arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۰۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۸ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۷

نیویورک تایمز: معاون دادستان کل آمریکا بدنبال استراق سمع کاخ سفید و عزل ترامپ بود

روزنامه نیویورک تایمز فاش کرد که «راد روزنستاین» معاون وزیر دادگستری آمریکا سال گذشته پیشنهاد کرده بود که از دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور در کاخ سفید استراق سمع کرده و اغتشاشی را که دولت وی را دربرگرفته افشا کنند. نیویورک تایمز ادامه داد: این پیشنهاد معاون وزیر دادگستری آمریکا در بهار سال گذشته زمانی مطرح شده که از یک سو اخراج جیمز کومی رئیس وقت اف بی آی توسط ترامپ و درخواست وی از کومی برای وفاداری به او و پایان دادن به تحقیقات درباره یکی از مشاورانش و از سوی دیگر موضوع افشای اطلاعات طبقه بندی شده به روسیه از سوی ترامپ، کاخ سفید را دچار بحران کرده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه نیویورک تایمز فاش کرد که معاون دادستان کل آمریکا طرحی برای استراق سمع کاخ سفید و استفاده از آن برای عزل ترامپ کشیده بود.

به گزارش ایرنا، این روزنامه آمریکایی در گزارش خود نوشت که «راد روزنستاین» معاون وزیر دادگستری آمریکا سال گذشته پیشنهاد کرده بود که از دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور در کاخ سفید استراق سمع کرده و اغتشاشی را که دولت وی را دربرگرفته افشا کنند.
بر اساس این گزارش، طرح روزنستاین این بوده که با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده از طریق استراق سمع و به کارگیری برخی از اعضای کابینه ترامپ، از متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا برای عزل وی از مقام ریاست جمهوری استفاده کنند.
نیویورک تایمز ادامه داد: این پیشنهاد معاون وزیر دادگستری آمریکا در بهار سال گذشته زمانی مطرح شده که از یک سو اخراج جیمز کومی رئیس وقت اف بی آی توسط ترامپ و درخواست وی از کومی برای وفاداری به او و پایان دادن به تحقیقات درباره یکی از مشاورانش و از سوی دیگر موضوع افشای اطلاعات طبقه بندی شده به روسیه از سوی ترامپ، کاخ سفید را دچار بحران کرده بود.
روزنستاین که به تازگی مسئولیت نظارت بر پرونده روسیه را به عهده گرفته بود، با نوشتن یادداشتی انتقادی درباره کومی نقش مهمی در اخراج وی ایفا کرد.
وی پیشنهاد عزل ترامپ را در دیدار‌ها و مکالمات خود با دیگر مقام‌های وزارت دادگستری و اداره تحقیقات فدرال (اف بی آی) آمریکا از جمله اندرو مک کیب جانشین کومی مطرح کرده بود.
روزنستاین به مک کیب گفته بود که ممکن است نظر موافق جف سشنز وزیر دادگستری و جان کلی وزیر وقت امنیت داخلی و رئیس کنونی کارکنان کاخ سفید را در این باره جلب کند.
روزنستاین ادعای نیویورک تایمز را که به نقل از مقام‌های ناشناس مطرح شده، به کلی رد کرد و گفت که طبق برخورد‌های شخصی من با رئیس جمهوری (ترامپ)، استفاده از متمم ۲۵ ام هیچ مبنایی ندارد.
متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا در سال ۱۹۶۷ توسط کنگره ۸۹ ام به تصویب رسید که شرایط جانشینی رئیس جمهوری این کشور در صورت ناتوانی از اداره کشور، مرگ، استعفا یا عزل را مطرح می‌کند.

نظرات بینندگان