arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۱۱۷۹
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۴ - ۰۲ مهر ۱۳۹۷
فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

هیچ تابویی در مذاکرات ایران و امریکا وجود ندارد؛ از مذاکراتی که در راستای منافع ملی کشور باشد استقبال می کنیم / نباید باب دیپلماسی را ببندیم؛ باید برای تنش زدایی با هر بازیگری حتی آمریکا آمادگی داشته باشیم / شرایط حضور روحانی با ۴ ساله دوم احمدی نژاد بسیار متفاوت است؛ اکنون مواضع روحانی و ظریف بیش از مواضع ترامپ و پمپئو به گفتمان دیپلماتیک روز دنیا نزدیک است / ترامپ پلن و برنامه ای برای مذاکره ندارد

حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفت که هیئت ایرانی در اجلاس پیش روی مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد وارد فضای تنش مبتنی بر سخنرانی نخواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفت که هیئت ایرانی در اجلاس پیش روی مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد وارد فضای تنش مبتنی بر سخنرانی نخواهد شد.

به گزارش «انتخاب»، فلاحت پیشه گفت که هیچ تابویی در مذاکرات ایران و آمریکا وجود ندارد و هیئت ایرانی باید با حضوری جدی، آمادگی تنش زدایی با هر بازیگری در عرصه بین المللی حتی آمریکا را داشته باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مصاحبه با یورونیوز افزود: «ایران در مجمع عمومی سازمان ملل حضوری عالی رتبه خواهد داشت و اعتقاد من این است که ایرانی ها باید حضور جدی داشته و باب دیپلماسی را نبندند و برای تنش زدایی با هر بازیگری حتی امریکا آمادگی داشته باشند ولی در عین حال از مواضع بر حق خود و موضع مشارکت جویانه ایران در برجام و البته عهدشکنی آمریکا که بخشی از عهدشکنی های ترامپ است باید نقد منطقی و جدی داشته باشند.»

او گفت: «من فکر می کنم هیئت ایرانی وارد یک فضای تنشی مبتنی بر سخنرانی نمی شود. ایران به اندازه کافی هم از لحاظ تئوریک و هم از لحاظ مصداقی، برای دفاع از سیاست مشارکت جویانه خود در دنیا یعنی چیزی که دنیای امروز نیاز دارد و مشارکت برای مقابله با بحران ها و به خصوص منع اشاعه، ادله و مصداق دارد و چون ایران به اندازه کافی ادله دارد شرایط حضور آقای روحانی خیلی متفاوت از گذشته به خصوص ۴ ساله دوم آقای احمدی نژاد است. در ۴ ساله دوم آقای احمدی نژاد ما دیدیم که یک سری سخنرانی ها فقط از سوی ایران مطرح می شد اما الان من معتقدم که ادله و مصادیقی از سوی رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران مطرح می شود که به زبانی مواضع ایران یعنی روحانی و ظریف بیش از مواضع ترامپ و پمپئو به گفتمان دیپلماتیک روز دنیا نزدیک است.»

مقامات آمریکایی بارها آمادگی خود را برای مذاکره با مقامات ایران اعلام کرده اند و حشمت الله فلاحت پیشه در این زمینه گفت: «به هرحال معنای مذاکره مشخص است. آقای ترامپ پلن و برنامه ای برای مذاکره ندارد حتی با کره شمالی هم مشخص شد که نداشت. ایشان صرفا مذاکره را به گونه ای مقتدرانه مطرح می کند بدون اینکه برنامه ای داشته باشد درباره ایران البته بی برنامه تر از کره شمالی هم مطرح می شود. من معتقد هستم که الان آمریکا برنامه و راهبری برای مذاکره ندارند و فقط لفظ مذاکره را به کار گرفته اند.»

او در پاسخ به این سوال که وقتی از آمادگی برای تنش زدایی حتی با آمریکا سخن می گویید به این معنی است که احتمال مذاکره با مقام های آمریکایی در اجلاس پیش روی سازمان ملل وجود دارد؟ گفت: «هیچ تابویی در مذاکرات ایران و امریکا وجود ندارد. ایرانیان در برجام تابوشکنی کردند و اگر مذاکره و تنش زدایی در راستای منافع ملی کشور باشد طبیعتا ایرانی ها از مذاکراتی که در راستای منافع ملی کشورشان باشد استقبال می کنند ولی واقعیت این است که مولفه های موجود و تحلیل محتوای مواضع مقامات آمریکایی چنین چیزی را به ما نشان نمی دهد.»

نظرات بینندگان