arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۹۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۸ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۷

اتحادیه اروپا، گوگل را در دادگاه به چالش می‌کشد

اتحادیه اروپا این هفته شرکت آمریکایی گوگل را درباره حکم موسوم به «حق فراموش شدن» که دیوان دادگستری اروپا تاکید دارد گوگل باید آن را در آمریکا اجرا کند، در دادگاهی در لوگزامبورگ، به چالش می‌کشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

اتحادیه اروپا این هفته شرکت آمریکایی گوگل را درباره حکم موسوم به «حق فراموش شدن» که دیوان دادگستری اروپا تاکید دارد گوگل باید آن را در آمریکا اجرا کند، در دادگاهی در لوگزامبورگ، به چالش می‌کشد.

به گزارش ایرنا، دیوان دادگستری اروپا در سال ۲۰۱۴ حکم کرد که اطلاعات خصوصی افراد که منسوخ یا غیرمربوط هستند، باید درصورت درخواست آن‌ها «فراموش» یا حذف شوند.


آژانس حفاظت از اطلاعات فرانسه، CNIL نیز معتقد است که گوگل باید نتایج جستجوی کاربرانی را که به موجب قانون از حق فراموش شدن برخوردار هستند، حذف کند.


حق فراموش شدن در رابطه با حریم خصوصی مطرح می‌شود و شامل اطلاعاتی است که موتور‌های جستجوی تارنما‌های اینترنی مانند گوگل در معرض دید دیگران قرار می‌دهد.
براساس قانونی در این زمینه که در دادگاه عالی اتحادیه اروپا بررسی شد، کسانی که از اینترنت استفاده می‌کنند حق «فراموش شدن» دارند.


پیشینه صدور حکم دادگاه اروپایی به دعوای حقوقی شهروندی اسپانیایی باز می‌گردد. نام او در مقاله‌ای مطبوعاتی از ۱۵ سال پیش، در پیوند با مزایده‌ای به میان آمده بود. این شهروند اسپانیایی با مراجعه به دادگاه از روزنامه اینترنتی مربوط خواسته بود که مقاله در بردارنده نام او حذف شود. اما تلاش حقوقی او شکست خورد


به همین دلیل او تلاش کرد از راه قانونی گوگل را وادار کند تا مقاله اش را به‌عنوان نتیجه جستجوی نامش دراینترنت، نشان ندهد. دیوان دادگستری اتحادیه اروپا به این خواسته حق داده است.


خبرگزاری روسی اسپوتنیک در گزارشی در همین زمینه افزود: گزارش‌های جدید حکایت از آن دارند که برخی از اپلیکیشن‌های محبوب آیفون هم اطلاعات کاربران شان را به شرکت‌های ثالث فروخته اند تا از آن کسب درامد کنند.


«کریس گارافا» کارشناس فناوری درگفت و گو با رادیو اسپوتنیک درباره نقش شرکت‌ها در تهدید حقوق مدنی وآزادی‌ها گفت: در اتحادیه اروپا مردم درباره حق فراموش شدن تلاش می‌کنند و پیروز شده اند و این موضوع به سراسر اتحادیه اروپا گسترش یافته است. این بدان معنا است که شما می‌توانید از یک موتور سرچ بخواهید جستجو‌های شما را فراموش کند و از چنین قانونی پیروی کند.


وی افزود: البته اینترنت فقط به اتحادیه اروپا تعلق ندارد و یک ابزارجهانی است. شکایت از گوگل ممکن است در این زمینه باشد که مهم نیست اطلاعات در کدام سایت سرچ می‌شوند و افراد چه چیزی را سرچ میکنند، اما حق فراموش شدن باید در همه جهان مورد حمایت قرار گیرد.


این کارشناس گفت: آمریکا باید از حقوق حریم خصوصی اتحادیه اروپا الگو بگیرد.
به گزارش ایرنا، بزرگترین خبرگزاری‌های اروپا، گوگل وفیس بوک را به غارتگری اخبار و انتشار آن‌ها به صورت رایگان متهم کرده و در بیانیه‌ای مشترک خواستار تقسیم درآمد‌های این دو غول اینترنتی با رسانه‌ها شده اند.


درنامه‌ای که به امضای مدیران اجرایی حدود ۲۰ خبرگزاری از جمله خبرگزاری فرانسه و خبرگزاری رسمی آلمان رسید، آن‌ها از پارلمان اروپا خواسته اند قانون حق کپی رایت در اتحادیه اروپا را به روز رسانی کنند.


گوگل همچنین از سوی روسیه به دخالت در انتخابات متهم شده است.
«آلکسی ژافیاروف» معاون اداره نظارت بر اجرای قوانین امنیتی دادستانی روسیه به تازگی گفت که دادستانی روسیه در نامه‌ای به گوگل گوشزد کرده است که مداخله در انتخابات روسیه را غیرقابل قبول می‌داند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان