arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۱۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۷ - ۰۴ مهر ۱۳۹۷

ممنوعیت صادرات چند کالا از بازارچه مرزی چذابه / رب، گوجه فرنگی، گوشت و ...

ناظر گمرکات خوزستان گفت: صادرات گوجه فرنگی و رب گوجه، یونجه، کاه و کلش، پودر ماهی و گوشت، انواع سبوس و کنجاله سویا به عراق از بازارچه مرزی چذابه تا اطلاع بعدی ممنوع است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

ناظر گمرکات خوزستان گفت: صادرات گوجه فرنگی و رب گوجه، یونجه، کاه و کلش، پودر ماهی و گوشت، انواع سبوس و کنجاله سویا به عراق از بازارچه مرزی چذابه تا اطلاع بعدی ممنوع است.

غلامرضا بلوطی میرزا روز چهارشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: ممنوعیت این کالا‌ها با هدف تنظیم بازار داخلی و جلوگیری از افزایش بی رویه و غیرمنطقی این محصولات گرفته شده است.

وی با بیان اینکه گمرک بر اساس وظایف قانونی از صادرات این کالا‌ها جلوگیری خواهد کرد از تجار و بازرگانان محلی خواست از بارگیری این کالا‌ها به بازارچه مرزی چذابه جلوگیری کنند.

بلوطی میرزا، پیش بینی کرد با توقف صادرات این کالا‌ها، بهای این کالا‌ها در داخل روند کاهشی داشته باشد.
در چند روز اخیر افزایش قیمت برخی محصولات کشاورزی از جمله گوجه فرنگی و سیب زمینی نگرانی مردم را به دنبال داشته است.

صادرات کالا‌های غیرنفتی به عراق در چند ماه اخیر از ۲ بازارچه مرزی چذابه و شلمچه به دلیل نوسانات ارزی و افزایش قدرت خرید بازرگانان عراقی افزایش یافته ضمن آنکه ورود گردشگران عراقی از این ۲ مرز نیز تا سه برابر حد معمول افزایش یافت.

به گزارش ایرنا مرز زمینی چذابه در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز، شلمچه در ۱۶ کیلومتری غرب خرمشهر و مرز دریایی خرمشهر به تدریج از تیر ۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق برای صادرات کالا و در مهر همان سال برای تردد زائران عتبات عالیات باز شد.

پارسال حدود یک میلیارد دلار کالای غیرنفتی شامل تره بار، مصالح ساختمانی، خودرو، لوازم خانگی و برقی، آرد، دام زنده، لبنیات و آبزیان پرورشی از مرز‌های زمینی و دریایی خوزستان به عراق صادر شد که سهم بازارچه مرزی چذابه حدود ۳۵۰ میلیون دلار بود.

پیش بینی شده با توجه به افزایش روند صادرات کالا از بازارچه چذابه، ارزش کالا‌های صادراتی ایران به عراق از این بازارچه افزایش یابد که این خود در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی شهر‌های غربی خوزستان تاثیر مثبت خواهد شد.

استان خوزستان با ۲ استان عراقی میسان با مرکزیت شهر العماره و بصره حدود ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک داشته و با هر ۲ استان تفاهم نامه همکاری اقتصادی، آموزشی و فرهنگی دارد.

نظرات بینندگان