arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۹۷۶۴
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۰ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۷

برادرزاده انورسادات: صلح معاهده کمپ دیوید همواره «سرد» بوده / عمویم شجاعت بی‌حدی داشت و چشم‌اندازی برای آینده مصر متصور بود

گرچه پیمان صلح کمپ دیوید پس از جنگ اعراب و اسرائیل با هدف برقراری صلح به امضا رسید اما با گذشت ۴۰ سال، احساسات ضد اسرائیلی و سردی مناسبات هنوز میان طرفین به چشم می‌خورد. برادرزاده انور سادات می‌گوید: او شجاعت بی‌حدی داشت و چشم‌اندازی برای آینده مصر متصور بود اما این صلح همواره صلحی سرد بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گرچه پیمان صلح کمپ دیوید پس از جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی با هدف برقراری صلح به امضا رسید اما با گذشت ۴۰ سال، احساسات ضد صهیونیستی و سردی مناسبات هنوز میان طرفین به چشم می‌خورد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، چهل سال پس از امضای پیمان کمپ دیوید، مصر و اسرائیل هنوز در صلحی ناپایدار به سر می‌برند و مناسبات دیپلماتیک سردشان مانع از یخ‌زدایی سایر بخش‌های روابط شده است. در این میان محمد انور سادات، قانونگذار سابق و برادرزاده رئیس‌جمهوری اسبق مصر تاکید دارد: هنوز موانعی روانشناختی میان ما و مردم اسرائیل وجود دارد.

محمد سادات با افتخار تصویری از عمویش انور سادات، رئیس‌جمهوری اسبق مصر را در دفترش در قاهره دارد. انور سادات در ۱۷ سپتامبر ۱۹۷۸ همه چیز را به خطر انداخت تا با مناخیم بگین، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی پیمان کمپ دیوید را به امضا برساند. این پیمان بعدا با پیمان صلحی به سال ۱۹۷۹ تحکیم شد اما موجب شد تا مصر موقتا در جهان عرب نادیده گرفته شود. او اولین رئیس وقت یک کشور عربی از طرفین جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی بود که به صلح با این رژیم و به رسمیت شناختن آن اقدام کرد و به سبب این اقدام خود، دو سال بعد در ۶ اکتبر ۱۹۸۱ در هنگام یک رژه نظامی ترور شد.

برادرزاده انور سادات می‌گوید: او شجاعت بی‌حدی داشت و چشم‌اندازی برای آینده مصر متصور بود اما این صلح همواره صلحی سرد بوده است.

در حالیکه بسیاری از مصری‌ها از عدم وقوع جنگ استقبال می‌کنند، اما همچنان نگاهی خصومت‌آمیز به رژیم صهیونیستی دارند. مصطفی کمال سید، استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره می‌گوید: پذیرش عادی‌سازی کامل دیپلماتیک و سیاسی به معنای آن نیست که عادی‌سازی فرهنگی یا مردمی انجام شده باشد.

این وضعیت ناآرام اما باثبات در خیابان‌های قاهره هم به چشم می‌خورد و بسیاری از مردم نسبت به سیاست‌های همسایه‌شان در قبال فلسطینیان ابراز انزجار می‌کنند. محمد قسام، کارمند بانکی در مصر می‌گوید: این عادی‌سازی روابط نتوانست با حمایت مردم همراه شود و علت آن تحولات مرتبط با فلسطینیان است. من هنوز هم نمی‌توانم بمباران‌های اسرائیل علیه مدارس و کمپ‌های آوارگان را حین جنگ داخلی لبنان بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ فراموش کنم.

یک شهروند مصری دیگر هم می‌گوید، اسرائیلی‌ها به اصول صلح با فلسطینیان یا اعراب احترام نگذاشته‌اند. فردی دیگری هم همین احساسات مشابه را دارد. "اسلام امام" با اشاره به فلسطینیان می‌گوید: ما درباره صلح، عادی‌سازی روابط حرف می‌زنیم بعد آنها برادران ما را می‌کشند تا زمین‌هایشان را بگیرند. من دولت اسرائیل را سرزنش می‌کنم نه مردمان آنها را. در نهایت اینکه هیچکس واقعا دولتش را خودش انتخاب نمی‌کند.

میزان عداوت علیه رژیم صهیونیستی گاها در رویدادهای ورزشی نمایان می‌شود. محمد صلاح، فوتبالیست مصری و بازیکن تیم لیورپول بابت مسابقات لیگ قهرمانان سال ۲۰۱۳ که مقابل اسرائیل به میدان رفت، هنوز در داخل هدف سرزنش قرار می‌گیرد. صلاح می‌گوید که تصمیم‌های سیاسی نمی‌گیرد. براساس آمارهای رسمی، بیش از ۶۵ درصد مصری‌های در قید حیات در زمان نشست کمپ دیوید هنوز متولد نشده بودند اما این احساسات ضد صهیونیستی امری پایدار است.

نظرات بینندگان