arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۴۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۵ - ۱۷ مهر ۱۳۹۷

روس‌ها چقدر به پوتین در حال حاضر اعتماد دارند؟

اعتماد به رییس جمهور روسیه و حزب حاکم این کشور طی سال گذشته به شدت کاهش یافته و تحلیلگران معتقدند که دلیل اصلی این کاهش اعتماد، تغییرات جنجالی دولت در مساله حقوق بازنشستگی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

اعتماد به رییس جمهور روسیه و حزب حاکم این کشور طی سال گذشته به شدت کاهش یافته و تحلیلگران معتقدند که دلیل اصلی این کاهش اعتماد، تغییرات جنجالی دولت در مساله حقوق بازنشستگی است.

به نوشته روزنامه گاردین نظرسنجی صورت گرفته توسط مرکز مستقل لوادا نشان داد که 39 درصد از روس‌ها ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه را به عنوان سیاستمداری که آنها به وی اعتماد دارند معرفی کرده اند. این آمار نسبت به نظرسنجی نوامبر سال 2017 میلادی توسط همین پایگاه 20 درصد کاهش را نشان می‌دهد. در آن زمان 59 درصد از روس‌ها گفته بودند که به پوتین به عنوان یک سیاستمدار اعتماد دارد.

این نظرسنجی تازه‌ترین نظرسنجی است که عکس‌العمل شدید مردم به تلاش‌های کرملین برای پیشبرد اصلاحات اجتماعی نامحبوب با هدف کاهش فشار بر بودجه را نشان می‌دهد.

ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهوری روسیه

رییس پایگاه نظرسنجی لوادا گفت: مردم فکر می‌کنند دولت در تلاش است تا مشکلات خود را به گونه‌ای حل کند که بهای آن را مردم بپردازند. این شامل چیزی است که مردم آن را مال خود می‌دانند، چرا که آنها معتقدند حقوق بازنشستگی حق آنهاست.

نظرسنجی صورت گرفته توسط پایگاه FOM هم که یک پایگاه نظرسنجی نزدیک به کرملین است نشان داد که در ماه جاری میلادی 45 درصد از روس‌ها گفتند که اگر انتخابات همین یکشنبه برگزار می‌شد به پوتین رای می‌دادم این در حالی است که این آمار در آغاز سال میلادی جاری 67 درصد بود.

براساس آمار پایگاه FOM این آمار یکی از پایین‌ترین میزان حمایت‌ها از پوتین در یک دهه گذشته است.

اما به نظر می‌رسد که اوضاع حزب حاکم روسیه متحد نسبت به پوتین وخیم‌تر است و ضربه محکم‌تری خورده است. براساس نظرسنجی پایگاه FOM میزان حمایت از این حزب 31 درصد است که نسبت به آغاز سال جاری میلادی 20 درصد کاهش داشته و شاهد ظهور رقبایش در نظرسنجی‌ است.

این افزایش خشم در انتخابات مناطق روسیه کاملا مشخص و نمایان بوده و به اندازه ادعاهای خارجی در خصوص جاسوسی و مداخله در انتخابات برای کرملین دردسرساز بوده است.

کرمیلین علی‌رغم این‌که کنترل اهرم‌های سیستم انتخاباتی کشور را برعهده دارد اما همچنان نظرسنجی‌ها را با وسواس کامل دنبال می‌کند و به صورت هفتگی نشست‌هایی را با برخی از پایگاه‌های مهم نظرسنجی این کشور برگزار می‌کند.

رای‌دهندگان در شرق دور و سیبری فرمانداران از حزب روسیه متحد را رد کرده‌اند. در عوض آنها از نامزدهایی از احزاب کمونیست و ناسیونالیسم حمایت کردند و کرملین را وادار ساختند تا فرمانداران را تغییر دهد و مشاوران سیاسی را برای مدیریت این عکس‌العمل‌ها مستقر کند. پوتین نیز تعدادی از فرمانداران منطقه‌ای را اخراج کرده است.

نظرسنجی پایگاه لوادا همچنین کاهش محبوبیت و اعتماد به مقامات ارشد روسیه را به نمایش گذاشت. این نظرسنجی نشان داد که میزان اعتماد به سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه هشت درصد کاهش داشته در حالی که میزان اعتماد به سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور 9 درصد کاهش یافته است.

تغییرات در مساله حقوق بازنشستگی روسیه که هفته گذشته توسط پوتین به قانون تبدیل شد، سن بازنشستگی تمامی روس‌ها را پنج سال افزایش خواهد داد. براساس آن مردان در روسیه باید تا سن 65 سالگی و زنان تا سن 60 سالگی کار کنند.

نظرات بینندگان