arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۰۷۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۰ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۷
چند روز از مهلت دوماهه گذشت؛

شمارش معکوس برای رفتن عصا به دست‌ها/ فرار وزارت ورزش از «جرم»!

فرصت دو ماهه‌ای که برای رفتن بازنشسته‌ها داده شده از چند روز پیش آغاز شده و وزارت ورزش در تلاش است تا با اتخاذ بهترین تصمیم روسای بازنشسته را برکنار و سرپرستان جدید را معرفی کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر: از زمان مطرح شدن «قانون اصلاحی منع به کارگیری بازنشسته ها» و با وجود تصویب در مجلس شورای اسلامی و بعد از آن تائید نهایی توسط شورای نگهبان، مدیرانِ  وزارت ورزش همواره توجه و اجرایی کردن این قانون را منوط به ابلاغ رسمی آن می دانستند؛ این ابلاغ بالاخره انجام شد تا تمام توجیهات و بهانه تراشی‌ها برای عمل به آن برداشته شود.

قانون اصلاحی و ابلاغی در مورد بازنشسته ها و ممنوعیت به کارگیری آنها، جایگاه برخی مدیران ورزش را متزلزل کرده چرا که این قانون با کاهش مقامات مستثنی همراه بوده است. همین موضوع نام بسیاری از مدیران ورزش را به عنوان افراد بازنشسته مطرح کرد. البته برخی از این افراد به محض اطلاع از وضعیت موجود نسبت به استفاده از فرصت‌های قانونی اقدام کردند تا به واسطه آن بتوانند دوره مدیریت خود را با وجود قانون اصلاحی بازهم تمدید کنند. با ابلاغ رئیس جمهور اما «مهلت قانونی برای اجرای آن آغاز شده است» و دیگر اینکه ادامه رایزنی ها برای ماندگار شدن متوقف خواهد شد چرا که «وضعیت افراد تا قبل از ابلاغ هم برای تصمیم گیری در مورد آنها ملاک خواهد بود.»

آغاز فرصت دوماهه؛ بازنشسته های ورزش خودشان کنار بروند وگرنه...
قانون اصلاحی منع به کارگیری بازنشسته ها سه شنبه گذشته (۲۷ شهریورماه) توسط رئیس جمهور به سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ شد. همزمان با ابلاغ این قانون، فرصت دوماهه ای که برای عمل به آن در نظر گرفته شده نیز آغاز شد تا دستگاه های اجرایی و از جمله وزارت ورزش با لحاظ کردن این بازه زمانی، قانونمند کردن پست های مدیریتی خود و اقدام برای خالی کردن آنها از حضور افراد بازنشسته را آغاز کنند. 

به گفته علی رغبتی مدیرکل دفتر برنامه ریزی ونظارت حوزه ورزش، کنار گذاشتن روسای بازنشسته فدراسیون ها دخالت دولت به حساب نمی آید و ورود نهادهای بین المللی را موجب نخواهد شد با این حال وی تاکید کرده که بازنشسته های ورزش به صورت مصالحت آمیز باید خود کنار بروند و وزارت ورزش رئیسی را برکنار نمی کند. 

البته که مسعود سلطانی فر وزیر ورزش هم از تعیین سرپرست برای فدراسیون هایی که شامل حال این قانون می شوند خبر داده اما آنچه اهمیت دارد اینکه، عمل به قانون منع به کارگیری بازنشستگاه باید طی ٢ ماه انجام شود. با ابلاغ صورت گرفته توسط رئیس جمهور، چند روز از آغاز این مهلت گذشته و طی فرصت باقی مانده بازنشسته های ورزش باید کنار بروند در غیر اینصورت تبعات ادامه حضورشان، گریبان دستگاه تحت مدیریت شان و در کل ورزش را خواهد گرفت. 

بنابه اعلام یک مقام مسئول در مجلس شورای اسلامی، اگر بازنشسته ها در پایان فرصت دوماهه ترک پست نکنند با دستور دیوان محاسبات به ذی‌حسابان و مقامات مالی،  پرداخت حقوق و هر پرداختی دیگری در وجه آنها ممنوع می شود. دیگر اینکه امضای فرد بازنشسته مسدود شده و دیگر وی نمی تواند به نام دستگاه صاحب امضای مالی باشد.

شرایط افراد قبل از ابلاغ ملاک است؛ بازنشسته های ورزش دیگر رایزنی نکنند
فرزندان شهدا، جانبازان بالای ٥ درصد و آزادگان بالای ٣ سال اسارت از شمول قانون منع به کارگیری بازنشسته ها، مستثنی هستند. بر همین اساس برخی روسای فدراسیون ها که جزو جانبازان به حساب می آیند از چندهفته پیگیرِ رایزنی هایی برای افزایش درصد جانبازی  خود بودند. رئیس یکی از فدراسیون ها هم طی این مدت با جمع آوری فیلم های آرشیوی از سال های حضور در جبهه، به دنبال گرفتن مجوز برای ادامه کار بود.

با ابلاغ قانون اما ادامه پیگیری های این دسته از بازنشسته های ورزش - در صورتیکه که هنوز به نتیجه نرسیده باشند - در تغییر وضعیت آنها تاثیرگذار نخواهد بود چرا که به گفته نایب رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی، «شرایط افراد قبل از ابلاغ قانون تعیین کننده وضعیت آنها برای برخوردار شدن یا نشدن از قانون مورد نظر است».

وزارت ورزش محکوم به «جرم» نشود!
برخی روسای فدراسیون ها و برخی مقامات وزارت ورزش از جمله محمدرضا داورزنی و فریبا محمدیان کسانی هستند که نام آنها به عنوان بازنشسته مطرح است.

البته به گفته علی رغبتی، «وزارت ورزش هیچ بازنشسته ای ندارد» اما بر کسی هم پوشیده نیست انتصاب دو سال پیش فریبا محمدیان به عنوان معاون امور بانوان وزارت ورزش در حالی انجام شد که وی پیش از آن حکم بازنشستگی خود را از آموزش پرورش دریافت کرده بود و اصلا به همین دلیل از ریاست فدراسیون اسکیت که سال ٩٢ عهده دار آن شده بود، کنار رفت.  

با این حال مسعود سلطانی فر هم به نوعی اعلام کرده که وزارت مطبوعش بازنشسته ندارد چرا که وی در اظهار نظر اخیر خود بر ایجاد تغییرات در برخی فدراسیون ها و معرفی سرپرست برای آنها به واسطه اعمال قانون تاکید کرده و هیچ اشاره ای به تغییرات در وزارت ورزش نداشته است.

به هرحال معاون رئیس جمهور در امور ورزش قطعا بهتر از فرد دیگری از وضعیت مدیران مجموعه خود و بازنشسته بودن یا نبودن آنها مطلع است اما این موضوع باید لحاظ شود که با تاکید یکی از طراحان قانون منع به کارگیری بازنشسته ها، هر فردی که بازنشسته شده و یا بشود و یا یک بار حکم بازنشستگی گرفته و مجددا دعوت به کار شده باشد، شامل این قانون خواهد شد.

همچنین این مقام مسئول در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حضور بازنشسته در حکمِ «جرم» است، اعلام کرده مدیرانی که حکم بازگشت به کار این افراد را امضا می‌کنند برکنار می‌شوند چون حکم انفصال برای مدیری که حکم فرد بازنشسته را صادر کرده است، زده می شود. 

مجموعه ورزش چند بازنشسته دارد؟
فوتبال، والیبال، هندبال، قایقرانی، کاراته، جودو، تنیس، هاکی، قایقرانی، ورزش های رزمی، ورزش های همگانی و سه گانه از جمله فدراسیون هایی هستند که نام روسای آنها به عنوان بازنشسته مطرح است.

مدیرکل دفتر ارزیابی و نظارت حوزه ورزش وزارت ورزش نیز پیش از این در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرده بود که رئیس ١٢ - ١٠ فدراسیون بازنشسته هستند اما با توجه به استثناهای لحاظ شده، امکان دارد تعداد آنها کمتر شود.

در هر صورت با ابلاغ قانون منع به کارگیری بازنشستگان کم کم باید شاهد کنار رفتن این دسته افراد از بدنه ورزش باشیم به خصوص اینکه پیش از این مسعود سلطانی فر وزیر ورزش اعلام کرده بود بازنشسته های ورزش در هفته اول ابلاغ قانون کنار می روند. . وی روز جمعه هم اعلام کرد که به زودی سرپرست فدراسیون های مشمول قانون، معرفی می شوند.

با این اوصاف و البته با توجه به همزمانی روزهای ابتدایی ابلاغ صورت گرفته با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی حسینی، از روز شنبه شمارش معکوس برای کنار رفتن بازنشسته‌های ورزش آغاز می‌شود.

نظرات بینندگان