arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۰۷۶۵
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۰ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۷

پمپئو: ایران را مسئول حمله به آمریکا در عراق می‌دانیم

وزیر امور خارجه آمریکا با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس و خصمانه این کشور علیه ایران گفت: هر حمله‌ای که توسط نیروهای مورد حمایت ایران علیه آمریکا در عراق انجام شود تهران پاسخگو خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه آمریکا با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس و خصمانه این کشور علیه ایران گفت: هر حمله‌ای که توسط نیروهای مورد حمایت ایران علیه آمریکا در عراق انجام شود تهران پاسخگو خواهد بود.

به گزارش ایسنا، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری سی ان ان گفت که اگر ایران یا نیروهای مورد حمایتش در عراق حمله‌ای علیه آمریکا انجام دهند واشنگتن دست به اقدام مستقیم علیه تهران خواهد زد.

پمپئو گفت: ما به جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده‌ایم که استفاده از نیروهای نیابتی برای حمله به آمریکا مانع از این نخواهد شد که ما علیه عامل اولیه دست به اقدام نزنیم. ما به ایران اجازه نخواهیم داد که استفاده از نیروهای نیابتی برای حمله به منافع آمریکا بی پاسخ بماند. ایران برای این حملات مسئول دانسته خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اقدام آمریکا نظامی خواهد بود تنها تاکید کرد که آنها (ایران) مسئول دانسته خواهند شد.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه‌ی این گفت‌وگو به تکرار ادعاهای واهی و نخ‌نمای واشنگتن علیه تهران پرداخت و مدعی شد که ایران به عنوان بزرگترین حامی تروریسم با جهان مقابله می‌کند.

پمپئو همچنین ادعا کرد که ایران به نیروهای مورد حمایتش در عراق و لبنان و به علاوه یمن تسلیحات می‌دهد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به انتقاد از جان کری وزیر امور خارجه پیشین آمریکا پرداخت و گفت: مشکل کری این بود که هرگز با دشمنان آمریکا همچون دشمن رفتار نکرد.

رییس دستگاه دپیلماسی آمریکا تصریح کرد: هیچ آمریکایی به ویژه هیچ یک از وزرای امور خارجه سابق نباید به طور فعال به گونه‌ای صحبت کند که سیاست خارجی دولت آمریکا را تضعیف کند. تمام آمریکایی‌ها به خصوص وزیر امور خارجه پیشین باید از سیاست خارجی حمایت کند و این کاملا روشن است.

به گزارش سی ان ان پمپئو به اظهارات اخیر جان کری اشاره داشته است که به مقامات ایرانی گفته بود برای روی کار آمدن یک دولت دموکرات دیگر (در آمریکا) صبر کنید.

پیش از این سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز گفته بود در صورت وقوع هرگونه حمله علیه آمریکا در عراق، واشنگتن تهران را مسئول آن خواهد دانست و به آن پاسخ خواهد داد.

به گزارش ایسنا، این ادعاهای مقامات آمریکایی در حالی به طور مرتب تکرار می‌شود که ایران بارها تاکید کرده است سیاست‌های مداخله‌جویانه و جنگ‌طلبانه واشنگتن و متحدان منطقه‌ای‌اش در خاورمیانه عامل اصلی تمامی اختلافات و درگیری‌ها در این منطقه است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از آمریکا خواسته است همچون یک کشور نرمال رفتار کند، چرا که دولت آمریکا تهدید اصلی علیه خاورمیانه و صلح جهانی است.

ظریف در پیام توییتری نوشت: این حقیقت است که یک تهدید واقعی علیه منطقه ما و صلح و امنیت بین‌الملل وجود دارد: این تهدید حقی است که دولت ترامپ به خود برای بی‌ثبات کردن جهان به همراه همدستان سرکش در منطقه‌مان می‌دهد.آمریکا باید شروع به رفتار کردن همچون یک کشور نرمال کند.

نظرات بینندگان