arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۹۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۱ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۷

دلجویی «المنار» از امیر کویت به خاطر خبر دیدار ۵ دقیقه‌ای او با ترامپ: خبر پخش شده، موضع ما نیست / برای امیر و ملت کویت احترام قائلیم

شبکه المنار وابسته به حزب‌الله لبنان اعلام کرد، معمولا در برنامه‌های سیاسی میزبان مهمانانی است که نظرات شخصی خود را بیان می‌کنند. آنچه در یکی از گفت‌وگوها پیرامون کویت از این شبکه منتشر شد بیانگر موضع المنار نیست. پیشتر سالم زهران از اصحاب رسانه در گفت‌وگو با این شبکه‌ گفته بود: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا امیر کویت را که برای درمان به واشنگتن رفته بود، فراخواند و تنها به مدت پنج دقیقه با او دیدار کرد تا از او بخواهد قراردادهای منعقده با چین به ارزش ۱۱ میلیارد دلار را لغو کرده و با شرکت‌های آمریکایی قراردادهایی به ارزش ۱۴ میلیارد دلار ببندد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شبکه المنار لبنان اعلام کرد: آنچه در یکی از گفت‌وگوها پیرامون کویت از این شبکه منتشر شد بیانگر موضع المنار نیست.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره، شبکه المنار وابسته به حزب‌الله لبنان اعلام کرد، معمولا در برنامه‌های سیاسی میزبان مهمانانی است که نظرات شخصی خود را بیان می‌کنند. آنچه در یکی از گفت‌وگوها پیرامون کویت از این شبکه منتشر شد بیانگر موضع المنار نیست.

این شبکه اعلام کرد: امیر کویت، دولت و مردم آن همواره مورد احترام بوده و هستند و تلاش برای تبدیل سخنان مهمان برنامه‌ای به مشکلی با کویت اقدامی زشت بوده و هدف آن آشکار است.

پیشتر سالم زهران از اصحاب رسانه در گفت‌وگو با این شبکه‌ گفته بود: لغو توافق‌نامه تجاری کویت با چین بنا به درخواست رئیس جمهوری آمریکا انجام شده است.

زهران به نقل از یک منبع دیپلماتیک گفته بود، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا امیر کویت را که برای درمان به واشنگتن رفته بود، فراخواند و تنها به مدت پنج دقیقه با او دیدار کرد تا از او بخواهد قراردادهای منعقده با چین به ارزش ۱۱ میلیارد دلار را لغو کرده و با شرکت‌های آمریکایی قراردادهایی به ارزش ۱۴ میلیارد دلار ببندد.

در این راستا، نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در بیانیه‌ای هرگونه اهانت به کویت و امیر آن را رد و محکوم کرد و گفت: لبنان همواره قدردان کویت، مردم، دولت و کمک‌های آن هست و هرگز اجازه نخواهد داد روابط تاریخی و دوستانه میان دو کشور تیره شود و چیزی میان آن دو فاصله بیندازد.

همچنین سعد حریری، نخست وزیر مکلف لبنان در دیدارش با سفیر کویت در این کشور هرگونه انتقاد و حمله به کویت و امیر آن را رد کرد و گفت: دستگاه قضایی در این خصوص تحقیقات لازم را انجام خواهد داد.

سفیر کویت هم پس از این دیدار گفت: روابط دوجانبه و آخرین تحولات لبنان در ارتباط با مسائل مهم دو کشور مورد بررسی قرار گرفت و حریری تصریح کرد که در خصوص اظهارات زهران در مورد کویت اقدامات قانونی انجام می‌شود.

سفیر کویت افزود: کویت و امیر کشورمان به حرف‌های افراد کوچک و مسائل کوچک اهمیت نمی‌دهند و این مصاحبه برای ما با توجه به واکنش‌های مقامات لبنانی دیگر اهمیتی ندارد. اولویت کویت ادامه رایزنی‌ها برای تشکیل دولت لبنان است.

دادستان کل دادگاه فرجام لبنان هم بخش تحقیقات کیفری را مامور انجام اقدامات قانونی لازم در این خصوص کرد.

روزنامه القبس کویت هم به نقل از منابع آگاه نوشت: مجموعه کانال‌های دیپلماتیک میان دو کشور برای پایان دادن به اهانت به کویت از طریق سفیر لبنان و کویت انجام خواهد شد.

این روزنامه نوشت: کویت به آرای شخصی که نماینده کشور لبنان نیست اهمیت نمی‌دهد. این موضوع نیازی به تشدید تنش ندارد. روابط لبنان و کویت مستحکم است و این مسائل به آن خدشه‌ای وارد نمی‌کند.

وزارت رسانه کویت هم اظهارات زهران را در خصوص سفر اخیر امیر کویت به واشنگتن و دیدارش با رئیس جمهوری این کشور محکوم کرد.

نظرات بینندگان