arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۴۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۷ - ۱۷ مهر ۱۳۹۷

حال هابل خوب نیست!

وضعیت تلکسوپی که در فضا مشغول تصویر برداری بود در هاله ای ابهام قرار گرت و مشخص نیست در چه شرایطی است. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وضعیت تلکسوپی که در فضا مشغول تصویر برداری بود در هاله ای ابهام قرار گرت و مشخص نیست در چه شرایطی است. 

روز جمعه یکی از ژیروسکوپ‌ها یا چرخش‌نما‌‌‌های این تلسکوپ خراب شد و به همین دلیل مسئولان اتاق کنترل سعی کردند ژیروسکوپ دیگری را روشن کنند اما مشخص شد که آن هم عملکرد صحیحی ندارد.

 

بدین ترتیب هابل دو ژیروسکوپ سالم دارد، در حالی که حداقل باید سه چرخش نما در آن فعال باشد. بدین ترتیب در این چند روز، تلسکوپ هابل در حالت ایمن قرار گرفته تا مهندسان فکری برای حل این مشکل کنند.

 

ژیروسکوپ‌ یا چرخش‌نما‌ در واقع چرخ دوّار و پُرسرعتی است که می‌تواند آزادانه عمود بر صفحه دَوَران در یک یا چند راستا بچرخد. اصولاً فضاپیماها با استفاده از این وسیله می‌توانند جهت گیری خود را در فضا تغییر دهند. هابل با بهره گیری از مکانیزم یاد شده قادر است بچرخد و از نقاط مختلف کیهان عکس یا فیلم بگیرد.

 

این تلسکوپ که سال ۱۹۹۰ در مدار زمین قرار داده شده، یکی از مهمترین اختراعات فضایی به شمار می‌رود اما کارشناسان باور دارند اگر ژیروسکوپ معیوب تعمیر نشود، فعالیت این تلسکوپ به خطر خواهد افتاد.

هابل دارای دو نوع ژیروسکوپ است. سه عدد از نوع قدیمی تر و سه عدد از نوع جدیدتر که انتظار می رفت عمر آنها پنج برابر بیشتر باشد. البته تا به حال نوع قدیمی تر بارها دچار مشکل شده است.

ژیروسکوپی که روز جمعه دچار مشکل شد آخرین گزینه‌ی فعال از سه ژیروسکوپ قدیمیتر بود. پس از این اتفاق، یکی از ژیروسکوپ‌های جدیدتر روشن گشت و معلوم شد که نمی‌تواند عملکردی مناسبی از خود بر جای بگذارد. حال اعضای تیم هابل امیدوارند بتوانند آن را احیا کنند اما ممکن است این اتفاق ممکن نشود.

منبع: دیجیاتو 

نظرات بینندگان