arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۰۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۱ - ۰۱ مهر ۱۳۹۷

معاون آموزش و پرورش: تکالیف درسی در کلاس‌های با تراکم ۱۶ تا ۲۵ نفر باید سر کلاس انجام شود

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش با ایلنا با اشاره به جزئیات جایگزین تکالیف مهارتی به جای مشق شب توضیح داد: در رابطه با تکالیف مهارت محور، استفاده از حذف مشق شب بیان دقیقی نیست، علی رغم اینکه ما توضیح دادیم؛ دانش‌آموزان تکالیف درسی‌شان را در کلاس‌هایی که تراکم ۱۶ تا ۲۵ نفر هستند در مدرسه و زیر نظر معلم انجام دهند. در عین حال دانش‌آموزان زمان خارج از مدرسه تکالیف مهارت‌محور را خواهند داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان تکالیف درسی‌شان را در کلاس‌هایی که تراکم ۱۶ تا ۲۵ نفر هستند، در مدرسه و زیر نظر معلم باید انجام دهند.

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به جزئیات جایگزین تکالیف مهارتی به جای مشق شب توضیح داد: در رابطه با تکالیف مهارت محور، استفاده از حذف مشق شب بیان دقیقی نیست، علی رغم اینکه ما توضیح دادیم؛ دانش‌آموزان تکالیف درسی‌شان را در کلاس‌هایی که تراکم 16 تا 25 نفر هستند در مدرسه و زیر نظر معلم انجام دهند.در عین حال دانش‌آموزان زمان خارج از مدرسه تکالیف مهارت‌محور را خواهند داشت.

حکیم‌زاده با بیان تاکید سند تحول بنیادین بر این طرح گفت: در تکالیف مهارت‌محور، مشق زندگی مدنظر است و دانش‌آموزان مهارت‌هایی که در مدرسه آموختند را در منزل یا بیرون از منزل تمرین می‌کنند. طبق سند برنامه درسی ملی و سند تحول بنیادین تقویت مهارت‌های زندگی مورد توجه قرار خواهد گرفت؛ به این شکل که دانش‌آموزان دیگر مجبور نیستند، تکالیف را با رونویسی و بدون هدف در منزل انجام دهند، بلکه از این به بعد تکالیف و یادگیری هدفمند خواهد بود. به عنوان مثال دانش آموزان برای تقویت و یادگیری مفاهیم جمع و تفریق ریاضی و در کنار آن یادگیری مفاهیم مدیریت مالی و استفاده درست از منابع ممکن است، همراه با خانواده خود خرید روزانه و حساب کتاب‌ها را انجام دهند.

وی ادامه داد: همچنین دانش‌آموز ممکن است؛ برای تقویت مهارت دیگری برنامه قصه‌خوانی را در منزل انجام دهد، یا برای اینکه مهارت حفظ محیط زیست را یاد بگیرد از راه خانه به مدرسه مشاهدات خود درباره محیط زیست را یادداشت کند و به کلاس بیاورد. این گونه نیست که تکالیف دانش‌آموزان به طور کلی حذف شود، بلکه تکالیف هدفمند می‌شوند. تکالیف درسی که مربوط به تمرین کردن است در محیط مدرسه انجام می‌شود و تکالیفی که مهارت محور و یا با عنوان مشق زندگی هستند در منزل انجام خواهد شد.

حکیم‌زاده در پاسخ به این سوال که اغلب معلمان از زمان کم برای تدریس در کلاس درس گلایه‌مند هستند، آیا با انجام این تکالیف و بررسی آنها توسط معلمان، وقت کلاس برای آموزش گرفته نخواهد شد؟ گفت: ما برای کلاس‌هایی با تراکم 16 تا 25 نفر این طرح را در نظر گرفته‌ایم و در کلاس‌هایی که تراکم جمعیتی بیشتر از این دارند، اجرا نمی‌شود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش به نقش پررنگ والدین برای انجام تکالیف مهارتی اشاره کرد و گفت: به طور کلی والدین باید به عنوان یکی از شرکای اصلی یادگیری در کنار معلم و دانش‌آموزان باشند، در گذشته شاید این همکاری شکل درستی نداشت. در تکالیف مهارت محور هدف ما درگیر کردن خانواده‌ها در یادگیری‌های اصلی است که متاسفانه به دلایل متعدد ممکن است مغفول مانده باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این ایده منطبق بر رویکردهای جدید تعلیم و تربیت در دنیا است و نظام‌های آموزشی دیگر نیز این را اجرا می‌کنند، از این رو نقش خانواده‌ها بسیار مهم است. در عین حال معلمان هم می‌توانند با خلاقیت خودشان روش‌های مناسب برای ارتباط گرفتن با خانواده‌ها داشته باشند.

حکیم‌زاده اضافه کرد: با توجه به دایره وسیع مهارت‌ها ما تلاش می‌کنیم، با استفاده از ایده‌های خوب معلمان و با تبیین رویکرد و ارائه راهنمایی و خطوط اصلی بقیه کار را به معلمان واگذار کنیم تا آنها خودشان کار را جلو ببرند.

او در پایان تاکید کرد: امیدوارم با جذب نیروی انسانی لازم برای دوره‌های ابتدایی به سمتی برویم که در آینده شاهد کلاس‌هایی با تراکم بالای 25 نفر نباشیم و در کلیه مدارس دانش آموزان تکالیف درسی یا مشق شب‌شان را در مدرسه و زیر نظر معلم انجام دهند و همچنین نقش خانواده به صورت صحیح در این زمینه ایفا شود.

نظرات بینندگان