arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۱۹۸۹
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۰۹ - ۰۷ مهر ۱۳۹۷
رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

فیلمی از حادثه تروریستی اهواز برای نمایندگان پخش شد که در فضای مجازی منتشر نشده / این فیلم با دوربین وزارت اطلاعات و ارتش تهیه شده / اشتباه امنیتی در فیلم مشهود است / فیلمبردار به کسی که تفنگ دوربین‌دار دارد، التماس می‌کند که شلیک کند؛ اما او حتی پس از دستور فرمانده، شلیک نمی‌کند

رئیس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه «سهل‌انگاری باعث بروز حادثه تروریستی اهواز شد» گفت: به هیچ وجه قابل قبول نیست چند تروریست با استفاده از این سهل انگاری تیر خلاص به مردم بزنند و از آن طرف کسی که پشت تفنگ دوربین‌دار قرار داشت، مقابله نکرده و منتظر دستور فرمانده‌اش بماند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فیلمی از حادثه تروریستی اهواز برای نمایندگان پخش شد که در فضای مجازی منتشر نشده / این فیلم با دوربین وزارت اطلاعات توسط

رئیس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه «سهل‌انگاری باعث بروز حادثه تروریستی اهواز شد» گفت: به هیچ وجه قابل قبول نیست چند تروریست با استفاده از این سهل انگاری تیر خلاص به مردم بزنند و از آن طرف کسی که پشت تفنگ دوربین‌دار قرار داشت، مقابله نکرده و منتظر دستور فرمانده‌اش بماند.

به گزارش انتخاب، حشمت‌الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح جمع بندی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره حادثه تروریستی اهواز گفت: این کمیسیون در جلسه‌ای با حضور وزرای اطلاعات و کشور و با شرکت ۹۲ نماینده دیگر مجلس، فیلم حادثه تروریستی اهواز را مورد بررسی قرار داد. فیلمی که ما در سفر به اهواز از شورای تامین استان‌ گرفتیم تا در کمیسیون مورد بررسی قرار دهیم.

وی گفت که این فیلم توسط دوربین وزارت اطلاعات که به صورت ثابت در منطقه رژه مستقر شده بود و دوربین ارتش تهیه شده است. کسی که مسئول فیلم برداری از سوی ارتش بود، با شجاعت و بدون ترس صحنه‌ها را به صورت کامل فیلم برداری کرد. البته این فیلم در صفحه مجازی پخش نشده و فقط در اختیار ماست.

فلاحت پیشه صحنه‌های حادثه تروریستی اهواز را زجرآور خواند و گفت: در این صحنه‌ها مظلومیت آنهایی که ترور شده‌اند به خوبی مشهود است که ایجاد چنین صحنه‌هایی تنها به خاطر اشتباه امنیتی بود. اینکه چند نفر به کسانی که در حال جان دادن هستند تیر خلاص می‌زنند بسیار ناراحت کننده است و این اقدام به هیچ وجه قابل دفاع نیست.

وی با تاکید بر اینکه «کمیسیون امنیت ملی این حادثه را پیگیری می‌کند» گفت: باید جلوی این سهل انگاری ها گرفته شود تا در آینده شاهد این اتفاقات نباشیم. به هیچ وجه قابل قبول نیست چند تروریست از خدا بی خبر به عزیزان ما تیر خلاص زدند آن هم کسانی که سابقه رفتن به سوریه داشتند. آنهایی که مجروح شدند می‌گفتند که اگر یک تفنگ در دست داشتند جلوی این کار را می‌گرفتند چون از صحنه‌های بدتر از این در سوریه با پیروزی عبور کردند اما چون رژه بود آنها نمی‌توانستند تفنگ پر از فشنگ همراه داشته باشند. این افراد قربانی تیر خلاص شدند.

رئیس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با دفاع از عملکرد این کمیسیون در بررسی ابعاد این حادثه گفت: باید یکسری واقعیات در مجلس مطرح شود. معتقدم باید این فیلم در جلسه غیرعلنی مجلس نیز به نمایش گذاشته شود. دلیلی ندارد کشوری با اقتدار جمهوری اسلامی ایران به دلیل اشتباه محاسباتی چند نفر دچار مشکل شود. در زمان حادثه تروریستی، فیلم بردار به کسی که تفنگ دوربین‌دار دستش است التماس می‌کند که به سمت آنهایی که تیر خلاص می‌زنند، شلیک کند اما آن شخص منتظر دستور فرمانده‌اش است. اینها همه نشان از ضعف مدیریت دارد.

وی یادآور شد: در زمان حادثه مشرف به جایگاه، ۸ یا ۹ تفنگ دوربین‌دار وجود داشت که به راحتی می‌توانستند در عرض ۳۰ ثانیه تروریست‌ها را به درک بفرستند. حتی با یک تفنگ قدیمی هم می‌توانستند این کار را انجام دهند اما کسی که پشت تفنگ دوربین‌دار بود در ابتدا حمله تروریستی را باور نمی‌کند و می‌گوید گلوله‌ها مشقی است بعد که تیر خلاص را می‌بیند می‌گوید دستور شلیک ندارد. فردی که پیش اوست به فرمانده زنگ می‌زند حتی فرمانده به او دستور تیراندازی را می‌دهد اما باز آن فرد شلیک نمی‌کند.

وی افزود: ما کشور جبهه دیده‌ای هستیم که در تحولات مختلف در دنیا صاحب نقش بودیم. کمیسیون امنیت ملی به هیچ وجه در این قضیه کوتاه نمی‌آید و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد. باید دستورالعمل حفاظتی برای شرایط مقابله با تروریست‌ها را داشته باشیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در عین حال گفت: البته یک عده می‌گویند ممکن است مشکلاتی باشد و دشمن هم کارهایی را انجام دهد. این حرف ها درست است اما هیچ کدام توجیه کننده چنین صحنه‌هایی نیست.

نظرات بینندگان