arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۱۳۷۵
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۵ - ۰۳ مهر ۱۳۹۷

عراقچی: نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۴ انزوای آمریکا را به تصویر کشید

معاون وزیر امور خارجه گفت: وزرای خارجه در بیانیه ای اظهار تاسف عمیق خود را نسبت به خروج آمریکا از برجام اعلام کردند و در یک مقابله آشکار با تحریم‌های یک جانبه آمریکا بر تعهدات خود مندرج در بیانیه قبلی در تاریخ ۱۵ تیر ۹۷ در موضوعاتی همچون حفظ و ارتقای روابط گسترده‌تر اقتصادی با ایران؛ حفظ و استمرار کانال‌های مؤثر مالی برای تعامل با ایران؛ تداوم صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی؛ و ... تاکید کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: نشست وزرای خارجه ایران و کشور‌های ۱+۴ که پیش از تلاش آمریکا برای استفاده ابزاری از شورای امنیت و اجرای نمایش علیه ایران برگزار شد، حمایت اروپا، چین و روسیه از ایران و انزوای آمریکا را به روشنی به تصویر کشید.

به گزارش ایرنا، «سید عباس عراقچی» که به همراه رییس جمهوری و وزیر امور خارجه به نیویورک رفته است امروز - سه شنبه - در صفحه اینستاگرام خود با انتشار تصویری از کنفرانس مطبوعاتی مشترک محمد جواد ظریف و فدریکا موگرینی پس از نشست وزرای خارجه ایران و کشور‌های ۱+۴ نوشت: در پایان این نشست وزرای خارجه ایران و کشور‌های ۱+۴ اقدام به صدور بیانیه مشترکی کردند که واجد نکات مهم و قابل توجهی است.


وی ادامه داد: در این بیانیه کشور‌های عضو برجام بر اجرای کامل و موثر این توافق از جمله در حوزه رفع تحریم‌ها تاکید و اذعان کردند که رفع تحریم‌ها و برخورداری ایران از منافع اقتصادی حاصله، بخش کلیدی و حیاتی برجام است.


معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: وزرای خارجه در این بیانیه اظهار تاسف عمیق خود را نسبت به خروج آمریکا از برجام اعلام کردند و در یک مقابله آشکار با تحریم‌های یک جانبه آمریکا بر تعهدات خود مندرج در بیانیه قبلی در تاریخ ۱۵ تیر ۹۷ در موضوعاتی همچون حفظ و ارتقای روابط گسترده‌تر اقتصادی با ایران؛ حفظ و استمرار کانال‌های مؤثر مالی برای تعامل با ایران؛ تداوم صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی؛ و ... تاکید کردند.


عراقچی یادآور شد: آن‌ها همچنین تعهد خود را به پیگیری اقدامات مشخص و موثر برای تضمین کانال‌های پرداخت با ایران تکرار کردند.


وی افزود: نظر به فوریت و ضرورت حصول به نتایج ملموس، وزرای خارجه از پیشنهادات عملی برای حفظ و توسعه کانال‌های پرداخت و به طور مشخص ابتکار تاسیس یک «سازوکار ویژه» برای تسهیل پرداخت‌های مربوط به صادرات (شامل نفت) و واردات ایران، که فعالان اقتصادی را در تعقیب تجارت مشروع با ایران مساعدت کرده و به آن‌ها اطمینان مجدد می‌دهد، استقبال کردند.


معاون سیاسی وزیر امور خارجه تاکید کرد: آن‌ها همچنین بر اراده قوی خود برای حمایت از فعالیت بیشتر برای عملیاتی کردن فوری این «سازوکار ویژه» در کنار تداوم تعامل با شرکای منطقه‌ای و بین المللی تصریح کردند.


وی یادآورشد: بیانیه وزرای خارجه ایران و کشور‌های ۱+۴ دیگر کشور‌ها را نیز به اتخاد سیاست‌ها و ایجاد سازوکار‌های مشابه در روابط اقتصادی خود با ایران تشویق کرده و خواهان حفظ و تقویت روابط دو جانبه اقتصادی با ایران و بسیج همه امکانات از جمله از طریق همکاری باکشور‌های ثالث برای عادی سازی موثر روابط تجاری و بازرگانی با ایران شده است که بیان آشکار اراده اعضا برای حفظ برجام است و آشکارا در مقابل اراده آمریکا برای نابودی برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها بر ایران قرار دارد.

نظرات بینندگان