arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۴۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۰ - ۱۸ مهر ۱۳۹۷

مقام ارشد آمریکایی: از سیاست «حداکثر فشار» علیه ایران به «فشار کافی» روی آورده‌ایم

مقام‌های ارشد آمریکایی به واشنگتن فری بیکن گفته‌اند که مقامات دولت ترامپ بر خلاف دستورهای مستقیم وی، از اعمال فشار حداکثری علیه ایران ناامید و برای حفظ وجهه آمریکا در میان متحدان، به اعمال «فشار کافی» راضی شده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مقام‌های ارشد آمریکایی به واشنگتن فری بیکن گفته‌اند که مقامات دولت ترامپ بر خلاف دستورهای مستقیم وی، از اعمال فشار حداکثری علیه ایران ناامید و برای حفظ وجهه آمریکا در میان متحدان، به اعمال «فشار کافی» راضی شده‌اند.

به گزارش فارس، نشریه آمریکایی «واشنگتن فری بیکن» بنا بر اطلاعات واصله از منابع خود در دولت این کشور، از تغییر رویه واشنگتن در قبال اعمال فشار علیه ایران به خصوص در حوزه صادرات نفت خبر داده است.

این نشریه در ابتدای گزارش خود، به بررسی جدی موضوع صدور معافیت‌های موردی برای خریداران نفت ایران پرداخته و گفته که برخی از مقامات دولت آمریکا، در حال کار بر روی نحوه کاستن از شدت تحریم‌های نفتی ایران و دادن معافیت موقت به برخی کشورها هستند.

یک مقام آمریکایی در این خصوص به فری بیکن گفته: «به مباحثه با همتایان خود در دیگر کشورها در خصوص سیاست آمریکا در قبال ایران و تبعات اعمال مجدد تحریم‌های تعلیق‌شده به واسطه برجام، ادامه می‌دهیم.» این مقام البته گفته که هدف غایی واشنگتن تغییری نکرده و کماکان به فکر «صفر» کردن صادرات نفت ایران است.

یکی از کارکنان ارشد جمهوری‌خواهان در کنگره، زوایای دیگری از تغییر رویکرد هیئت حاکمه آمریکا را برملا کرده و گفته: «در هفته‌های اخیر، مقامات دولت، نشست‌های توجیهی در خصوص اعمال حداکثر فشار بر ایران را متوقف کرده‌اند؛ این کار، پیش از این با درخواست مستقیم ترامپ انجام می‌شد.»

این منبع گفته که مقامات دولت آمریکا این روزها به جای بحث بر روی نحوه اعمال فشار حداکثری بر ایران، بر روی نحوه اعمال «فشار کافی» مباحثه می‌کنند و مغز کلام این سوگیری جدید، دادن مجوز ادامه ارتباط ایران با نظام بانکی بین‌الملل از طریق سوئیفت است.

منبع مزبور از اختلافات جدی در سطوح بالا هم گفته و تصریح کرده: «این شاید ایده آنها (مقامات دولت) باشد. اما مطمئناً این ایده رئیس‌جمهور ترامپ نیست. این چیزی نیست که ترامپ از آنها خواسته بود و چیزی نیست که کنگره در حال حرکت به سوی آن باشد.»

منبع فری بیکن در ادامه گفته که مقامات آمریکایی در حال طرح‌ریزی برای اعلام بلامانع بودن اعطای معافیت‌های تحریمی به بانک‌های طرف معامله با ایران هستند و دلیل خود را هم، کافی بودن فشار تحریم‌های اقتصادی اعلام خواهند کرد.

مقامات ارشد سوئیفت هفته گذشته در واشنگتن با مقامات ارشد دولت آمریکا در خصوص ایران مذاکره کردند و به آنها اطمینان دادند که دسترسی ایران به نظام بانکی بین‌المللی، قطع نخواهد شد.

گفته می‌شود که تصمیم به برگزاری این جلسه و کلیت تصمیم دولت آمریکا به متوقف کردن تلاش برای قطع دسترسی ایران به نظام بانکی بین‌المللی، در سایه تصمیم اتحادیه اروپا برای به راه انداختن «ساز و کار ویژه مالی» تا 10 آبان گرفته شده است.

«ریچارد گلدبرگ» از کارکنان ارشد سابق سنا که در تنظیم متن تحریم‌های هسته‌ای ایران دخیل بوده، در خصوص تصمیم‌های تحریمی ترامپ برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران گفته: «فکر نمی‌کنم کسی باور کند که می‌توان صادرات نفت ایران را ظرف 6 ماه به صفر رساند و و بشکه‌های نفتی این کشور را با نفت دیگر تأمین‌کنندگان جایگزین کرد. نمی‌توان هم در این مسیر گام برداشت و هم به متحدان آمریکا اطمینان داد که بهای نفت جهشی نخواهد داشت. با چنین رویکردی، همچنین نمی‌توانیم مطمئن باشیم که ضربه تحریم‌ها به جای ایران، بر پیکره متحدان ما وارد نشود.»

«محمد بن سلمان» ولی‌عهد ماجراجوی سعودی روز جمعه مدعی شده بود که در چند ماه اخیر، هر بشکه نفت ایرانی که از بازار جهانی ناپدید شده، با دو بشکه نفت عربستان و دیگر متحدان آمریکا جایگزین شده است.

نظرات بینندگان