arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۱۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۸ - ۰۴ مهر ۱۳۹۷

ترامپ در جلسه شورای امنیت: ایران حق ندارد سلاح هسته‌ای داشته باشد / تهران به پول نیاز داشت و برجام این پول را در اختیار آنها قرار داد / هر کشوری بخواهد تحریم‌های ایران را دور بزند، با مجازات‌های شدیدی روبه رو خواهد شد / شوراى امنيت برای جلوگيرى از دستيابى ايران به سلاح هاى كشتار جمعى تضمين‌هايى ارائه دهد / مکرون: برجام کامل نیست اما یک توافق جدی است؛ همه طرف ها باید آن را رعایت کنند / چین: همه کشورها حق دارند مانند قبل با ایران روابط عادی تجاری داشته باشند

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع خلع سلاح‌های کشتار جمعی در حال برگزاری است. دونالد ترامپ نیز ریاست این جلسه را به عهده دارد و پیش بینی می‌شود که «ایران» یکی از موضوعاتی باشد که در این جلسه از سوی وی مطرح می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ترامپ در جلسه شورای امنیت: ایران حق ندارد سلاح هسته‌ای داشته باشد / تهران به پول نیاز داشت و برجام این پول را در اختیار آنها قرار داد /  هر کشوری بخواهد تحریم‌های ایران را دور بزند، با مجازات‌های شدیدی روبه رو خواهد شد

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع خلع سلاح‌های کشتار جمعی در حال برگزاری است. دونالد ترامپ نیز ریاست این جلسه را به عهده دارد و پیش بینی می‌شود که «ایران» یکی از موضوعاتی باشد که در این جلسه از سوی وی مطرح می‌شود.

ترامپ در جلسه شورای امنیت: ایران حق ندارد سلاح هسته‌ای داشته باشد / تهران به پول نیاز داشت و برجام این پول را در اختیار آنها قرار داد /  هر کشوری بخواهد تحریم‌های ایران را دور بزند، با مجازات‌های شدیدی روبه رو خواهد شد

به گزارش «انتخاب»، بیشت و ششم سپتامبر در تقویم سازمان ملل متحد به عنوان «روز بین‌المللی حذف کامل سلاح‌های هسته‌ای» نام گرفته و انتظار می‌رود که رئیس جمهوری آمریکا از این فرصت برای ادامه دادن حملات لفظی خود علیه ایران و تحریک اعضای این شورا برای وارد آوردن حداکثر فشار بر تهران استفاده کند.

ترامپ در جلسه شورای امنیت: ایران حق ندارد سلاح هسته‌ای داشته باشد / هر کشوری بخواهد تحریم‌های ایران را دور بزند، با مجازات‌های شدیدی روبه رو خواهد شد

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، سه‌شنبه هفته گذشته با اشاره به این موضوع که «به سختی می توان منطقه ای از جهان را یافت که ایران در آن درگیر مناقشه‌ای نباشد» گفته بود موضع رئیس جمهوری آمریکا در این جلسه در مورد ایران و اقدامات آنان در خاورمیانه از محورهای اصلی خواهد بود.

دونالد در سخنرانی شب گذشته خود در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، رهبرای ایران را افرادی خواند که به دنبال «مرگ و نابودی» هستند و از کشورهای دیگر خواست تا در کمپین «منزوی کردن» این کشور شرکت کنند.

حسن روحانی نیز شب گذشته در سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل ضمن انتقاد از ایالات متحده برای «نادیده گرفتن نهادهای بین المللی» از این کشور دعوت کرد تا در موضوع برجام به مصوبه شورای امنیت بازگردد.

ترامپ در جلسه شورای امنیت: ایران حق ندارد سلاح هسته‌ای داشته باشد / هر کشوری بخواهد تحریم‌های ایران را دور بزند، با مجازات‌های شدیدی روبه رو خواهد شد

ترزا می و امانوئل ماکرون در جلسه شورای امنیترویترز

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، ترزا می، نخست وزیر بریتانیا و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در این جلسه شورای امنیت حاضر شدند.

حسن روحانی به دلیل اینکه ایران عضو دائم و موقت شورای امنیت نیست در جلسه امروز این شورای شرکت ندارد اما هنوز مشخص نیست که نماینده‌ای از ایران در این جلسه حضور دارد یا خیر.

مطالب تکمیلی به شرح زیر است:

آغاز سخنرانی دونالد ترامپ در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد

دونالد ترامپ در ابتدا به دبیرکل سازمان ملل و دیگر اعضای شورای امنیت خوش‌آمد گفت.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه نسبت به گسترش سلاح های دسته جمعی هشدار داد و گفت که «هرگز نباید تهدیدهای سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی» را فراموش کنیم.

وی با تاکید بر فعالیت‌های ایالات متحده در زمینه مبارزه با سلاح‌های شیمیایی به اقدامات دولت خود در سوریه بر علیه استفاده از این سلاح‌ها اشاره کرد.

ترامپ گفت که هر کشوری که بخواهد تحریم ها علیه ایران را دور بزند با مجازات های شدیدی روبه رو خواهد شد

ترامپ در این جلسه گفت که ایران مهمترین حامی تروریسم است و نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد.

دونالد ترامپ افزود که ایران پس از برجام به صدور هر چه بیشتر هرج و مرج در منطقه دست زده است. رئیس جمهوری ایالات متحده اظهار داشت که ایران به پول نیاز داشت و توافق هسته‌ای این پول را در اختیار آنها قرار داد.

وی از ادامه یافتن تحریم ها و آغاز دور تازه‌ای از آنها در ماه نوامبر خبر داد.

ترامپ به شدت به چین تاخت و این کشور را به قصد داشتن برای دخالت در انتخابات میان دوره‌ای کنگره ایالات متحده در سال جاری متهم کرد.

در ادامه جلسه، ترامپ گفت: ايران موشكهاى خود را در دنيا توزيع ميكند. از شوراى امنيت خواستارم كه در پروسه جلوگيرى از دستيابى ايران به سلاح هاى كشتار جمعى تضمينهايى ارائه دهد.

او همچنین گفت: از طريق برجام پولهايى به ايران داديم كه خرج موشك سازى و شورش در دنيا شد. با خروج ما از برجام با اين روند مقابله شد و با تحريمهايى كه وضع شده و شديدار از آن وضع خواهد شد ، جلوى آنها را ميگيريم!

ترامپ در جلسه شورای امنیت: ایران حق ندارد سلاح هسته‌ای داشته باشد / تهران به پول نیاز داشت و برجام این پول را در اختیار آنها قرار داد /  هر کشوری بخواهد تحریم‌های ایران را دور بزند، با مجازات‌های شدیدی روبه رو خواهد شد / شوراى امنيت برای جلوگيرى از دستيابى ايران به سلاح هاى كشتار جمعى تضمين‌هايى ارائه دهد / مکرون: برجام کامل نیست اما یک توافق جدی است؛ همه طرف ها باید آن را رعایت کنند / ایران همچنان پایبند به برجام است

امانوئل ماکرون: نباید خطرهای کره شمالی خطری برای جهان را فراموش کرد

رئیس جمهوری فرانسه ضمن هشدار نسبت به کره شمالی و خطراتی که این کشور برای جهان با توسعه سلاح‌های هسته‌ای ایجاد کرده است بر حفظ روند منع اشاعه این سلاح‌ها تاکید کرد.

امانوئل ماکرون در ادامه به توافق هسته‌ای با ایران اشاره کرد و گفت که کشورها درباره برجام با یکدیگر متحد بودند اما ایالات متحده بود که از این توافق خارج شد.

وی با تاکید بر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای از دیگر کشورها خواست تا به برجام پایبند بمانند.

رئیس جمهوری فرانسه ضمن تاکید بر اینکه هدف برجام ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بوده است گفت: «برجام توافقی کامل نیست اما بهتریم توافق در این زمینه است.»

وی با تاکید بر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای از دیگر کشورها خواست تا به برجام پایبند بمانند.

مکرون همچنین بر لزوم گفتگو با تهران درباره موشک‌های بالستیک تاکید کرد و گفت که «فعالیت‌های ایران در زمینه موشک‌هابی بالستیک باید محدود شود.» وی در ادامه افزود که باید جلوی رساندن موشک به حوثی‌ها در یمن و حزب‌الله لبنان نیز گرفته شود.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه و همچنین برای ترور سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس در بریتانیا اشاره کرد و گفت که مواردی از استفاده از این سلاح ها در دو سال اخیر، روند منع اشاعه تسلیحات شیمیایی را به خطر انداخت.

پس از پایان سخنرانی امانوئل ماکرون جلسه شورای امنیت با سخنرانی دیگر اعضا و به ریاست دونالد ترامپ ادامه یافت.

'وانگ یی' وزیر خارجه چین نیز تاکید کرد برجام نتیجه تلاش های چند جانبه بین المللی و یک الگوی موفق دیپلماسی برای حل مسایل مهم است.

او با اشاره به اینکه توافق هسته ای با ایران بسادگی بدست نیامده است افزود برجام باعث منع اشاعه شده است و کاملا در راستای صلح و ثبات منطقه تنظیم شده و برای این اهداف نیز مفید و موفق بوده است.

وزیر خارجه چین با اشاره به اینکه هیچ توافقی کامل نیست تصریح کرد چین همچنان از ایران می خواهد مانند گذشته به تعهداتش پایبند باشد.

وزیر خارجه چین با بیان اینکه همه کشورها حق دارند با ایران روابط عادی تجاری و اقتصادی مانند قبل داشته باشند تاکید کرد که توافق برجام باید یک توافق و سند کاملا اجرایی باشد و همه به آن پایبند باشند.

او با اشاره به اینکه شورای امنیت سازمان ملل در زمینه برجام قطعنامه دارد تاکید کرد باید به این قطعنامه پایبند بود به ویژه اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی هم پایبندی ایران را در سلسله گزارش هایش به برجام مورد تایید قرار داده است.

نظرات بینندگان