arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۳۷۴۴
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۸ - ۱۶ مهر ۱۳۹۷

۵ هزار نفر در زلزله و سونامی اندونزی مفقود شدند

رسانه‌های منطقه‌ای گزارش دادند: آمار مفقودان ناشی از زلزله ۷.۵ ریشتری و امواج سهمگین سونامی حاصل از آن در مناطق آسیب دیده در جزیره سولاوسی در شمال اندونزی به پنج هزار نفر رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رسانه‌های منطقه‌ای گزارش دادند: آمار مفقودان ناشی از زلزله ۷.۵ ریشتری و امواج سهمگین سونامی حاصل از آن در مناطق آسیب دیده در جزیره سولاوسی در شمال اندونزی به پنج هزار نفر رسید.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از شبکه‌های خبری در جنوب شرق آسیا، شهر پالو با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت، مرکز این زلزله و سونامی بوده و تاکنون بیش از یکهزار و ۵۷۰ نفر نیز در این منطقه جان خود را از دست داده اند.
طبق گزارش سازمان ملل متحد، در مناطق آسیب دیده حدود ۲۰۰ هزار نفر از مردم که خانه و کاشانه و اعضای خانواده خود را ازدست داده اند در شرایط اضطراری به سر می‌برند و نیازمند کمک‌های اولیه و فوری مانند غذا، دارو و آب آشامیدنی و سرپناه هستند.
تلویزیون مترو اندونزی به نقل از آژانس فجایع ملی این کشور اعلام کرد؛ در پی وقع این زلزله در روز جمعه ۲۸ سپتامبر/۶ مهر گروه‌های امداد و نجات داخلی و بین المللی کم کم به عمق فاجعه ایجاد شده پی برده و هر روز گزارش‌های تازه‌ای در این زمینه ارائه می‌کنند.
بر اساس این گزارش، میزان تخریب در منطقه به گونه‌ای بالاست که ارسال کمک‌های امدادی به برخی از مناطق عملاً غیرممکن است و گروه‌های نجات اندونزی به همراه تیم‌های امداد و نجات از کشور‌های فرانسه، اسپانیا، مالزی، استرالیا، در حال رفع چالش‌های مواصلاتی برای دسترسی به آن مناطق هستند.
طبق این گزارش، حدود ۷۰ هزار خانوار بر اثر این فجایع طبیعی بی خانمان شده و در خیابان‌ها بر روی ساختمان‌های تخریب شده در شرایط نامساعد زندگی می‌کنند.
برابر گزارش‌های جدید ارسال شده، دو روستا با حدود پنج هزار نفر جمعیت در اطراف شهر پالو، به طور کامل مفقود شده است.
نیرو‌های نظامی ژاپن نیز برای اقدامات امداد و نجات و عملیات کمک رسانی در این منطقه مستقر شده اند.
علاوه بر این، حدود هشت هزار و ۲۰۰ نفر از نیرو‌های ارتش اندونزی به همراه داوطلبان در عملیات امداد رسانی شرکت کرده اند.
تیم‌هایی از صلیب سرخ جهانی نیز به دلیل شدت بالای خسارات و صدمات وارده برای یافتن اجساد و مفقودان در جزیره سولاوسی سرگرم فعالیت هستند.
سولاوسی یکی از پنج جزیره اصلی کشور مجمع الجزایر است و مانند سایر بخش‌های این کشور در معرض زلزله و سونامی‌های مکرر قرار دارد.
در سال ۲۰۰۴ میلادی، زلزله جزیره سوماترا باعث بروز سونامی سهمگین در سراسر اقیانوس هند شد که ۲۲۶ هزار نفر را در ۱۳ کشور، از جمله بیش از ۱۲۰ هزار نفر در اندونزی قربانی کرد.

نظرات بینندگان