arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۰۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۵ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۷

جهان در آستانه جنگ فضایی؟ / ایلان ماسک: اگر از من بخواهند، ساخت سلاح فضایی را کلید می زنم

پروژه اسپیس ایکس با سرعت و قدرت به کار خود ادامه می دهد و حتی به زودی نخستین انسان را برای سفر به ماه آماده می کند، اما آیا مقاصد ایلان ماسک و شرکت فضایی تحت مدیریت او صرفا کاوشگرانه و تفریحی است؟ پاتریک تاکر کارشناس تکنولوژی معتقد است پاسخ سوال مذکور منفی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پروژه اسپیس ایکس با سرعت و قدرت به کار خود ادامه می دهد و حتی به زودی نخستین انسان را برای سفر به ماه آماده می کند، اما آیا مقاصد ایلان ماسک و شرکت فضایی تحت مدیریت او صرفا کاوشگرانه و تفریحی است؟ پاتریک تاکر کارشناس تکنولوژی معتقد است پاسخ سوال مذکور منفی است.

به گزارش سرویس آی تی انتخاب به نقل از دیفنس وان، ایلان ماسک به صراحت اعلام کرده که در صورت نیاز اقدام به راه اندازی موشک های خود در جهت اهداف نظامی خواهد کرد.

در مقاله ای که اخیرا به قلم پاتریک تاکر کارشناس حوزه تکنولوژی نوشته شده می خوانیم؛ مدتی پیش از مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس پرسیده شد که آیا حاضر است پروژه خود را به عنوان سلاحی با دولت ایالات متحده به اشتراک بگذارد؟ او پاسخ داد :"اگر این موضوع برای دفاع از این کشور(ایالات متحده) باشد، بله، من فکر می کنم ما این کار را خواهیم کرد."

او سخنان خود را در کنفرانس سالانه انجمن نیروی هوایی مطرح کرد و به سرعت با تشویق شدید حاضران رو به رو شد. این در حالی است که به اعتقاد برخی کارشناسان حوزه فناوری وزارت دفاع ایالات متحده در خصوص  فناوری های جدید به شدت سختگیر است.

اما در شرایطی که روسیه، چین و کره شمالی در حال ساخت موشک هستند، ایده استفاده از سلاح های موشکی و پر سرعت بسیار مهم به نظر می رسد. سلاح هایی که پرتوهایی  با ذرات خورشیدی یا لیزرهای فضایی، برای شلیک  داشته باشند.

مایکل گریفین، معاون وزارت دفاع ایالات متحده در حوزه تحقیق و مهندسی، می گوید این وزارتخانه  تا سال 2023، یک لایه حسگر مبتنی بر فضا برای مقابله با موشک های هیروسون روسی و چینی ایجاد خواهد کرد . وی در جریان یک رویداد صنعتی در آلاباما گفت: "دشمنان ما انتخاب کرده اند که وارد رقابت فضایی شوند. این یک چالش است و ما پاسخشان را خواهیم داد."

او به تکنولوژی «Hypersonic» اشاره کرد، که می تواند یک موشک را با پنج برابر سرعت صوت به حرکت درآورد. وی تاکید کرد نخستین گام برای رقابت فضایی موثر ایجاد لایه فضایی است.  

 

گریفین در گفتگو با خبرنگاران و کارکنان کنگره در کپیتال هیل طی نیمه نخست ماه جاری، چالش ساختن قابلیت رهگیری فضایی را بسیار مهم توصیف کرد. وی گفت: "حقیقت این است که ساخت یک رهگیر مبتنی بر فضا برای ردیابی پس از  شلیک موشک بالستیک یک چالش نسبتا آسان اما به شدت مهم  است. اما اگر قرار باشد برای ساخت هر رهگیر 20 هزار دلار هزینه کنیم، برای ساخت لایه های رهگیر فضایی هزینه ای به مراتب کمتر با بازدهی طولانی مدت پرداخت خواهیم کرد."

 

نگاهی به سخنان ایلان ماسک و مقامات وزارت دفاع نشان می دهد دولت آمریکا به وضوح اهمیت حفاظت از مرزها در فضا را درک کرده و البته برای شکست دادن رقبا تلاش می کند. نظر شما در این خصوص چیست؟

نظرات بینندگان