arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۹۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۷ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۷

میدان «قیصر امین ‌پور» حذف شد / مسجدجامعی: فکر ‏می‌کردیم پایان این تصمیم ها فرارسیده اما گویا همچنان در شهر، خودرو حرف اول را می‌زند

احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران از حذف ناگهانی میدان «قیصر امین‌پور» شاعر معاصر کشورمان واقع در سعادت آباد، منطقه 2 تهران انتقاد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران از حذف ناگهانی میدان «قیصر امین‌پور» شاعر معاصر کشورمان واقع در سعادت آباد، منطقه 2 تهران انتقاد کرد.

به گزارش ایرنا، مسجد جامعی روز جمعه در حاشیه برنامه تهرانگردی با همراهی خبرنگاران از محل میدان سابق قیصر امین‌پور بازدید کرد و با انتقاد از اقدام ناگهانی شهرداری منطقه 2 تهران در حذف این میدان گفت: فکر ‏می‌کردیم پایان این تصمیم ها فرارسیده ولی این کار نشان داد همچنان در شهر، خودرو حرف اول را می‌زند( شهر خودرو محور است).
وی افزود: در سعادت آباد، پیاده‌راه، محل مکث، ‏خاطره، شعر و قیصر فدای روان شدن ترافیک شدند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: وقتی یک میدان را حذف می‌کنید یعنی محل مکث را از بین می برید؛ این به لحاظ ‏شهرسازی هم غلط و مصداق شهر خودرو محور است.
مسجدجامعی خاطرنشان کرد: من نمی‌دانم این تصمیم ها را چه کسی می‌گیرد اما پایان این نوع تصمیم ها فرارسیده است.
وی رفع مشکل ترافیک را یکی از دو مطالبه مهم مردم تهران خواند و گفت: این مهم یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری محسوب می شود اما در این اقدام آسان ترین راه - حذف میدان و مجسمه امین پور به عنوان خاطره و هویت فرهنگی شهر- هدف قرار گرفته است.
مسجدجامعی درباره سابقه نامگذاری میدانی در منطقه 2 تهران به نام قیصر امین‌پور گفت: در زمان شورای شهر سوم انجمن ‏شاعران در نامه‌ای از شورای شهر تقاضا کرد که سه نقطه به نام سه شاعر قیصر امین‌پور، حسن حسینی و ‏سلمان هراتی نامگذاری شود.
عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر سوم ادامه داد: ما در کمیسیون این درخواست را پیگیری کردیم و با طی مراحل انجام ‏شده به سختی نام قیصر امین‌پور بر این میدان نهاده اما براحتی برداشته شد.
وی افزود: این نامگذاری به این علت حائز اهمیت است که برای نخستین بار در آن دوره ‏که نامگذاری‌ها به نام شهدای گرانقدر بود نام یک شاعر نیز بر میدان نهاده و تصویب شد.‏
مسجدجامعی یادآور شد: یکی از ویژگی‌های مرحوم امین‌پور این بود که در زمان حیاتش اجازه ‏نمی‌داد جایی را به نامش بگذارند.‏
وی ادامه داد: با همه این تفسیرها این میدان به نام قیصر امین‌پور نامگذاری و تندیسی هم برای آن پیش‌بینی شد ‏که سازمان زیباسازی طراحی کرد.
مسجد جامعی اضافه کرد: همچنین طی مراسمی از آن تندیس رونمایی و بعدها تابلو یادبود نیز در کنار منزل قیصر نصب شد.‏
قیصر امین‌پور (زادهٔ دوم اردیبهشت ۱۳۳۸ - درگذشته هشتم آبان ۱۳۸۶) نویسنده، مدرس دانشگاه و شاعر معاصر ایرانی بود؛ او یکی از تأثیرگذارترین شاعران مرد در دوره انقلاب اسلامی به شمار می رود.

نظرات بینندگان