arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۴۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۳ - ۱۸ مهر ۱۳۹۷

فایننشال تایمز: ایران برای مقابله با تحریم‌های آمریکا خلاقانه عمل می‌کند

یک روزنامه انگلیسی نوشت: ایران برای مقابله با تحریم‌های آمریکا به دنبال فروش خلاقانه نفت و استفاده از روش‌های دیگر برای تامین ارز است.تهران مایل است این اطمینان به دست آید که هدف رئیس جمهور آمریکا برای تعطیل کردن شاهراه اصلی اقتصادی ایران، شکست بخورد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

یک روزنامه انگلیسی نوشت، ایران برای مقابله با تحریم‌های آمریکا به دنبال فروش خلاقانه نفت و استفاده از روش‌های دیگر برای تامین ارز است.

به گزارش فارس، روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» در مطلبی نوشت ایران برای مقابله با تحریم‌ها خلاقیت دارد و به دنبال درآمدهای جایگزینی برای نفت است.

روزنامه «فایننشال تایمز» نوشت، «تهران مایل است این اطمینان به دست آید که هدف رئیس جمهور کشور شیطان بزرگ [آمریکا] برای تعطیل کردن شاهراه اصلی اقتصادی ایران، شکست بخورد».

در ادامه این مطلب آمده است، ایران که بخش عظیمی از ارز خارجی و درآمد دولتی را با فروش نفت به دست ‌ می‌آورد، به دنبال روش‌های خلاقانه برای فروش نفت پیش از بازگشت تحریم‌های آمریکا در چهارم نوامبر (۱۳ آبان) است.

این روزنامه انگلیسی ادامه داد، طرح‌هایی که برای دور زدن تحریم‌ها وجود دارند شامل استفاده از یک واسطه اقتصادی میان فروشنده و خریدار است که اجازه دارد بشکه‌های نفت خام را از طریق بورس انرژی داخلی خریداری کند و سپس آن‌ها را در بازار‌های جهانی تحت پوشش بخش خصوصی به فروش برساند.

فایننشال تایمز نوشت، برخی معتقدند هر نوع مذاکره‌ای با واشنگتن تنها زمانی اتفاق می‌افتد که ایران نشان دهد در برابر تحریم‌های تازه مقاومت کرده است و در نتیجه آن با دست بسته سر میز مذاکره نخواهد نشست.

این روزنامه انگلیسی در ادامه نوشت، سیاسیون ایرانی می‌گویند که انگلیس، فرانسه و آلمان و دیگر کشورهای امضا کننده برجام گفته‌اند یک مکانیسم مالی برای کمک به ایران و صادرات نفت به اروپا و آسیا ایجاد خواهند کرد اما کارشناسان خارج از ایران بر این باورند که این یک دیدگاه خوشبینانه است چرا که پیش از این با تهدید تحریم‌های ترامپ، شرکت‌های نفتی خارجی مانند «توتال» از تجارت با ایران اجتناب کرده‌اند.

فایننشال تایمز ادامه داد، تحلیل‌گران ایرانی و خارجی برآورد کرده‌اند که با تحریم‌های آمریکا صادرات نفت ایران بالای یک میلیون بشکه در روز خواهد بود که البته کمتر از ۲.۸ بشکه‌ای است که اوایل سال روزانه صادر شده بود. همچنین به گفته سیاسیون ایرانی می‌گویند که عربستان سعودی قادر نخواهد بود به طور کامل کمبود تولید نفت روزانه ایران را جبران کند.

در ادامه مطلب آمده است، ایران به میزان زیادی به چین امید دارد که اصلی‌ترین مشتری‌اش است، در جنگ تجاری با آمریکا به سر می‌برد و همچنین تا کنون نیز خرید نفت از ایران را، گرچه به میزان کمتر، ادامه داده است. تحلیل‌گران امیدوارند هند که دومین واردکننده نفت ایران بوده است، در تلاش برای راضی نگه داشتن آمریکا و ایران باشد و خرید نفت را کاهش دهد اما آن را کامل متوقف نکند.

فایننشال تایمز در انتها نوشت، «ایران تنها به دنبال گزینه‌های فروش نفت برای تامین ارز خارجی و جبران کاهش دلارهای نفتی نخواهد بود. شورای عالی هماهنگی اقتصادی ایران که امسال برای اتخاذ تصمیم‌های مهم در شرایط جنگ اقتصادی کنونی تاسیس شده‌است، هفته گذشته تصمیم گرفت اجازه اقامت به شهروندان خارجی دهد که ۲۵۰ هزار دلار در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند - اولین بار است که اجازه اقامت بر اساس سرمایه‌گذاری داده شده است».

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اردیبهشت ماه به صورت یکجانبه و غیرقانونی از برجام خارج شد و اعلام کرد تحریم‌های ایران را بعد از ۹۰ و سپس ۱۲۰ روز بازمی‌گرداند.

نظرات بینندگان