arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۱۲۳۴
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۰ - ۰۲ مهر ۱۳۹۷

رئیس جمهوری لبنان از حضور حزب الله در سوریه دفاع کرد

«میشل عون» رئیس جمهوری لبنان از حضور حزب الله در سوریه دفاع کرد و آن را در جهت دفاع ازکشورش در مقابل هجوم تروریست ها دانست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس جمهوری لبنان از حضور حزب الله در سوریه دفاع کردوی در گفت و گو با نشریه فرانسوی «فیگارو» که امروز منتشر شد، افزود: برخی دخالت حزب الله در جنگ علیه داعش و النصره در سوریه را محکوم می کنند اما واقعیت آن است که تروریست ها به سرزمین ما هجوم آوردند و حزب الله از کشور دفاع کرد. 
وی در عین حال تاکید کرد که حزب الله در داخل لبنان نقش نظامی ندارد و در مرز با اسرائیل اقدامی انجام نمی دهد.
عون یادآورشدکه وضعیت حزب الله با مساله خاورمیانه و حل نزاع در سوریه مرتبط است.
رئیس جمهوری لبنان در پاسخ به این پرسش که آیا حزب الله در تصمیم های استراتژیک در لبنان حق وتو دارد؟، گفت: نه. در لبنان نظام توافقی وجود دارد و ابراز نظر به معنی استفاده از حق وتو نیست. 
عون همچنین درباره فشارها و تحریم ها علیه حزب الله و تاثیر آن بر لبنان گفت: فشارهای جهانی علیه حزب الله جدید نیست و در حال افزایش است. برخی طرف ها به دنبال تسویه حساب های سیاسی با حزب الله هستند. آنها نتوانستند در عرصه نظامی با حزب الله تسویه حساب کنند چرا که این حزب ، اسرائیل را در سال های 1993 و 1996 و به طور ویژه در سال 2006 شکست داد.
رئیس جمهوری لبنان اذعان کرد که بیش از یک سوم لبنانی ها پایگاه مردمی حزب الله هستند. 
عون از اینکه افکار عمومی برخی از کشورهای خارجی در قرار دادن حزب الله به عنوان دشمن مصمم است، اظهار تاسف کرد.
وی احتمال استفاده از جنوب لبنان برای رویارویی بین ایران و رژیم صهیونیستی را رد کرد.
رئیس جمهوری لبنان در پاسخ به این پرسش که «آیا شما مطمئن هستید که حزب الله نظر شما را قبول می کند و طوری رفتار می کند که شما فرمانده کل نیروهای مسلح هستید؟» گفت: طبیعتا. چنانچه لبنان مورد تجاوز اسرائیل قرار نگیرد از خاک لبنانی هیچ تیری شلیک نخواهد شد اما اگر این اتفاق افتاد، لبنان حق دفاع از خود را دارد.
وی همچنین درباره روابط لبنان و سوریه یادآورشد:بیروت مخالف دخالت در امور داخلی هر کشوری است و ما سیاست دوری از تنش در قابل نزاع ها در منطقه و به طور مشخص در سوریه پیش گرفته ایم. اما در عین حال سفارت ما در سوریه و سفارت این کشور در لبنان همچنان باز است.
عون درباره بازپس گیری شهر ادلب توسط نیروهای دولتی سوریه یادآور شد که ادلب بخشی از سوریه است.

نظرات بینندگان