arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۰۶۱۴
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۱ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۷

فیلم/ رویایی که به حقیقت پیوست؛ سفر «این» به کوه اسطوره‌ای «پکتو» در کرۀ شمالی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مون جائه‌-این، رئیس جمهوری کرۀ جنوبی روز پنج‌شنبه نگاهی به فهرست رویایهای زندگیش انداخت و با لذت در کنار یکی از آنها نوشت: انجام شد.

این رویای زیبا و نه‎چندان دست یافتنی، کوهنوردی در بلندترین کوه شبه جزیرۀ کره یعنی کوه پکتو (Paektu) در خاک کرۀ شمالی و در نزدیکی مرز چین بود؛ آنهم در کنار کیم جونگ‌-اون رهبر کرۀ شمالی.

کوه پکتو با ارتفاعی ۲۷۵۰ متر بالاتر از سطح دریا، برای مردم کره یک کوه اسطوره‌ای است که هم در سرود ملی کرۀ جنوبی و هم در بسیاری از برنامه‌های تبلیغاتی کره شمالی از آن یاد شده است.

این کوه شاهد حوادث تاریخی بسیاری بوده؛ در دل آن اردوگاههای مخفی بسیاری ساخته شده که متعلق به چریکهای کره در زمان مبارزۀ آنها با اشغالگران ژاپنی طی دهه‌های ۳۰ و ۴۰ میلادی است و به این دلیل «کوه مقدس انقلاب» نیز نامیده می‌شود.

مون جائه-این علاقۀ زیادی به کوهنوردی دارد. او تا کنون دوبار به هیمالیا رفته و پیش از این بارها اعلام کرده بود که آرزو دارد روزی در دامنه‌های پکتو گام بردارد.

او در جریان اولین دیدار با کیم جونگ-اون نیز که ماه آوریل در روستای صلح واقع در مرز دو کره انجام شد، خطاب به رهبر کرۀ شمالی اعلام کرد: «من آرزویی دارم که هرگز نتوانسته‌ام آن را عملی کنم، آرزوی کوهنوردی در پکتو و فلات کیما (Kaema). مطمئن هستم که رئیس کیم این آرزوی من را برآورده خواهد کرد.»

این آرزو در آخرین روز حضور در خاک کره شمالی عملی شد. دو رهبر کره پس از دیدار در پیونگ یانگ و ردو بدل کردن قول‌هایی برای نجات گفتگوهای هسته‌ای، تصمیم گرفتند که در آخرین روز این دیدار سه روزه، به کوه نمادین پکتو بروند.

مون جائه-این و همسرش درحالی که خانوادۀ کیم آنها را همراهی می‌کردند، با تله‌کابین به کنار دریاچۀ «بهشت» رفتند؛ دریاچه‌ای که در قلۀ کوه آتشفشانی پکتو قرار دارد. به این ترتیب دو رهبر در کنار یکدیگر در بلندترین نقطۀ شبه جزیره کره ایستادند.

نظرات بینندگان