arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۹۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۶ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۷
الاخبار گزارش داد؛

دیدار دو مقام عالیرتبه اماراتی و سوری / ابوظبی به دنبال از سرگیری روابط با دمشق به دور از چشم ریاض

الاخبار مطلع شد که محمد بن حماد الشامسی، نایب رئیس شورای عالی امنیت ملی در دولت امارات متحده عربی، در جولای گذشته به دمشق سفر کرده و با یکی از افسران عالی رتبه سوری دیدار نموده است، که به نظر می رسید این مقام نظامی، رئیس اداره کل اطلاعات عمومی در سوریه، سرلشکر، دیب زیتون، بوده باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دیدار دو مقام عالیرتبه اماراتی و سوری / ابوظبی به دنبال از سرگیری روابط با دمشق به دور از چشم ریاض

وفيق قانصوه در الاخبار نوشت: الاخبار مطلع شد که محمد بن حماد الشامسی، نایب رئیس شورای عالی امنیت ملی در دولت امارات متحده عربی، در جولای گذشته به دمشق سفر کرده و با یکی از افسران عالی رتبه سوری دیدار نموده است، که به نظر می رسید این مقام نظامی، رئیس اداره کل اطلاعات عمومی در سوریه، سرلشکر، دیب زیتون، بوده باشد.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: شورای عالی امنیت ملی، بالاترین مقام امنیتی در امارات محسوب می شود و رئیس دولت در رأس آن قرار دارد.

براساس اطلاعات، الشامسی به همراه میزبان سوری خود، در کنار مسائل امنیتی، در خصوص راههای از سر گیری روابط بین دو کشور گفتگو کرده است، روابطی که از زمان آغاز جنگ در سوریه، از سوی طرف اماراتی و در پاسخ به فشارهای سعودی به حالت تعلیق درآمده بود.

طرف اماراتی همزمان با تمایل شدیدی که نسبت به شروع دوباره روابط دیپلماتیک بین دو کشور دارد، نگران آن است که این مساله موجب برانگیخته شدن خشم ریاض نشود. در همین رابطه، طرف اماراتی از احتمال آغاز روابط به صورت غیر مستقیم خبر داد و بر این اساس، سفیر امارات در بیروت، حمد سعید الشامسی، مأمور اداره امور سفارت در دمشق، نیز شده است.

دو طرف در طول سالهای بحران سوریه، تا اندازه ای روابط دو جانبه را از طریق کانالهای امنیتی ادامه دادند، بویژه آنکه دو طرف دشمنی مشترکی با اخوان المسلمین دارند. اما دمشق در ماههای اخیر در مورد انحصار روابط با بقیه دولتها در محدوده کانال های امنیتی، سخت گیر شده و ادامه رابطه را مشروط به از سر گیری روابط دیپلماتیک و پذیرش آثار سیاسی تحولات میدانی در خصوص سیطره دوباره دولت سوریه بر خاک این کشور، نموده است.

امارات متحده عربی در ماههای اخیر گروههایی را برای فعالیت سفارت خود در دمشق، به سوریه فرستاد و اعلام کرد خط هوایی بین استان لاذقیه سوریه و امارت الشارجه، پس از چند سال، راه اندازی می شود.

با نزدیک شدن زمان نبرد ادلب، دمشق در ماههای گذشته شاهد هجمه غربی و عربی بوده است که نبض سوریه را در مورد احتمالات مشارکت خود در عملیات بازسازی و یا از سر گیری رابطه با آن، می گیرند.

علاوه بر این، منابع اگاه الاخبار تاکید کردند که در جریان مذاکرات دمشق و امان در مورد بازگشایی گذرگاه مرزی بین دو کشور، اختلاف نظری بنیادین وجود دارد و رسیدن به توافقی در این مورد، نیازمند بحث و بررسی های بیشتر است.

نظرات بینندگان