arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۰۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۷

اردوغان :گام مهمی برای جلوگیری از خون ریزی در ادلب برداشتیم

«رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه توافق اخیر سوچی درباره ادلب را مهم خوانده و آن را گامی اساسی برای جلوگیری از ریخته شدن خون در ادلب بیان کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اردوغان :گام مهمی برای جلوگیری از خون ریزی در ادلب برداشتیمرجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه این هفته با ولادیمیر پوتین همتای روسی در سوچی دیدار کرد و در این سفر تلاش کرد تا موافقت رییس جمهوری روسیه را در توقف حمله به شهر ادلب به عنوان آخرین پایگاه مهم تروریست ها در سوریه جلب کند.
پس از پایان نشست، پوتین از توافق با ترکیه خبر داد و اعلام کرد که تصمیم گرفتیم تا 15 ماه اکتبر (23 مهر) در امتداد خطوط حائل بین معارضان مسلح سوری و ارتش سوریه (در ادلب) ، محدوده ای غیرنظامی به عمق 15-20 کیلومتر ایجاد کنیم و این محدوده را واحدهای گشت سیار ارتش ترکیه و پلیس نظامی روسیه کنترل خواهند کرد. 
اردوغان امروز (چهارشنبه) در سخنرانی در آیین 'روز جانبازان' در آنکارا افزود: برای جلوگیری از ریخته شدن خون در ادلب، توافقنامه 12 ماده ای به امضا رسید که گامی برای برقراری صلح در آن سوی مرزهای ترکیه بود.
وی بیان کرد: وزرای دفاع ترکیه و روسیه در خصوص همکاری در ادلب اسنادی را امضا کردند و ما سعی کردیم در اجرای این توافق، دیگر اشکی ریخته نشود و برای همین، هر گامی که لازم بود، برداشتیم.
رییس جمهوری ترکیه تاکید کرد: در این زمینه، این گونه اقدامات ادامه خواهد داشت.

** ایلنور چویک
همچنین ایلنور چویک مشاور ارشد رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه با انتشار یاددشتی در روزنامه ینی بیرلیک تحت عنوان 'ناراضیان از حل مساله ادلب' نوشت: حل مساله ادلب بدون خونریزی و جلوگیری از حمله گسترده به این شهر در نتیجه مذاکرات دیپلماتیک ترکیه با روسیه، باعث ناراحتی و نارضایتی آمریکا شد.
چویک در این یادداشت عنوان کرد: مذاکرات دیپلماتیک ترکیه در نهایت به جلوگیری از حمله ارتش سوریه به ادلب منجر شد و در روزهای گذشته شاهد بودیم که اردوغان با درایت خود توانست ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه را اقناع و راه درست حل مساله ادلب را به وی نشان دهد و به این ترتیب خطر جنگ را از سر مردم این منطقه دور کرد.
وی اضافه کرد: البته در این میان، آمریکایی ها نسبت به نتیجه بخش بودن مذاکرات آنکارا و مسکو در خصوص ادلب بی نهایت آزرده خاطر شدند چرا که آنها هیچ نفعی در حل مساله ادلب بدون خونریزی ندارند و در این فکر بودند که این مذاکرات به جدال طرفین ختم شود و آمریکا بار دیگر ترکیه را به سوی خود جذب کند.
این مشاور اردوغان تاکید کرد: آمریکا اکنون به طور اجباری به تماشای عمیق شدن روابط میان آنکارا و مسکو نشسته و نیز شاهد کاهش نفوذ خود در منطقه و سوریه است.
وی تصریح کرد: با حل مساله ادلب، آرام آرام موضوع شرق فرات و پاکسازی تروریست ها از این منطقه نیز در دستور کار ترکیه و روسیه قرار می گیرد که این موضوع به هیچ وجه خوشایند مقامات کخ سفید نیست.
روسای جمهوری روسیه و ترکیه روز دوشنبه گذشته در سوچی توافق کردند که علمیات نظامی در ادلب برای حفظ جان غیر نظامیان انجام نشود و یک منطقه غیرنظامی در این استان ایجاد شود تا بتوان بدون آسیب رساندن به مردم، آخرین منطقه از خاک سوریه را از وجود تروریست‌ها، پاکسازی کرد.
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه در واکنش به توافق سوچی، آن را ادامه رایزنی‌های خود در آنکارا، دمشق و نشست تهران دانست و گفت: 'این دیپلماسی فعال به‌ جلوگیری از جنگ در ادلب منتهی می‌شود.'
به گزارش ایرنا، کمتر از دو هفته پیش، سران ایران، روسیه و ترکیه در نشست سه جانبه خود در تهران در خصوص سوریه و ادلب گفت و گو کردند اما رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بر سر حمله نظامی ارتش سوریه به پشتوانه متحدان خود به ادلب مخالف بود و خواستار دادن فرصت به افرادی شد که از نگاه دولت قانونی سوریه و متحدان آن تروریست های تکفیری هستند و ترکیه برخی از آنان را مخالفان میانه رو می خواند.
از این رو اردوغان دو روز پیش با ولادیمیر پوتین همتای روسی در سوچی دیدار و در این سفر تلاش کرد تا موافقت رییس جمهوری روسیه را در توقف حمله به شهر ادلب به عنوان آخرین پایگاه مهم تروریست ها در سوریه جلب کند.
پس از پایان نشست، پوتین از توافق با ترکیه خبر داد و اعلام کرد که تصمیم گرفتیم تا روز 15 ماه اکتبر (23 مهر) در امتداد خطوط حائل بین معارضان مسلح سوری و ارتش سوریه (در ادلب) محدوده غیرنظامی به عمق 15-20 کیلومتر ایجاد کنیم و این محدوده را واحدهای گشت سیار ارتش ترکیه و پلیس نظامی روسیه کنترل خواهند کرد. 
تصمیمی که نشان می دهد فعلا، ترکیه توانسته مانع از تلاش روسیه برای پایان دادن به کار تروریست ها از طریق نظامی در آخرین نقطه حضور آنان در سوریه و نزدیک مرزهای ترکیه شود.
گشت مشترک نظامی نیز گواهی بر این مدعا است که فعلا ترکیه حضور خود در شمال سوریه را حفظ خواهد کرد.
پوتین در نشست خبری پس از این دیدار تداوم مذاکرات آستانه با مشارکت ایران، روسیه و ترکیه و امکان جستجوی راه حل های سیاسی پایدار در ژنو تحت نظارت سازمان ملل را مهم خواند.
در فرایند اجرای توافق سوچی، چگونگی برخورد با تروریست ها از طرف روسیه و ترکیه و نیز نقش دولت سوریه که همواره خواهان خروج ترکیه و تروریست ها از خاک خود بوده، در نحوه رفع اشغال شهر ادلب تعیین کننده خواهد بود.

نظرات بینندگان