arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۳۸۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۸ - ۱۶ مهر ۱۳۹۷

آغاز دادگاه رسیدگی به پرونده دارایی‌های بلوکه شده ایران در آمریکا با سخنان تند وکیل آمریکایی

دیوان بین‌المللی دادگستری با برگزاری اولین جلسه استماع خود، روند رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا بابت توقیف دارایی‌های بانک مرکزی را آغاز کرد.جمهوری اسلامی ایران حدود دو سال پیش از آمریکا بابت توقیف دو میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی کشورمان به بهانه‌های واهی به دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه شکایت کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

دیوان بین‌المللی دادگستری با برگزاری اولین جلسه استماع خود، روند رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا بابت توقیف دارایی‌های بانک مرکزی را آغاز کرد.

دیوان بین‌المللی دادگستری معروف به دادگاه لاهه امروز (دوشنبه) با برگزاری اولین جلسه استماع خود، روند رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا بابت توقیف دارایی‌های بانک مرکزی را آغاز کرد.

جمهوری اسلامی ایران حدود دو سال پیش از آمریکا بابت توقیف دو میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی کشورمان به بهانه‌های واهی به دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه شکایت کرد.

جلسات استماع این پرونده از امروز تا جمعه بیستم مهرماه ادامه خواهند داشت. ریاست این نشست‌ها برعهده «عبدالقوی یوسف» رئیس سومالیایی دیوان بین‌المللی دادگستری است.

دادگاه لاهه ماه گذشته نیز در چهار جلسه، پرونده شکایت ایران از آمریکا بابت تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه کشورمان پس از خروج از برجام را مورد بررسی قرار داد و در رای موقت خود در 11 مهرماه (اینجا) آمریکا را ملزم به رفع بخشی از تحریم‌ها علیه ایران کرد.

اظهارات و ادعاهای وکیل دولت آمریکا در اولین جلسه دادگاه

همانطورکه انتظار می‌رفت وکیل دولت آمریکا در اولین جلسه رسیدگی به پرونده دارایی‌های مصادره شده بانک مرکزی ایران که امروز (دوشنبه) در مقر این دادگاه در لاهه برگزار شد، ادعاها و اتهامات همیشگی مقامات آمریکایی علیه کشورمان را تکرار کرد.

دادگاه لاهه رسیدگی به پرونده دارایی‌های بلوکه شده ایران در آمریکا را آغاز کرد

وی در ابتدا ایران را به سوءاستفاده از دادگاه لاهه متهم کرد و با بیان اینکه "آمریکا صلاحیت قضایی برای این دادگاه قائل نیست" گفت تمام مشکلات ایران و آمریکا را نمی‌توان بر اساس پیمان مودت (که در شکایت علیه آمریکا مورد استناد ایران قرار گرفته) بررسی کرد.

وکیل دولت آمریکا سپس در ادعایی که از سوی هیچ مرجع بین‌المللی تایید نشده، ایران را مسئول بمب‌گذاری در مقر نیروی دریایی آمریکا در بیروت در ۲۲ اکتبر ۱۹۸۳ معرفی کرد و مدعی شد در این حادثه، یکی از اعضای حزب‌الله که ملیت ایرانی داشته با کامیون‌ حامل مواد منفجره به نیروهای آمریکایی حمله کرده و ۲۴۱ سرباز را کشته و زخمی کرده است.

وی در ادامه خطاب به دادگاه مدعی شد مبالغی که ایران نزد آمریکا دارد و می‌خواهد که به حساب بانک مرکزی‌اش واریز شود باید به حساب بازماندگان حملات تروریستی ایران ریخته شوند.

این وکیل آمریکایی سپس بدون اشاره به تلاشهایی که از چندین سال پیش در دولت آمریکا و کنگره این کشور برای جلوگیری از تصویب لایحه جاستا (اجرای عدالت علیه حامیان مالی تروریسم) صورت می‌گیرد تا عربستان از پرداخت غرامت به بازماندگان حملات یازده سپتامبر در امان بماند، اضافه کرد: دارایی‌هایی که ایران در شکایت خود به آنها اشاره کرده، دارایی‌هایی هستند که آمریکا آنها را برای قربانیان حملات تروریستی این کشور در نظر گرفته است.

وی همچنین ادعا کرد معنای پیمان مودت با آنچه که ایران اینجا بیان می‌کند، متفاوت است و به همین دلیل دادگاه باید ضمن رد ادعاهای ایران، ادامه دادرسی را متوقف کند.

وکیل دولت آمریکا همچنین گفت روابط ایران و آمریکا ده‌ها سال است که از بین رفته و آمریکا کنسولگری خود در بصره را نیز اخیرا به دلیل تهدیداتی که از جانب ایران متوجه آن بود تعطیل کرد. [البته وی به این مسئله اشاره نکرد که کنسولگری خود ایران در بصره نیز ماه گذشته مورد هجوم افراد ناشناسی قرار گرفت که بسیاری در عراق معتقدند از سوی سفارت آمریکا هدایت می‌شدند.]

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه پیمان مودت یکی از ۲۲ پیمانی بود که بعد از جنگ‌جهانی دوم بین آمریکا و سایر کشورها از جمله ایران، آلمان، ژاپن و هلند برای بهبود روابط منعقد شد، گفت در این پیمان تصریح شده است که اختلافات بین دو کشور باید به دیوان بین‌المللی دادگستری ارجاع داده شوند اما از نظر ما ایران در هیچ یک از مواردی که در شکایت خود مطرح کرده، محق نیست.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
0
0
شما که می بینید طرف پول بیت المال رو به هر بهانه ای چپاول میکنه و مسدود

چرا باز هم بیت المال رو می برید اونجا ؟
کرم از خودتونه یا آقازاده ها و ساکنین کانادا و آمریکا نیازمندند
نظرات بینندگان