اضطراری در ایران هم می‌تواند مشکل‌ساز باشد / در دسامبر ۲۰۱۷ یک هواپیمای غیرنظامی آمریکایی در حال عبور از فضای ایران توسط جنگنده‌های ایرانی رهگیری شده بود

دفتر خدمات پرواز آمریکا آسمان عراق را امن‌تر از ایران خوانده و در بیانیه‌ای تصریح کرد: «با آن که با بازگشایی آسمان عراق از ماه نوامبر سال گذشته مسیرهای پروازی بیشتری به وجود آمده، اما همچنان هیچ مسیر پروازی ایده‌آلی در منطقه وجود ندارد. در عین حال هواپیماهایی که مجبور به گذر از منطقه هستند بهتر است به جای آسمان ایران از فراز عراق عبور کنند.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آمریکا: آسمان ایران از عراق خطرناک‌تر است / حتی فرود اضطراری در ایران هم می‌تواند مشکل‌ساز باشد / در دسامبر ۲۰۱۷ یک هواپیمای غیرنظامی آمریکایی در حال عبور از فضای ایران توسط جنگنده‌های ایرانی رهگیری شده بود

آمریکا به شرکت‌های هواپیمایی مسافربری نسبت به «خطر» عبور از آسمان ایران هشدار داد.

به گزارش «انتخاب»، اداره هواپیمایی فدرال آمریکا در جدیدترین دستورالعمل خود که روز یکشنبه ۱۸ شهریور منتشر شد، یادآوری کرده است که در ماه دسامبر ۲۰۱۷ یک فروند هواپیمای غیرنظامی آمریکایی در حال عبور از فضای ایران از سوی جنگنده‌های ایرانی رهگیری شده بود. در این نوشتار به نوع هواپیمای رهگیری شده و جزئیات ماجرا اشاره‌ای نشده است.

در دستورالعمل به‌روز شده اداره هواپیمایی آمریکا ادعا شده است که آسمان ایران برای انجام برخی عملیات نظامی هوایی در پیوند با جنگ سوریه یا به عنوان مسیر گذر برای آن استفاده می‌شود.

از سوی دیگر «دفتر خدمات پرواز» که مسئول دادن اطلاعات امنیتی فضای پروازی به شرکت‌های هواپیمایی در جهان است بدون اعلام «وضعیت هشدار» گفته است که خطوط هواپیمایی برای استفاده از فضای پروازی ایران باید «تنش فزاینده» میان دولت‌های ایران و آمریکا را مد نظر داشته باشند.

دفتر خدمات پرواز که مقر آن در آمریکاست، در بیانیه‌ای آسمان عراق را امن‌تر از ایران خوانده و در بیانیه‌ای که روز دوشنبه ۱۹ شهریور منتشر شد تصریح کرد: «با آن که با بازگشایی آسمان عراق از ماه نوامبر سال گذشته مسیرهای پروازی بیشتری به وجود آمده، اما همچنان هیچ مسیر [پروازی] ایده‌آلی در منطقه وجود ندارد. در عین حال هواپیماهایی [ که مجبور به گذر از منطقه هستند] بهتر است به جای آسمان ایران از فراز عراق عبور کنند.»

وزارت امور خارجه آمریکا از اتباع خود خواسته است که از سفر به ایران پرهیز کنند. دفتر خدمات پرواز همچنین اعلام کرده است که حتی فرود اضطراری در ایران به دلیل فوریت‌های پزشکی یا فنی هم می‌تواند برای هواپیماهای مسافربری خارجی مشکل‌ساز باشد.

آمریکا اتباع خود را از سفر به عراق نیز به دلیل خطر تروریسم و درگیری مسلحانه منع کرده است. اداره هواپیمایی فدرال آمریکا در آخرین دستورالعمل پروازی مربوط به دسامبر ۲۰۱۷ به شرکت‌های هواپیمایی این کشور توصیه کرده بود از پرواز هواپیماها در ارتفاع کمتر از ۲۶ هزار پا در بیشتر مناطق درگیری در عراق جلوگیری کنند.

نظرات بینندگان