arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۹۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۲۰ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۷

لاوروف: سیاست تحریم آمریکا عمر درازی نخواهد داشت

وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد، سیاستی که آمریکا در اعمال فشار و تحریم در قبال کشورهای دیگر در پیش گرفته، خیلی زود شکست خواهد خورد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

لاوروف: سیاست تحریم آمریکا عمر درازی نخواهد داشت«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد، سیاست فشار و تحریمی که آمریکا در پیش گرفته نمی‌تواند در درازمدت موفق باشد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، لاوروف در سخنرانی خود در اجلاس دیپلمات‌های جوان کشورهای حوزه اقیانوس آرام که در حاشیه «مجمع اقتصادی شرق» روسیه در حال برگزاری است گفت: «این کشور شعار «آمریکا، کشور نخست» را انتخاب کرده. اما این شعار در تضاد با رفتارهای واشنگتن است، به ویژه در زمان‌هایی که نیاز به سازش و دستیابی به توافق باشد.»

دیپلمات ارشد روسیه با اشاره به اقدامات آمریکا علیه کره‌شمالی، اتحادیه اروپا و تحریم‌هایی با هدف اعمال علیه چین ادامه داد: «برای مثال، واشنگتن پیشنهادی مطرح می کند و شریکش نیز پیشنهاد شروع مذاکرات را می‌دهد. آمریکا در اغلب موارد وارد مذاکرات نمی‌شود: اول تحریم می‌کند و باز هم بیشتر تحریم می‌کند و در نهایت پای میز مذاکره می‌نشیند».

وزیر خارجه روسیه افزود: «این روند تقریبا یک رویه دائمی شده است. اما من تصور نمی‌کنم بتوان انتظار موفقیت درازمدت این روند را داشت».

لاوروف در بخش دیگری از سخنرانی خود تأکید کرد، کانال‌های سیاسی گفت‌وگو با آمریکا درباره سوریه باید به کشف زمینه‌های مشترک برای حل بحران این کشور کمک کند.

وی ادامه داد: «من از این واقعیت خوشحالم که کانال‌های ارتباطی بسیار حرفه‌ای با آمریکا، میان ارتش‌های دو کشور بر سر موضوع سوریه حفظ شده است. درست است، ما به دعوت دولت مشروع سوریه وارد این کشور شدیم و در عین حال آمریکا بدون دعوت آمد. اما این واقعیت آن چیزی است که در میدان نبرد شاهد آن هستیم. ما عملگرا هستیم و سعی می‌کنیم متعصبانه رفتار نکنیم».

استفاده از تروریست‌ها برای تحقق اهداف شخصی و کنترل آنها در مراحل بعدی، خیالی واهی است

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: «فرض من بر این است که تماس‌ها درباره سوریه از طریق کانال‌های سیاسی به ما کمک خواهد کرد تا در نهایت به رویکردهای متقابلا قابل قبول برسیم. رویکردهایی که در وهله اول از دیدگاه خود مردم سوریه قابل قبول باشد».

لاوروف همچنین از کشورهای غربی خواست تا به منظور تشکیل جبهه‌ای علیه تروریسم و افراط گرایی به جای سوءاستفاده از اوضاع برای دستیابی به اهداف فردی، به روسیه ملحق شوند.

دیپلمات ارشد روسیه علاوه بر این گفت: «درست در حال حاضر ما با تهدیدات بسیار تروریسم، قاچاق مواد مخدر و جنایات سازمان‌یافته مواجه هستیم و من امیدوارم که درک ضرورت مبارزه مشترک با این شیطان در نهایت گسترش یابد به جای اینکه در شرایط مختلف بخواهیم علیه یکدیگر رفتار کنیم».

لاوروف در ادامه تأکید کرد: «پس از اشغال عراق به بهانه‌های واهی، داعش در آنجا ظهور کرد. پس از آنکه افراط گرایان تحت حمایت کشورهای منطقه و کشورهای غربی به سوریه حمله کردند، جبهه‌النصره که یکی از گروه‌های تروریستی شرور است ظهور کرد. این توقعات که کسانی بتوانند امروز از این تروریست‌ها برای دستیابی به اهداف شخصی استفاده کند و فردا نیز آنها را کنترل کنند، چیزی جز وهم و خیالبافی نیست و این امر هرگز محقق نخواهد شد.»

وزیر خارجه روسیه در خصوص اتهاماتی که واشنگتن علیه مسکو درباره مداخله ادعایی در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا مطرح می‌کند نیز گفت، کاخ سفید با متهم کردن روسیه، این مسئله را به یک مسئله بین‌المللی تبدیل کرده است.

وی تأکید کرد: «به نظر می‌رسد که این موضوع دیگر فقط یک موضوع داخلی آمریکا نیست و به یک مسئله کاملا جهانی تبدیل شده که روسیه را متهم به مداخله در انتخابات می‌کنند.... به عقیده من شهروندان دیگر کشورها که در روسیه زندگی می‌کنند نیز با من موافقند و هیچ کشور وضعیت فعلی بحران در روابط آمریکا و روسیه را نمی پسندند».

روابط میان روسیه و آمریکا حتی پس از پایان دوران جنگ سرد نیز رو به تیرگی رفته تا جایی که پس از آغاز ناآرامی‌ها در شرق اوکراین در سال ۲۰۱۴ میلادی، واشنگتن مسکو را به دخالت در امور این کشور متهم کرده و تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کرد که به صورت دوره‌ای نیز تمدید می‌شود. تیرگی روابط میان دو کشور پس از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی با مطرح شدن اتهامات مرتبط با دخالت روسیه در روند انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا شدیدتر از گذشته نیز شده است.

این در شرایطی است که پیش‌بینی‌ها و انتظارات از احتمال بهبود روابط میان واشنگتن و مسکو پس از روی کار آمدن ترامپ در کاخ سفید حکایت داشت اما اوضاع آنچنان که پیش بینی شده بود پیش نرفت به نحوی که رئیس‌جمهور آمریکا در نشست اخیر با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در هلسینکی در تاریخ ۱۶ جولای (۲۵ تیرماه) روابط میان دو کشور را بدتر از هر زمان دیگری پس از جنگ سرد عنوان کرد.

طی هفته‌های گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا ۲ شرکت و ۶ کشتی روسی را به بهانه نقض تحریم‌های کره‌شمالی و فعالیت‌های سایبری و همچنین ۳۸ فرد و نهاد این کشور را به بهانه پرونده اسکریپال در لیست تحریم‌های خود قرار داد. همچنین مجلس سنای آمریکا پیشتر با تصویب قانونی، محدودیت‌هایی را برای تراکنش‌های بانکی روسیه با سیستم مالی آمریکا و واحد پول دلار اعمال کرد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان