arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۴۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۳ - ۱۹ مهر ۱۳۹۷

فوربس: ایران با مخفی‌کاری صادرات نفت خود را افزایش داد

نشریه فوربس در گزارشی نوشت که ایران با استفاده از ترفندهای مخفی‌کاری موفق شده است در ماه سپتامبر برخلاف اخبار منتشر شده، صادرات نفت خود را افزایش دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نشریه فوربس در گزارشی با استناد به داده‌های وبگاه «تانکر تراکر» از افزایش صادرات نفت خام ایران در ماه سپتامبر نسبت به ماه پیش از آن خبر داد.

به نوشته فوربس، داده‌های به دست آمده نشان می‌دهد که ایران میزان بیشتری نفت را به مقصدهای بیشتری - نسبت به آنچه که پیشتر معلوم بود - صادر کرده است. فوربس در تشریح وبگاه تانکر تراکر نوشته است که داده‌های این وبگاه معمولا با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌شوند، وبگاهی که از سال 2015 ذخیره و صادرات نفت ایران را به صورت مرتبط رصد می‌کند.

به تصریح نشریه فوربس، این گزارش که با داده‌های حاصل از «مارین‌ترافیک» و «پلانت لبس» به دست آمده و در تاریخ 7 اکتبر منتشر شده است، یکی از جامع‌ترین گزارش‌ها درباره نقل و انتقال نفت ایران است.

در بخشی از این گزارش با اشاره به واردات نفت ایران از سوی هند آمده است که دهلی‌نو خواهان دریافت معافیت از آمریکا برای ادامه واردات نفت ایران پس از ضرب‌الاجل اعمال تحریم‌های نفتی علیه تهران است، آن هم بر اساس این توجیه که هند واردات نفت ایران را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. اما اعداد به دست آمده از این گزارش یک چیز دیگر را نشان می‌دهد؛ در واقع واردات نفت ایران از سوی هند در ماه‌های آگوست و سپتامبر تقریبا بدون تغییر باقی‌مانده است. طبق داده‌های این گزارش، هند در ماه سپتامبر و آگوست 14.97 میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده است. در حالی که در ماه جولای، میزان واردات نفت ایران از سوی هند برابر با 17.89 میلیون بشکه بود. در واقع این اعداد نشان می‌دهد که هند آنچنان که به آمریکایی‌ها می‌گوید واردات نفت از ایران را کاهش نداده است.

فوربس در بخش دیگری از گزارش خود آورده است که داده‌های مرتبط با نقل و انتقال نفت به صورت تقریبا قطعی نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران آنچنان که رسانه‌ها می‌گویند کاهش نیافته است. ایران در ماه سپتامبر روزانه دستکم 2 میلیون بشکه نفت صادرات کرده است، که در واقع نسبت به میزان صادرات نفت در ماه آگوست رشد داشته است.

منبع: تسنیم
برچسب ها: نفت ، صادرات نفت ، تحریم ، ایران
نظرات بینندگان