arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۳۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۱۶ مهر ۱۳۹۷

جاسوسی چینی ها از غول های فناوری آمریکا یک بحران است؛ حتی اگر اتفاق نیفتاده باشد!

این روزها ماجرای هک سرورهای غول های فناوری توسط چینی ها به یک ماجرای داغ تبدیل شده که حتی پای اف بی آی را نیز به داستان باز کرده است. اما این بحران چه تبعاتی دارد و یا اساسا آیا یک بحران است؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

این روزها ماجرای هک سرورهای غول های فناوری توسط چینی ها به یک ماجرای داغ تبدیل شده که حتی پای اف بی آی را نیز به داستان باز کرده است. اما این بحران چه تبعاتی دارد و یا اساسا آیا یک بحران است؟

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب ماجرای هک شدن سرورهای غولهایی مثل اپل، آمازون و سوپر میکرو توسط چینی ها از اساس توسط این شرکت ها رد شده است. اما آیا این ماجرا  حقیقت ندارد؟

شاید بهتر باشد ماجرا را از این زاویه بررسی کنیم؛ مهم نیست  اتفاق افتاده یا نه. مهم این است که نتیجه، نتایج ممکن است یک رابطه تجاری مهم بین دو کشور را فلج کند. رابطه ای که بر اساس مبادله تجهیزات خام فناوری بین ایالات متحده و چین در حال انجام است.

فراموش نکنیم که سیلیکون ولی، سیلیکون ولی نمی شد اگر به  تراشه ها دسترسی پیدا نمی کرد؛ مدارهایی نیمه رسانا و مهم که پایه های انقلاب الکترونیکی را بنا نهاده اند و هر چه در جهان معاصر فناوری اختراع شده، به نوعی به همین تراشه های کوچک وابسته است.

اینتل را می توان مشهور ترین شرکت سازنده تراشه ها در جهان دانست که بسیاری از سازندگان کامپیوتر نیز با این شرکت همکار می کنند.

این روزها که تمام جهان بیشتر بر نرم افزارها تاکید دارند. بسیار در خور تامل است که می بینیم همه چیز به یک تراشه کوچک باز می گردد و سرورهای مهم غول های فناوری به واسطه یک تراشه کوچک در آستانه مشکلاتی بزرگ قرار می گیرند.

این روزها بسیاری از شرکت های مهم ایالات متحده کار ساخت قطعات ظریف و پر کاربرد خود را به چینی ها سپرده اند.اما ماجرای هک سرورهای غول های فناوری به موضوعی فراتر از چند شرکت تبدیل شده و از سوی رسانه های آمریکایی به عنوان موضوعی ملی در نظر گرفته می شود. موضوعی که به سرعت مهم شده و می تواند نشان دهد مدیریت همکاری ایالات متحده با چین، آنچنان که تصور می شود در دستان ترامپ نیست و او با محدودیت های تجاری نیز راه به جایی نبرده است.

درواقع اکنون دو سناریو در دست بررسی است. نخست آن که آیا در شرایط موجود ادامه همکاری غول های فناوری برای ساخت قطعاتشان با چین به صلاح است یا خیر و دوم این که تکذیب ماجرای تراشه جاسوسی را می توان یک توطئه خارجی دانست یا این موضوع، ماجرایی طراحی شده از سوی مخالفان تجارت با چین برای براندازی هر چه سریعتر روابط حوزه فناوری چین و ایالات متحده است؟

همه این فرضیات طرفدارانی دارند اما از لحاظ تاریخی، چین یک طراح یا سازنده مدارهای ارتباطی است که روی سیلیکون چاپ می شود. اکثر این مدارها در چین ساخته و به سرعت صادر می شوند. برای مثال از این قطعات در کامپیوترها ، لپ تاپ ها و گوشی های تلفن همراه استفاده می شود.

بنابراین اگر قرار باشد سناریو توطئه را جدی بگیریم می توانیم خوشبین باشیم در غیر این صورت، هر یک موبایل که در دست شهروندان عادی ایالات متحده  است می تواند یک ابزار جاسوسی باشد.

 

*رویا پاک سرشت

نظرات بینندگان