arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۹۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۲ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۷

کارشناس کره‌شمالی: ترامپ مذاکرات صلح کره را از مساله هسته‌ای جدا کند

این کارشناس ارشد آمریکایی حوزه کره‌شمالی می‌گوید، چنین امری بدین معناست که ترامپ از خواسته‌اش مبنی بر اینکه کره‌شمالی باید اول تسلیحات هسته‌ای خودش را کنار بگذارد، عقب‌نشینی کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

یک کارشناس ارشد آمریکایی حوزه کره‌شمالی می‌گوید، دونالد ترامپ باید با جداسازی مذاکرات برقراری صلح رسمی در شبه جزیره کره از مساله خلع سلاح هسته‌ای پیونگ‌یانگ، موافقت کند.

ویکتور چا، گزینه سابق دونالد ترامپ برای سفارت در سئول به خبرگزاری فرانسه گفت، رئیس‌جمهوری آمریکا باید با تلاش‌های کره‌جنوبی و همسایه شمالی آن همراه شود تا در زمان دیدار آتی رهبران دو کره در پیونگ‌یانگ اعلامیه‌ای برای خاتمه وضعیت جنگی ۶۸ ساله میان آن دو کشور تدوین شود.

چا گفت: چینی‌ها هم احتمالا از آن حمایت می‌کنند. این مساله ترامپ را در موقعیتی بسیار آزار دهنده قرار می‌دهد زیرا سه طرف دیگر هستند که خواستار صدور اعلامیه صلح هستند و این ترامپ است که اعتبار آن را برای خودش و برای نوبل صلح می‌خواهد.

این کارشناس ارشد آمریکایی حوزه کره‌شمالی می‌گوید، چنین امری بدین معناست که ترامپ از خواسته‌اش مبنی بر اینکه کره‌شمالی باید اول تسلیحات هسته‌ای خودش را کنار بگذارد، عقب‌نشینی کند. اما ترامپ باید در عوض خواستار چیزی قاطع شود. او گفت: مساله این توالی جدید نیست. آنها خواستار یک اعلامیه صلح و برداشته شدن تحریم‌ها در وهله اول هستند و ما در ابتدا خواستار برداشتن گام‌هایی به سمت خلع سلاح هسته‌ای هستیم. ما باید مذاکرات را جدا کنیم.

به گفته این کارشناس، از زمان نشست سنگاپور نشانه‌ای واقعی مبنی بر حرکت پیونگ‌یانگ به سمت خلع سلاح هسته‌ای دیده نشده است. او که رئیس جدید حوزه کره‌شمالی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن است، گفت: ما خواستار اعلام لیست تاسیسات هسته‌ای، راستی‌آزمایی، ارائه جدول زمانی و غیره هستیم. هیچ نشانه‌ای نیست که از تمایل کره‌شمالی برای انجام این کارها حکایت داشته باشد. چنانچه دو کره به سمت اعلام توافق صلح حرکت کنند، ترامپ باید در ازای تایید آن چیزی دریافت کند.

کارشناس مسائل کره‌شمالی تاکید کرد: این خواسته می‌تواند توافق با کره‌شمالی برای خارج کردن واحدهای توپخانه‌ای مرز نظامی‌شده باشد. اگر ما قرار است یک اعلامیه صلح صادرر کنیم، باید در ازای آن چیزی ارزشمند دریافت کنیم. ممکن است ترامپ برای انجام آن وسوسه شود، دنبال آنها برود و بعد کنترل آن را به دست بگیرد و بگوید که همه اینها ایده خودش بوده و کارها به خوبی پیش می‌رود.

با این حال ویکتور چا چندان خوش‌بین نیست که توافق قدرتمندی درباره خلع سلاح هسته‌ای حاصل شود. پیونگ‌یانگ خواستار لغو تحریم‌های اقتصادی آمریکا در وهله اول هستند و تاکنون تمایل اندکی برای برداشتن گام‌های راسخ نشان داده و به بستن سایت‌های آزمایش اکتفا کرده است. او با بیان اینکه این وضعیت خلع سلاح واقعی نیست،‌ به گزارش‌های اطلاعاتی اخیر آمریکا که تاکید دارند پیونگ‌یانگ تولید مواد شکافت‌پذیر و تسلیحات را بیشتر کرده است، اشاره کرد.

ویکتور چا که سابقا گزینه ترامپ برای رفتن به سفارت آمریکا در سئول بود اما بعدا نظرش را عوض کرد، تاکید دارد: سوال واقعی است که آیا می‌توانیم به توافق خوبی دست یابیم؟ توافقی بسیار جامع که قابلیت راستی‌آزمایی داشته باشد. پاسخ دادن به این سوال بسیار سخت است چون فکر می‌کنم کره‌شمالی تمایلی به تسلیم تسلیحاتش ندارد. ترامپ با دیداری با کیم جونگ اون موافقت کرد که او را به عرصه جهانی آورد. او قبلا یک رهبر منزوی بود که نادیده گرفته می‌شد و کسی به او اهمیتی نمی‌داد. آیا او به توافق راضی می‌شود تا دوباره گرفتار انزوا نشود؟ نمی‌دانیم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان