arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۹۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۸ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۷

المعلم: ایران و روسیه در بازسازی سوریه در اولویت هستند

«ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه گفت که کشورش در جنگ علیه تروریسم بر دوستان خود یعنی ایران و روسیه تکیه کرد و طبیعی است که به این دو کشور و شرکت های آنها در فرایند بازسازی اولویت خواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه گفت که کشورش در جنگ علیه تروریسم بر دوستان خود یعنی ایران و روسیه تکیه کرد و طبیعی است که به این دو کشور و شرکت های آنها در فرایند بازسازی اولویت خواهد داد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری ملی سوریه، المعلم در گفت و گو با یک مجله روسی، اولویت دادن به ایران و روسیه در فرایند بازسازی را وفاداری به فداکاری های آنها در سوریه و نیز با توجه به توانمندی های مناسب آنها برای مشارکت در این فرایند دانست.
وی همچنین از چین، هند، مالزی، برزیل و آفریقای جنوبی به عنوان دیگر کشورهای دوست سوریه نام برد که شرکت هایی از آنها برای مشارکت در برنامه های بازسازی سوریه اعلام آمادگی کرده اند.

* سلاح شیمیایی توجیه تجاوز آمریکا به سوریه
وزیر خارجه سوریه با اشاره به برخی گزارش ها درباره طرح ادعا علیه دولت این کشور درباره استفاده از سلاح شیمیایی، آمریکا را متهم کرد که از این ادعا به دنبال بهانه ای برای توجیه تجاوز خود به سوریه است.
به گفته وی، این نخستین بار نیست که آمریکا به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی سوریه را هدف حمله خود قرار می دهد.
وی تاکید کرد که سوریه هیچ سلاح شیمیایی در اختیار ندارد و از آن نیز استفاده نمی کند.
وزیر خارجه سوریه گفت: سناریوی استفاده از سلاح شیمیایی و تحمیل مسئولیت آن به دولت سوریه، به آسانی رخ می دهد به همین دلیل برای اجرای این هدف از گروه تروریستی «کلاه سفیدها» استفاده می شود. این گروه بوسیله دستگاه امنیتی بریتانیا تاسیس و از سوی چندکشور غربی حمایت مالی شد تا یکی از ماموریت هایش را که انجام این سناریو بوده، عملی کند.
وی ادامه داد: این سناریو هیچ بنیان قانونی ندارد و بدون توجه به شورای امنیت سازمان ملل و این واقعیت که سوریه از سلاح شیمیایی استفاده نمی کند، اجرا خواهد شد.

*اهداف آمریکا
المعلم در پاسخ به پرسشی درباره اهداف آمریکا و همپیمانانش در سوریه گفت: اهداف آمریکا تنها متعلق به این کشور نیست بلکه اهداف اسرائیل را نیز واشنگتن در سوریه اجرا می کند. اسرائیل نمی خواهد سوریه کشور پیشگام در مقاومت با این رژیم اشغالگر باشد و روابط استراتژیکی با ایران و روسیه داشته باشد. افزون بر اینها، رژیم اسرائیل می خواهد بر همه فعالیت های آینده سوریه در جهت منافع خود تسلط یابد.

*روند حل و فصل سیاسی
وزیر خارجه سوریه تاکید کرد که آنچه روند حل و فصل بحران در سوریه را تقویت می کند پایان دخالت خارجی در این کشور است.
المعلم خاطرنشان کرد: در صورتی که دخالت های خارجی به طور کامل متوقف شود، گفت و گوها نیز بین سوری ها خواهد بود و این مساله نقش مهمی در موفقیت فرایند سیاسی خواهد داشت.
وی همچنین درباره آماده سازی قانون اساسی جدید برای سوریه یادآور شد: هنوز وضعیت در مرحله نخست قرار دارد. هدف از این مرحله رسیدن به توافق بر سر تشکیل کمیته قانون اساسی برای تدوین قانون جدید است.
المعلم در پاسخ به پرسشی درباره رابطه دولت سوریه با مخالفان توضیح داد: یک گروه مخالف در سوریه وجود ندارد. گروه های مختلفی وجود دارند که فعالیت آنها بر حسب مکان اقامت رهبران آنها در پایتخت های غربی و غربی باهم تفاوت دارد. بر این اساس هر گروه مواضعش بر اساس تمایل کشوری است که میزبان آن است. مخالفان در اتخاذ تصمیم مستقل نیستند همانطور که گفت و گوی آنها با دولت سوریه مبتنی بر تمایل آنها نیست.
وی همچنین روندهای صلح ژنو، آستانه و سوچی را متفاوت با هم توصیف کرد و گفت: در ژنو قرار بود که فرایند سیاسی آغاز شود اما «استفان دی میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل زیر فشارهای عربی قرار دارد و از این رو در این روند نتایج سیاسی مهمی محقق نشد. اما وضعیت در آستانه از نظر اهداف کاملا متفاوت است. از این نظر که شرایط برای جلوگیری از افزایش تنش در مناطق مختلف فراهم شد و در این چارچوب، توافق هایی در برخی مناطق که آخرین مورد آن در ادلب بود، حاصل شد. آستانه با ژنو متفاوت است و ژنو بدون روند آستانه قدمی به جلو برنخواهد داشت. سوچی هم مکانی برای گفت و گوهای ملی فراگیر و مثبت بوده که در موفقیت فرایند ژنو نقش دارد.

*آینده
المعلم در ادامه گفت و گو از همه کسانی که به دلیل تروریسم از سوریه مهاجرت کرده اند خواستار بازگشت به کشورشان شد تا در بازسازی آن سهیم شوند.
وی تاکید کرد که دولت سوریه برای آنها امنیت و شرایط معیشتی شایسته ای را فراهم خواهد کرد.
وزیر خارجه سوریه درباره بی میلی کشورهای غربی برای مشارکت در بازسازی سوریه پس از جنگ تصریح کرد: اینها خود دلایلی است که بر اساس آن، آنها تروریست ها را برای نابودی زیرساخت های سوریه تشویق می کنند چرا که آنها تمایلی به مشارکت در تامین مالی برنامه های بازسازی ندارند تا اینکه روند سیاسی پایان برسد. هدف آنها این است که خودشان فرایند سیاسی را به دست بگیرند بویژه اینکه در اقدامات خصمانه شان شکست خوردند.
وی درباره روابط سوریه با کشورهای عربی و احتمال بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت که این اتحادیه فرمی را که در سال 1945 درباره آن برنامه ریزی شده بود، از دست داده است.
وزیر خارجه سوریه در عین حال تاکید کرد که کشورش در امور داخلی دیگر کشورهای عربی دخالتی نمی کند و برای همه آنها آرزوی خیر می کند. المعلم تصریح کرد: سوریه در تخریب زیرساخت های هیچ یک از کشورهای عربی مشارکت نمی کند و از روابط با هر کشور عربی که حاضر به پایبندی به این موضع باشد، استقبال می کند.

نظرات بینندگان