arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۹۳۸۱
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۹ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۷
مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران:

آب در ایران نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد کاهش داشته است / سال پیش رو با مشکلات بیشتری رو به رو هستیم / تا پایان پاییز سال جاری بارندگی ها در کمترین میزان خواهد بود

سیف الله آقابیگی گفت: میزان ذخیره مخازن آبی سد‌ها در سال ۹۶-۹۷ حدود ۱۱۰ میلیون مترمکعب است، اما در حال حاضر حداکثر این ذخیره به ۱۵ میلیون مترمکعب رسیده است.این ذخیره آب در کشور نیز کمتر خواهد شد و با پیش بینی‌های صورت گرفته سال پیش رو با مشکلات بیشتری رو به رو هستیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آب در ایران نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد کاهش داشته است / سال پیش رو با مشکلات بیشتری رو به رو هستیم / تا پایان پاییز سال جاری بارندگی ها در کمترین میزان خواهد بود

 

مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب امسال در کشور کاهش آب داریم که در همسنجی با پارسال به طور کلی حدود ۳۳ درصد شرایط را سخت می‌کند.

به گزارش «انتخاب»، سیف الله آقابیگی در مراسم آغاز بکار مرکز پدافند غیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان اظهار داشت: میزان ذخیره مخازن آبی سد‌ها در سال ۹۶-۹۷ حدود ۱۱۰ میلیون مترمکعب است، اما در حال حاضر حداکثر این ذخیره به ۱۵ میلیون مترمکعب رسیده است.

به نوشته ایرنا، وی ادامه داد: البته این ذخیره آب در کشور نیز کمتر خواهد شد و با پیش بینی‌های صورت گرفته سال پیش رو با مشکلات بیشتری رو به رو هستیم.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب پیش بینی کرد: در سطح کشور میزان خطر پذیری ما از نمره ۱۰ ضریب ۸ است که این نشان از خطر پذیری بالای ما دارد که اینگونه اقدام باعث آمادگی بیشتر می‌شود، ولی متوسط کشور در این زمینه پایین است.

آقا بیگی ادامه داد: تا پایان پاییز سال جاری بارندگی‌ها در کمترین میزان خواهد بود و نیاز است راهکار‌های مدیریتی در این زمینه برای تدوام خدمات رسانی باید قوی‌تر باشد.

این مسوول تدوین برنامه‌های پدافند غیرعامل را راهکار مدیریت منابع آب و خشکسالی دانست و اظهار داشت: با توجه به تغییرات اقلیم و فرایندی که به دنبال آن در منطقه و جغرافیا با عنوان خشکسالی به وجود آمده ایجاد مرکز مدیریت بحران یکی از ضروری است.

وی افزود: از سوی دیگر شرایط همیشه در حالت نرمال نیست و لازمه وجود دفتر‌های مدیریت بحران، برنامه‌های نرم افزاری برای پشتیبانی و سخت افزار‌ها و اقدامی است که تا تاکنون انجام شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب یاد آور شد: در متوسط بارش کشور تا چند روز گذشته نسبت به سال قبل ۲۷ درصد کاهش داشتیم نسبت به دراز مدت آمار ۴۸ ساله، ۳۱ درصد کاهش ایجاد شده، اما در استان هرمزگان میزان خشکسالی و کمبود بارش بالای ۶۸ درصد است که تاثیر و آثار بزرگی آن بر استان می‌گذارد.

به گفته آقا بیگی، هرمزگان به دلیل خشکسالی‌های مداوم و کمبود بارش، بیشترین درگیری را با مقوله خشکسالی دارد و سد‌های این استان بر خلاف سال آبی گذشته تنها یک میلیون متر مکعب آورده داشته و غیر از سد استقلال میناب، شمیل و نیان هیچ نقطه‌ای دیگری در کشور چنین شرایط بحرانی ندارد.

نظرات بینندگان