arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۰۹۹۹
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۴ - ۰۱ مهر ۱۳۹۷

محسن هاشمی: علت تحمیل جنگ علیه ایران، احساس ضعفی بود که آنها از داخل کشور داشتند / مانند زمان دفاع مقدس، نیازمند وحدت ملی و خاموش کردن آتش کینه و اختلافات در داخل جامعه هستیم

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به شرایط کنونی کشور اظهار داشت: نیازمند وفاق عمومی و وحدت ملی بین همه سلایق و دیدگاه‌ها جهت دفاع از منافع ملی هستیم.، وحدتی که در دفاع مقدس ایجاد شد و پیروزی‌های پیاپی را برای ما به ارمغان آورد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به شرایط کنونی کشور اظهار داشت: نیازمند وفاق عمومی و وحدت ملی بین همه سلایق و دیدگاه‌ها جهت دفاع از منافع ملی هستیم.، وحدتی که در دفاع مقدس ایجاد شد و پیروزی‌های پیاپی را برای ما به ارمغان آورد.

محسن هاشمی پیش از بررسی دستور هشتاد و هشتمین جلسه شورا ابتدا یاد شهدای حادثه تروریستی اهواز را گرامی داشت و اظهار داشت: سلام بر ایران، سلام بر خوزستان، سلام بر اهواز و سلام بر خانواده های شهدای حادثه تروریستی رژه دفاع مقدس. این حادثه در شرایطی که دشمنان ایران بویژه مثلث شوم اسرائیل، دولت ترامپ و برخی حکومتهای عربی، جمهوری اسلامی را به تروریسم متهم می کردند، مظلومیت ایران را نشان داد، 4 دهه است که ما قربانی تروریسم دولتی هستیم و امروز هم افکارعمومی جهانیان مظلومیت مردم ونیروهای مسلح ایران را دربرابر اقدامات ناجوانمردانه گروهک داعش یا دنباله روهای داخلی آنها مشاهده کرد، این اقدامات تنها انسجام و وحدت داخلی مردم ایران را دربرابر بیگانه تقویت می کند و نشان می دهد چشم انداز حرکت کسانی که با ایجاد ارتباط و وابستگی به سایرکشورها در پی ایجاد تغییرات در داخل کشورند، جز خون وخشونت و قربانی شدن بیگناهان چیز دیگری نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه در ایام حضور افتخار آفرین و تاریخی زینب کبری سلام علیها در کوفه قرار داریم نقش این زن در تاریخ بی نظیر برشمرد و گفت: پس از قتل عام خانواده وبزرگانش در برابر یکی از بزرگترین امپراطوری های زمان، تنها با زبان منطق، عقلانیت و تکیه کردن بر فطرت انسانی، بزرگترین قدرتها را وادار به عقب نشینی می کند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: زینب (س) نمونه درخشانی از حضور زن در جامعه در است که در سخت ترین شرایط ، بزرگترین مسئولیتها را بعهده می گیرد و نشان می دهد که نمی توان برای نقش آفرینی زن مسلمان در تحولات اجتماعی سقف تعیین کرد.

وی همچنین فرارسیدن آغاز سال تحصیلی را به همه دانش آموزان، دانشجویان ، معلمان واساتید حوزه و دانشگاه تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که دوران موفق و همراه با شکوفایی علمی و فرهنگی را شاهد باشیم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه بخش مهمی از بار آغاز تحصیلی نیز بدوش سیستم حمل و نقل عمومی و پلیس راهنمایی و رانندگی است ، اظهار داشت: باید ضعف وکمبود امکانات وظرفیت را با تلاش بیشتر خود جبران کنیم و امیدواریم با جبران کاستی های گذشته ، بتوانیم نیازها و انتظارات به حق شهروندان را در حوزه تقویت حمل ونقل عمومی و کاهش ترافیک تامین کنیم.

وی همچنین با اشاره به آغاز هفته دفاع مقدس و با توجه به شرایط خطیر کشور تاکید کرد: البته در اکثر کشورهای جهان که شاهد جنگی گسترده بودند، پایان جنگ را بعنوان گرامیداشت شهدا و ایثارگران کشور گرامی می دارند و با توجه به آنکه جنگ هشت ساله ایران وارتش بعثی عراق، با پیروزی دیپلماتیک جمهوری اسلامی و معرفی ارتش عراق بعنوان متجاوز خاتمه یافت، بجز زمان اعلام رسمی سازمان ملل که همزمان با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در کنفرانس سران اسلامی بود ، بصورت رسمی در کشور مورد توجه قرار نگرفت که شایسته است سالروز معرفی عراق بعنوان متجاوز در آذرماه بعنوان روز پیروزی ایران در دفاع مقدس تکریم شود.

وی ادامه داد: اما سوال مهمی که بمناسبت این ایام می توان طرح کرد، این است که چرا جنگ آغاز شد؟ در این باره می توانیم به عوامل گوناگونی اشاره کنیم اما مهمترین نکته این است که جنگ را ما آغاز نکردیم و برما از سوی عراق وبا حمایت وچراغ سبز قدرتهای شرق و غرب تحمیل شد وعلت تحمیل آن نیز احساس ضعفی بود که از داخل کشور و شرایط پس از انقلاب داشتند.

به گفته هاشمی طبیعی بود که اگر ما در آنزمان در موضع قدرت بودیم، احتمال اینکه فردی مانند صدام به خود اجازه حمله به ایران را بدهد و قدرتهای منطقه ای وجهانی هم از او حمایت کنند، بسیار کاهش می یافت.

وی گفت: رییس جمهور وقت که فرماندهی کل قوا از سوی امام خمینی به او تفویض شده بود با دیگر مسئولان قوا اختلافات اساسی داشت و وقت و تمرکز مسئولان بجای رسیدگی به امور کشور و مقابله با تهدیدات صرف پیش بردن اختلافات خود می شد.

هاشمی علت دوم را چند دستگی در جامعه برشمرد و ادامه داد: اختلافات قومی، ایدئولژیک و فرهنگی ومذهبی مردم را چند دسته کرده بود واین اختلافات موجب درگیری های مسلحانه و فیزیکی نیز می شد.
علت سوم به تعبیر رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز عدم واقع گرایی برخی مسئولان و پیشی گرفتن ارمان گرایی و شور انقلابی بر عقلانیت ودر نظر گرفتن واقعیتهای جامعه وتوانمندی های خود بود، تندروی در انقلابی گری موجب بروز پیامدهای در حوزه دیپلماسی، سیاست و اقتصاد شد که بیش از پیش کشور را تضعیف کرد و طبیعی است که دشمنی مانند صدام از ضعف ما استفاده و به ایران حمله کرد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه مدیریت هوشمندانه امام خمینی این بود که به سرعت ریشه های ضعف را کشف کرد و با برطرف کردن آن موجب شد که ظرف کمتر از دوسال، ایران بتواند دست بالا در جنگ را پیدا کند و بخش عمده اراضی اشغال شده خود را پس بگیرد ، اظهار داشت: پایان جنگ نیز دقیقا با همین راهبرد از سوی امام صورت گرفت، ایجاد اجماع بین مسئولان، ایجاد یکپارچگی بین مردم و واقع گرایی و عملگرایی در تصمیم گیری.

محسن هاشمی تاکید کرد: امروز هم باید بدانیم که دشمنان ایران که شاید ترامپ نماد آنها تلقی شود برای تصمیم گیری، مترصد کشف شرایط داخلی ما هستند، اگر از درون کشور احساس ضعف شود قطعا در اقدام آنها تفاوت ایجاد خواهد کرد، وفاق و اجماع مسئولان در کنار رفع اختلافات از بین جامعه و واقع گرایی سه محوری است که کلید موفقیت امروز ما در برابر دشمنان کشور است و تدابیر مقام معظم رهبری در حمایت از دولت ونکوهش تضعیف و اختلاف افکنی بین مسئولان دقیقا در همین راستا قرار دارد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه کسانی که برای حل مسایل کشور به دنبال راه حل خارجی هستند ، گفت: باید بدانند که باید راه را در درون خود پیدا کنیم و از طریق تقویت توانمندی های داخلی، اجماع عمومی و همگرایی مسئولان کشور را به سطحی از قدرت ملی برسانیم که قدرتهای بیگانه تصور رویارویی با ایران را به ذهن خود راه ندهند.

وی تاکید کرد: ما نیازمند خاموش کردن آتش کینه واختلافات در داخل جامعه و ایجاد وفاق عمومی و وحدت ملی بین همه سلایق و دیدگاهها جهت دفاع از منافع ملی هستیم، وحدتی که در دفاع مقدس ، زمانی که ایجاد شد پیروزی های پیاپی را برای ما به ارمغان آورد.

نظرات بینندگان