arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۴۵۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۰ - ۲۰ مهر ۱۳۹۷

مالزی درخواست چین برای بازگرداندن ۱۱ مسلمان اویغوری را نپذیرفت / با اعزام این افراد به ترکیه موافقت شد

منابع خبری گزارش دادند: مالزی بدون توجه به درخواست چین، با اعزام یک گروه ۱۱ نفره از مسلمانان اویغور که به صورت غیرقانونی وارد این کشور شده بودند، به ترکیه موافقت کرد. این افراد بخشی از ۲۰۰ نفر اویغوری بودند که چهار سال پیش در تایلند بازداشت شده بودند. اویغور‌های بازداشتی در تایلند خود را شهروند کشور ترکیه معرفی کرده بودند و خواستار استرداد به ترکیه بودند که به این درخواست دست نیافتند و تعدادی از آن‌ها به مالزی گریختند. گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آزار و اذیت مسلمانان اویغور در چین بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

منابع خبری گزارش دادند: مالزی بدون توجه به درخواست چین، با اعزام یک گروه ۱۱ نفره از مسلمانان اویغور که به صورت غیرقانونی وارد این کشور شده بودند، به ترکیه موافقت کرد.

به گزارش ایرنا، یک گروه ۲۰ نفره در ماه نوامبر ۲۰۱۷ (آذر ۹۶) باکندن حفره‌ای از یک اردوگاه مهاجران غیرقانونی بازداشتی در تایلند گریخته و به طور غیرقانونی وارد خاک مالزی شدند که ۱۱ نفر از آن‌ها مسلمانان اویغور تبعه چین بودند.
اویغور‌ها مردم ساکن شمال غرب چین هستند که در ایالت خودگردان سین کیانگ یا ترکستان شرقی به مرکزیت اورومچی زندگی می‌کنند. مردم اویغور از اقوام ترک و مسلمان هستند.
این افراد بخشی از ۲۰۰ نفر اویغوری بودند که چهار سال پیش در تایلند بازداشت شده بودند.
پیشتر رسانه‌ها گزارش دادند، اویغور‌های بازداشتی در تایلند خود را شهروند کشور ترکیه معرفی کرده بودند و خواستار استرداد به ترکیه بودند که به این درخواست دست نیافتند و تعدادی از آن‌ها به مالزی گریختند و پس از آن برخی رسانه‌ها گزارش‌هایی مبنی بر ارسال درخواست رسمی پکن از کشور‌های جنوب شرق آسیا از جمله مالزی برای بازگرداندن اویغور‌ها به چین منتشر کردند.
گفته می‌شود تایلند حدود ۱۰۰ نفر از این افراد را به چین بازگردانده است.
به گزارش تارنمای مالایی میل، وکیل ۱۱ نفر مسلمان اویغوری اعلام کرد که این افراد بدون توجه به درخواست چین برای بازگرداندن آنها، مجوز عزیمت از مالزی به ترکیه را دریافت کرده و به این کشور رفتند.
گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آزار و اذیت مسلمانان اویغور در چین بوده است.
برخی منابع رسانه‌ای از بازداشت هزاران نفر از مسلمانان این منطقه خبر دادند که پکن این موضوع را رد کرده است.

نظرات بینندگان