arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۰۰۹۱
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۹ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۷

دمکرات ها درصد بازداشتن ترامپ در حمایت از ائتلاف سعودی هستند

دمکرات های آمریکا که از حمایت دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور از عربستان در جنگ خونبار یمن به تنگ آمده اند، درصدد اتخاذ تمهیداتی هستند که حمایت نظامی واشنگتن از ائتلاف سعودی را محدود یا قطع کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دمکرات ها درصد بازداشتن ترامپ در حمایت از ائتلاف سعودی هستندتارنمای نشریه هیل، گروهی از دمکرات های مجلس نمایندگان آمریکا درصدد ارائه قطعنامه ای به موجب قانون اختیارات جنگ هستند که واشنگتن را ملزم به خروج نیروهایش از جنگ یمن می کند.
این قطعنامه با متوسل شدن دمکرات ها به قانون اختیارات جنگ، از حق تقدم برخوردار می شود، بدان معنا که دمکرات ها می توانند این قطعنامه را به رای گذارند. 
«رو خانا» نماینده ای آمریکایی که هدایت تلاش های مجلس نمایندگان آمریکا را برعهده دارد، در توئیتی اعلام کرد که سعودی ها به عمد اتوبوسی حامل کودکان در یمن را بمباران کردند. وی پایان حمایت امریکا از مداخله در جنگ یمن را تنها پاسخ اخلاقی به این مساله دانست.
استیصال دمکرات ها از دولت آمریکا زمانی بالا گرفت که مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشور به کنگره گواهی داد که عربستان و امارات متحده عربی در جهت پایان دادن به جنگ در یمن گام برمی دارند، ادعایی که بحران انسانی در یمن را کم اهمیت جلوه می دهد. 
وزیر امور خارجه آمریکا این ادعا را در جهت فراهم کردن زمینه ادامه سوخت رسانی به هواپیماهای ائتلاف سعودی از سوی ارتش آمریکا مطرح کرد. 
اگرچه دمکرات ها قبل از سخنان پمپئو در صدد طرح قطعنامه اختیارات جنگ برآمده بودند، گفته های وزیر خارجه عزم آنها را در این مسیر جزم تر کرده است. 
دولت آمریکا در قالب یادداشت تائیدآمیز پمپئو به کنگره مدعی شد که ائتلاف سعودی در جهت کاهش خطرات پیش روی غیرنظامیان در یمن برآمده است. 
در این یادداشت با اذعان به وجود مشکلاتی، از پیروی عربستان و امارات از قوانین فروش سلاح آمریکا خبر داده شده است. وزارت خارجه آمریکا نیز از سخنان اخیر پمپئو دفاع کرده است. 
پمپئو در یادداشت خود به این مساله اشاره داشت که دولت ترامپ به وضوح گفته است که پایان دادن به درگیری ها در یمن، اولویتی در زمینه امنیت ملی آمریکا است.
وی یادآور شد که واشنگتن با این ائتلاف همکاری نزدیکی خواهد داشت تا تضمین شود که عربستان و امارات از تمهیدات سازمان ملل برای برقراری صلح در یمن حمایت و امکان رسیدن کمک های تجاری و بشردوستانه به دست یمنی ها را فراهم می کنند.
«جیم متیس» وزیر دفاع آمریکا با انتشار بیانیه جداگانه ای، گواهی ارائه شده به کنگره را مورد تائید قرار داد و مدعی شد که این گواهی با حمایت ائتلاف سعودی از تمهیدات سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ در یمن، مشخص شده است.
مذاکرات صلح یمن قرار بود روز پنجشنبه 15 شهریور ماه با حضور طرفین یمنی و با نظارت «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن در شهر ژنو سوئیس برگزار شود، اما اقدام ائتلاف سعودی در ممانعت از عزیمت نمایندگان انصارالله، این نشست را به تعویق انداخت. 
این در حالی است که آمریکا از اقدامات تجاوزگرانه سعودی ها از طریق سوخت رسانی به هواپیماهای ائتلاف، ارائه اطلاعات و فروش میلیاردها دلار سلاح به اعراب، حمایت می کند. 
«کیت گولد» مدیر کمیته ای در کنگره موسوم به «کمیته دوستان قانونگذاری ملی» گفت که انتظار دارد اقدام بعدی سنا در ارتباط با یمن، زمانی انجام شود که دولت ترامپ رسما کنگره را از قصد خود برای فروش مهمات هدایت شونده به سعودی ها مطلع کند. وی یادآور شد که در آن زمان می توان اکثریت سناتورها را به رای دادن علیه این اقدام (فروش سلاح) ترغیب کرد. 
به گفته گولد، کمیته دوستان تلاش فراوانی در ارتباط با قطعنامه اختیارات جنگ که قطعنامه پیشنهادی دمکرات های مجلس نمایندگان است، انجام می دهد.
براساس برآورد سازمان ملل، 10 هزار نفر که بیشترشان غیرنظامی بودند از زمان آغاز عملیات نظامی ائتلاف سعودی علیه یمن در سال 2015، جان باخته اند.
این ائتلاف متجاوز عملیات نظامی اش را در آن سال در حمایت از دولت مستعفی «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن آغاز کرد.

نظرات بینندگان