arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۹۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۰ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۷

کاهش محبوبیت رییس جمهور کره جنوبی در آستانه سومین دیدار با رهبر کره شمالی

رئیس‌جمهور لیبرال کره‌ جنوبی که نزدیک به یک دهه سیاست محافظه‌کارانه کشورش در قبال کره شمالی را پس از روی کار آمدنش تغییر داد، در حال حاضر برای سومین نشست با رهبر کره شمالی در بحبوحه افزایش تردیدهای عمومی نسبت به رویکردش آماده می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس‌جمهور لیبرال کره‌ جنوبی که نزدیک به یک دهه سیاست محافظه‌کارانه کشورش در قبال کره شمالی را پس از روی کار آمدنش تغییر داد، در حال حاضر برای سومین نشست با رهبر کره شمالی در بحبوحه افزایش تردیدهای عمومی نسبت به رویکردش آماده می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مون جائه این،‌ رئیس‌جمهور کره‌ جنوبی که روز سه‌شنبه به پیونگ یانگ سفر می‌کند، با کاهش محبوبیت و رسیدن آن به 49 درصد در نظرسنجی اخیر پایگاه گالوپ مواجه است.

این نخستین بار است که میزان محبوبیت مون جائه این از زمان روی کارآمدنش در مه 2017 میلادی با وعده بهبود روابط با کره شمالی و اصلاحات سیاسی به کمتر از 50 درصد می‌رسد.

میزان محبوبیت مون جائه این پس از نخستین دیدارش با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در آوریل سال جاری میلادی 83 درصد بود.

براساس نظرسنجی دیگری که اوایل ماه سپتامبر منتشر شد مردم کره‌ جنوبی درخصوص اینکه آیا نشست روز سه‌شنبه در پیونگ یانگ به حل بن‌بست به وجود آمده درخصوص دیپلماسی اتمی بین آمریکا و کره شمالی کمکی می‌کند یا خیر، دچار دودستگی شده‌اند.

این در حالی است که نظرسنجی‌های صورت گرفته پس از نشست آوریل نشان داده بودند که حمایت جامع و قاطعانه‌ای از مون جائه این به خاطر دست دادن تاریخی‌اش با رهبر کره شمالی عبور از مرز دو کشور و دیگر لحظه‌های برجسته‌ای که این دو رهبر پس از سال‌ها تنش خلق کردند، به وجود آمده است.

کیم تائه وو، رئیس سابق موسسه دولتی کره برای اتحاد ملی در سئول گفت: مردم ما متوجه شده‌اند که کره شمالی به راحتی دست از تسلیحات اتمی‌اش نمی‌کشد؛ موضوعی که بسیاری از کارشناسان تاکنون بارها آن را پیش‌بینی کرده بودند.

اگر نشست روز سه‌شنبه مون جائه این با کیم جونگ اون در پیونگ یانگ نتواند پیشرفت ملموسی در تلاش‌ها برای خلق سلاح اتمی شبه جزیره کره داشته باشد، رئیس‌جمهور کره‌ جنوبی احتمالا با افزایش مشکلات مواجه می‌شود.

بسیاری از کارشناسان می‌گویند وعده‌های اقتصادی از جمله رشد بیمه مشاغل و افزایش بهای املاک و مستغلات به مشکلات مون جائه این دامن می‌زند و مخالفت‌ها با سیاست وی درقبال کره شمالی را افزایش می‌دهد.

نام سونگ ووک، یکی از اساتید دانشگاه کره گفت: اگر مون جائه این نتواند به مشکلات اقتصادی رسیدگی کند، دیگر نمی‌تواند رضایت مردمی از دولتش را تنها با سیاستش درقبال کره شمالی حفظ کند. اگر اوضاع اقتصاد بدتر شود بسیاری از مردم از مون جائه این درخواست خواهند کرد تا دست از مساله کره شمالی برداشته و حل مشکلات اقتصادی کشور را آغاز کند.

مون جائه این به خوبی می‌داند که حمایت مردمی چقدر برای سیاستش در قبال کره شمالی اهمیت دارد. اکثر پروژه‌های بزرگ برای آشتی دو کره توسط همتایان لیبرال مون جائه این در بازه زمانی بین سال‌های 1998 تا 2008 میلادی که یک عصر طلایی محسوب می‌شود، آغاز شد اما پس از روی کارآمدن محافظه‌کاران به حالت تعلیق درآمد. مون جائه این به خاطر تحریم‌های اقتصادی تحت رهبری آمریکا علیه کره شمالی قادر نبوده تا آن پروژه‌های بزرگ را احیا کند.

نظرات بینندگان