arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۹۷۶۶
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۰ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۷

رئیس پارلمان عراق: سهمیه‌بندی‌ها تنها ویرانی به بار آورد / حمایت فراکسیون البناء از الحلبوسی

محمد الحلبوسی پس از انتخابش به عنوان رئیس پارلمان عراق در گفت‌وگویی اظهار کرد: احزاب مختلف در پارلمان در حال انجام مذاکرات جدی برای تشکیل یک دولت مورد توافق همه طرف‌ها هستند و در صورت عدم تحقق این امر فراکسیون اکثریت در این باره تصمیم خواهد گرفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمد الحلبوسی پس از انتخابش به عنوان رئیس پارلمان عراق در گفت‌وگویی اظهار کرد: احزاب مختلف در پارلمان در حال انجام مذاکرات جدی برای تشکیل یک دولت مورد توافق همه طرف‌ها هستند و در صورت عدم تحقق این امر فراکسیون اکثریت در این باره تصمیم خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز عراق، محمد الحلبوسی ۳۷ ساله رئیس جوان پارلمان جدید عراق از طریق یک رای‌گیری مخفی و با کسب ۱۶۹ رای از مجموع ۲۹۸ رای نماینده‌ای که در جلسه روز گذشته پارلمان حضور داشتند به این پست رسید در حالی که حمایت فراکسیون شیعه "البناء" وابسته به نوری مالکی (رهبر ائتلاف دولت قانون) و هادی العامری (رهبر ائتلاف الفتح) را با خود همراه داشت و از سوی "محور ملی" وابسته به اهل سنت نامزد شده بود.

 

منصور البعیجی، عضو فراکسیون البناء درباره پیروزی محمد الحلبوسی در تکیه زدن بر کرسی ریاست پارلمان عراق گفت:‌ پیروزی الحلبوسی پیروزی فراکسیون البناء قلمداد می‌شود چراکه او نامزد این فراکسیون بود و این دلیلی صریح بر این است که البناء همان فراکسیون اکثریت پارلمان عراق است.

البعیجی افزود:‌ پیروزی محمد الحلبوسی سرآغاز اعلام فراکسیون اکثریت به طور رسمی است که منتظر انتخاب رئیس‌جمهوری عراق است تا نامزد فراکسیون اکثریت را برای تصدی نخست وزیری تعیین کند. گام بعد از انتخاب ریاست پارلمان عراق انتخاب رئیس‌جمهوری این کشور است.

البعیجی ادامه داد: تجربه انتخاب فردی جوان برای پست ریاست پارلمان تجربه منحصر بفردی است و امیدواریم در بقیه پست‌ها نظیر ریاست‌جمهوری و نخست وزیری نیز خونی جدید به جریان بیفتد و به جوانان فرصت تغییر و سازندگی در مرحله آینده داده شود. ما به منظور تدوین قوانین مهم در پارلمان حامی الحلبوسی خواهیم بود.

الحلبوسی نیز در گفت‌وگویی با شبکه الحدث اظهار کرد: نقش فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق محدود به تعیین نخست وزیر است.

این مقام عراقی در ادامه ابراز امیدواری کرد که انتخاب وی به عنوان رئیس پارلمان گامی در راستای تشکیل دولتی قوی باشد، که بتواند کشور را به سمت جلو پیش ببرد.

الحلبوسی تاکید کرد: ما با هر فردی که بدون سند و دلیل به نهاد قانون‌گذاری افترا می‌زند، برخورد می‌کنیم. ما همچنین با انتخاب افراد لایق و واجد شرایط با فسادی که تمامی مؤسسات را فرا گرفته مبارزه خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: باید زبان سهمیه‌بندی در کشور بسته شود چراکه این زبان تنها برای عراق خراب و ویرانی به بار آورد.

الحلبوسی در اولین مصاحبه خود با شبکه الحدث العربیه پس از انتخاب شدنش گفت: پارلمان متعلق به تمامی عراقی‌هاست و من برای پایان دادن به طایفه‌گرایی و سهمیه بندی و حفظ وحدت عراقی‌ها تلاش خواهم کرد.

رئیس جدید پارلمان عراق خاطرنشان کرد: پارلمان و دولت عراق با مشکلات بزرگ امنیتی و اقتصادی روبه‌رو هستند و همچنان گروهک‌های داعش در عراق حضور دارند.

وی تاکید کرد: بصره همواره مظلوم و محروم بوده و هست و این استان ریه عراق است چراکه بیشترین حجم نفت تولیدی کشور را دارد.

الحلبوسی خاطرنشان کرد: پارلمان عراق با دولت آینده در زمینه ارائه خدمات به ساکنان بصره تلاش خواهد کرد چراکه آنها بسیار رنج کشیده‌اند و ما طرحی برای تعامل با مشکلات بصره داریم.

پارلمان عراق شنبه در جلسه‌ای محمد الحلبوسی را به عنوان رئیس پارلمان و حسن کریم الکعبی را به عنوان معاون اول وی انتخاب کرد و قرار است امروز (یکشنبه) در نشستی معاون دوم الحلبوسی را نیز انتخاب کند و هیئت رئیسه پارلمان عراق تکمیل شود.

نظرات بینندگان